De Knappe Buurvrouw en de Lousios Kloof…..

5 oktober 2023 - Stemnitsa, Griekenland

Woensdag 4 Oktober

Diep weggedoken onder mijn warme dekbed lig ik midden in de nacht te luisteren naar de wind die door de Lousios kloof giert….Het is 8 graden….De herfst valt vroeg in Arcadia.
Al vroeg besluiten we wegens de kou te vertrekken richting de knappe buurvrouw van het dorp Dhimitsana.
Zij ligt bevallig tegen de westelijke helling van het Mainolon Gebergte aangevlijd…..en weet al haar bezoekers met haar unieke charme te betoveren. Buurvrouw Stemnitsa heeft een rijke geschiedenis die eeuwen teruggaat. De dorpelingen hielden zich bezig met literatuur en kunst. Stemnitsa was ook een belangrijk centrum voor goud-en zilverwerk…..vele beroemde goudsmeden komen uit deze regio.
Je kunt nu nog steeds unieke gouden en zilveren Griekse sieraden kopen.

Het pittoreske dorpsplein is de ontmoetingsplaats voor de lokale bevolking. Oude Griekse mannen, spelend met hun komboloi…..het geruststellende getik van de kralen klinkt zacht over het dorpsplein…..We beklimmen de heuvel “Kastro” waar het uitzicht op het dorp en de Lousios kloof adembenemend is. We lopen weer de vele trappen af en brengen een bezoek aan de piepkleine dorpswinkel. Ik wacht buiten, er passen maar twee personen binnen…..maar wat een lieve mevrouw…..we kopen eieren bij haar die als een cadeautje worden ingepakt…..
Stenen herenhuizen met sierlijke smeedijzeren balkons, geplaveide straatjes en traditionele tavernes met een lang verleden…..waar gegrilde en gekookte geit op het menu staat.
We lopen terug naar de parkeerplaats van de camper voor in het dorp en besluiten toch met de brommer de Lousios kloof te bezoeken. Over een smal weggetje met wel honderd haarspeldbochten dalen we af in de kloof. De Lousios rivier is een kleine maar spectaculaire rivier…..hij heeft namelijk in zijn bovenloop een indrukwekkende kloof uitgesleten. De kloof is 5 kilometer lang en bijna 300 meter diep in het smalste en meest spectaculaire gedeelte.
Op de steile kliffen langs de beboste oevers staan verschillende kloosters en kerken. We komen uit bij een stenen boogbrug…..woest stroomt het water van de Lousios rivier met enorme kracht onder de brug door…..Op de rechteroever van de rivier liggen de ruïnes van de stad Ancient Gortys. Er is niet veel bewaard gebleven van de tempel van Asklepieion en de geneeskrachtige kuurbaden.
Nog een blik op een oude vervallen watermolen en dan dalen we af naar de oever van de rivier. We picknicken met vers knapperig brood, lokale kaas en tomaten…..meer is niet nodig.
Hier vandaan loopt ook een wandelroute naar het Prodromis klooster wat spectaculair gelegen is…..hangend als een zwaluwnest aan een klif…..
Wij gaan terug richting de camper……Wat later manoeuvreert Griekse Adonis voorzichtig de camper het dorp uit. Ik neem afscheid met een weemoedige laatste blik…..