De “Bouloukia” van Laghadia en historisch Dhimitsana……

3 oktober 2023 - Dimitsana, Griekenland

Dinsdag 3 Oktober

De provincie Arcadia…..dit paradijselijke stukje Griekenland heeft een imago van onbedorven schoonheid, bergen met hoge toppen en bossen met weelderige vegetatie. Vol met verrassingen, haast betoverend…..Arcadia is door de bergen bewaard gebleven, authentiek en ogenschijnlijk onveranderd……

Op weg naar Dhimitsana komen we langs het amfitheatrisch gebouwde bergdorp Laghadia.
We parkeren langs de weg en lopen naar het hart van dit stenen dorp. Beroemd in heel Griekenland waren de Lagadhische metselaars…..zij hebben hun stempel gedrukt op de architectuur van de Peloponnesos.
Zij vormden kleine groepen, de “Bouloukia”….en doorkruisten de Peloponnesos om unieke meesterwerken te creëren, die we tot op de dag van vandaag kunnen bewonderen. We wandelen en klimmen door een enorm openluchtmuseum, huizen met geschiedenis, sommige nederig, andere imposant. De strakke lijnen domineren de trotse steen…..
Op het plein midden in het dorp vleien we ons neer onder de diepe schaduw van de oude Plataan met zijn takken die zich uitstrekken als handen…..Er zijn een aantal leuke winkels, we kopen lokale kaas, Tsipouro natuurlijk 😉 en olijven.

We vervolgen onze weg naar het historische Dhimitsana, de trots van de regio. Het dorp is gelegen op een bijzonder mooie plek…..boven de kloof van de rivier Lousios.
Dhimitsana was het hart van de Griekse Onafhankelijkheidsbeweging in het begin van de 19e eeuw. Het dorp speelde een vitale rol in de strijd voor onafhankelijkheid van het land, omdat de “Griekse School” opgericht in 1764, bekend stond om het creëren van ideeën die uiteindelijk leidden tot de volksopstand tegen de Turken.

Het dorp had ook tal van buskruitmolens…..Veertien kruitmolens leverden dagelijks buskruit voor het clandestien arsenaal van de opstandelingen. De meeste van de oorspronkelijke bewoners waren ervaren in de kunst van het buskruit maken. Zij stonden bekend als “revolvers” terwijl Dhimitsana “de kazerne van de natie” werd genoemd…..
Griekse Adonis wurmt de camper door de nauwe hoofdstraat…..we parkeren op de parking bij het Open-Air Water Power Museum. Hier blijven we ook overnachten…..
Iets later lopen we door de schilderachtige steegjes met de soms wel 5 verdiepingen hoge archondika (herenhuizen)…..wat een juweel van een dorp…..het is toeristisch maar op een niet storende manier…..
Morgen gaan we de omgeving verkennen…..