Countdown to Christmas!

21 december 2018 - Gorinchem, Nederland

Alle verbodsborden negerend rijden we maandag tegen het verkeer in en parkeren we naast de kerk in Loon op Zand. Dit is een kerk met een zeer lugubere naam. De Sint-Jans Onthoofdingskerk werd gebouwd omstreeks 1394. Omdat de hervormde gemeente erg klein was werden delen van de kerk gebruikt als brandweerhok, paardenstal en gevangenis. De torenspits is in de loop der tijd er een aantal keren vanaf gewaaid. De kerk was dus letterlijk onthoofd. Nou, ik hoop dat Suzi niet onthoofd wordt, want anders is ze een cabrio en het zekt weer van de regen, op zijn Brabants gezegd, dus dat lijkt me geen goed plan.

We lopen langs het historische Witte Kasteeltje, in het koetshuis is een zondagmiddagcafé en er worden exposities gehouden van lokale kunstenaars. Jaha, zelfs de Franse zonnekoning Louis de 14de en Napoleon Bonaparte hebben in het kasteeltje geslapen. Het dorp uitlopend over het Moleneind komen we langs een aantal kerstbomenkwekers. Daar zijn het drukke tijden voor, want we zijn aan het aftellen naar Kerst. De oudste kerstboom ter wereld is een fijnspar in Zweden van 9550 jaar oud. De meeste kerstbomen zijn 7 tot 11 jaar oud wanneer ze gerooid worden voor kerstmis. Wij lopen verder en komen langs twee leuke knuffelpony’s die direkt naar ons toe komen om even lekker aangehaald te worden.

Vechtend met mijn paraplu die de lucht in wil komen we via de Kalverstraat uit bij de Noorderplas. De plas hoort bij het Tilburgse Noorderbos, dit gebied wordt op dit moment opnieuw aangelegd, dat wisten wij natuurlijk niet. Dus het was een grote modderzooi. Het is gelukkig even droog en komen we eindelijk een bankje tegen voor een pauze. We kijken uit op het geboortebos van Tilburg. Via een mooi pad langs bospercelen met mooie huizen komen we weer uit in Loon op Zand.

Komende week tellen we af naar kerst. Mijn Griekse Vogel vliegt morgen weer even naar Griekenland en ik moet nog 7 volle dagen werken tot aan kerst. Drukke tijden voor Rituals. Ik wens jullie in ieder geval allemaal een hele fijne kerst!

De zin van het leven, is een leven vol zin!

1. Hannie Groen:
    21 december 2018
    Ondanks het zeikerig weer, toch weer goede foto's en een mooi verhaal over de kerk en het witte kasteel van Loon op Zand.
  2. Anja:
    21 december 2018
    Prachtige foto's, echt genieten! Goede reis voor Chris en werk ze, Petra 😘
  3. Corrie Kuis:
    22 december 2018
    Weer mooie foto's en een leuk verhaal. Toppie Wij wensen jullie fijne feestdagen en een gelukkig en gezond 2019. Chris goede vlucht naar Griekenland. en veel plezier.