Dwalend door de Brabantse Sahara!

26 september 2017 - Gorinchem, Nederland

Dinsdagmiddag wilden we toch nog even gaan wandelen, we kozen voor een wandeling door de Sahara, het was helaas wel de Brabantse. Dit stuifzandgebied is onderdeel van Nationaal Park De Loonse-en Drunense Duinen. Deze keer kozen we voor een wandelroute die vlak bij Udenhout begon. We parkeren bij Restaurant Bosch en Duin en lopen een stuk bos door. Het is druk met honden in alle soorten en maten.

Het is een mistige dag en de zon wil er niet doorkomen, dus de foto's zijn niet super maar ik heb m'n best gedaan er toch nog wat van te maken. We komen op de zandvlakte en iedere keer is het toch weer een WAUW! moment, het is toch wel een bijzonder stuk natuur. We zwoegen door het zand want het is zeker niet gemakkelijk lopen en dwalen over de zandvlakte, genietend van de mooie uitzichten. Nog wat prachtige heidevelden maar die zijn bijna uitgebloeid. En met een omtrekkende beweging lopen we terug door het bos.

We gaan nog wel even naar het monument Bosch en Duin. Op de vroege ochtend van 26 mei 1944 werden veertien verzetsstrijders in de Loonse-en Drunense Duinen gefusilleerd.

Ondanks diverse zoekpogingen zijn hun lichamen nooit gevonden. Het monument is ontworpen door de Amsterdamse kunstenares Riki Mijlings en telt vele symbolen. De stalen rand heeft de vorm van een graf, waarin de lichamen van de verzetsstrijders zouden hebben kunnen liggen. Op de rand staat een gedicht. Een ander symbool is het water dat opgevangen wordt in de schaal. Het opgevangen water stelt de tranen voor die gevloeid zijn. Tegelijkertijd weerspiegelt het de lucht, symbool voor de hemel. De vier zwerfkeien met de namen van de verzetshelden erop, staan symbool voor de lichamen die nooit meer zijn gevonden. Zij dwalen als het ware nog steeds door de Loonse-en Drunense Duinen.

We gaan weer richting huis, vrijdag staat ons weer heel wat te wachten. Nieuwsgierig?dan graag tot het volgende verhaal!