Herfst…..

15 oktober 2023 - Stoupa, Griekenland

Vrijdag 13 Oktober

De nachten worden koeler…..de ergste hitte heeft het land verlaten. Er hangt zelfs een vleugje herfst in de lucht….Het zijn zachte, stille dagen…..de zon is mild, de zee sereen.
De toppen van de bergen worden gekust door de wolken…..

In het dorpje Thalames heeft de tijd stil gestaan. Een kunstwerk van oude roestige fietsen…. fluwelige kiwi’s en rode glanzende granaatappels, niemand die ze plukt. De geur van jasmijn zweeft in de oude verstilde straatjes…..vergeten huizen, de luiken voor eeuwig gesloten….

Vlakbij de camping ligt het strand van Kalogria wat wereldberoemd werd. Aangezien dit de plek was waar de wereldberoemde schrijver Nikos Kazantzakis en Alexis Zorbas in 1917 verbleven en goede vrienden werden. Hier kreeg Kazantzakis de inspiratie voor zijn unieke roman “Zorbas de Griek”. Hij liet een erfenis na van de meest bekende Griekse muziek, de “Syrtaki” geschreven door Theodorakis…..

Zaterdag 14 Oktober

Kardamyli is één van de best bewaarde geheimen van de zuidelijke Middellandse Zee. Het stadje ligt verscholen in de schaduw van de gigantische berg Taygetos. Het lijkt of we door een levend museum lopen…..het zachte licht streelt de historische gebouwen.
We bezoeken Old Kardamyli, het is een versterkt complex, bestaande uit torenwoningen, gebouwd rond de prachtige 18e eeuwse kerk van Agios Spiridon.Het hele gebied behoorde toe aan de beroemde familie Mourtzinos-Troupakis die constant in gevecht waren met de familie Mavromihalis. Nog even een blik in het kleine museum…..De toren van Mourtzina is een geweldige plek die je meeneemt naar het tijdperk van de revolutie van 1821. Kardamyli was namelijk een ontmoetingsplek van de vrijheidsstrijders. Vanaf hier vertrokken Kolokotronis en zijn mannen op 22 Augustus 1821 om Kalamata te gaan bevrijden.

We wandelen terug langs de traditionele stenen woningen met bloemrijke binnenplaatsen om weer uit te komen in het centrum van Kardamyli. Hier hangt een heerlijke bohemian atmosfeer…..met prachtige kunstwinkels, eigenzinnige cafés en bijzondere restaurants.
De aantrekkingskracht voor kunstenaars uit heel Europa is groot…..en dat geeft het stadje zijn unieke charme…..