Pippie, de Wintervogelaar!

26 januari 2019 - Waalwijk, Nederland

Woensdagmiddag lopen we Landgoed Plantloon in, niet zo spannend want we zijn al vele malen hier geweest. Maar nu lopen we in een witte wereld, gisteren is de eerste sneeuw gevallen van 2019. Door de sneeuw zijn de vogels goed te zien, het krioelt letterlijk van de brutale roodborstjes en vinken.

De sneeuw knerpt onder onze schoenen, de denneappels hebben een hoedje van sneeuw. We volgen enkele bospaden, de zon schijnt op de bomen, heerlijk om hier te lopen. De vogels zoeken eten, en ze scharrelen overal waar geen sneeuw ligt. We komen een pechvogel tegen, het vinkje kan niet goed meer vliegen, zielig. De Achterste Hoeve ligt te schitteren in de zon. Uilenkasten hangen in de bomen, bij een dichtgevroren vennetje staat een ineengedoken reiger te wachten op betere tijden. Hij heeft de keus gemaakt om niet te gaan overwinteren, wat misschien niet zo slim was. Als de vorst lang aanhoudt sterven er heel veel reigers aan de hongersdood.

We komen twee echte vogelaars tegen met joekels van lenzen. Ik ben natuurlijk maar een kneusje met zo en dan een geluksshot. Gelukkig heeft mijn Griekse Vogel daar rekening meegehouden en me niet opgescheept met zo’n kanon. In de verte horen we het hameren van de specht, hij is niet te ontdekken, wel de gaten die hij in de bomen achterlaat. Het wordt kouder de zon verdwijnt, een grijze wereld achterlatend. Twee kleurrijke dames komen een bospad af, ze worden vergezeld door Fleur. Deze leuke meid wilde wel even voor fotomodel spelen, dus staat ze mooi op het portret.

We passeren het mooie Plantloon, in dit huis in Pippi Langkousstijl wil iedereen wel graag wonen. Een stel fanatieke bikers knalt langs ons heen en ik kijk ze bewonderend na. In de laatste minuut van onze wandeling spot ik een zeer vreemde vogel. Hij was moeilijk op het portret te krijgen. Hij lijkt precies op een merel, zwart met rode snavel maar hij heeft witte veren in de nek. Vreemd. Later zoek ik het op en deze merel lijdt aan een erfelijke pigmentafwijking, genaamd leucisme. Dus een leucistische merel.

Dus toch nog iets bijzonders gespot op deze mooie winterwandeling vlak bij huis.

1. Wilma:
    26 januari 2019
    Waw wat een prachtige foto,s in de sneeuw is altijd mooi.
    Voor mij een bekend gebied ik woonde vroeger in het'Hoekske,mijn vriendin woonde op plantloon in die boerderij met die put in de tuin en daar langs was het Pippiehuis die mensen kwamen uit Limburg en wij kregen daar weleens eigengebakken limburgse vlaai.
    Dat vond ik altijd heel bijzonder en vooral lekker.
  2. Hannie Groen:
    26 januari 2019
    Prachtige foto's , dicht bij huis, leuke reactie van Wilma .
  3. Angelique:
    27 januari 2019
    Mooi winterslandschap en vele vogels gespot , je bent een echte vogelaar haha 🐥
  4. Corrie Kuis:
    28 januari 2019
    Het zijn weer prachtige foto's Petra. Mooie vogels gespot!!!!! Mooi een bonte merel je ziet ze af en toe. Dicht bij huis is het ook prachtig.