Het eiland Ithaka……

29 september 2023 - Kefalonia, Griekenland

Donderdag 28 September

Het eiland Ithaka, het zou de geboorteplaats?? zijn van Odysseus, koning van Ithaka, held van de Odyssee, een 2700 jaar oud epos van Homerus. Hij vocht in de Trojaanse oorlog en na afloop ging hij met vele schepen en manschappen richting Ithaka.
De reis had veel ontberingen en hij kwam na 10 jaar als enige overlevende met zijn schip aan op het Griekse eiland…..
Al vroeg trekken we de camperdeur achter ons dicht en rijden op de brommer naar de haven van Sami waar de ferry naar Ithaka al op ons ligt te wachten. Het eiland is lang en smal van vorm en wordt bijna in tweeën gedeeld door de diepe baai van Molos aan de oostkant van het eiland. Onze eerste stop is in het hoogst gelegen dorp van Ithaka….

Anogi ligt in een landschap vol indrukwekkende rotsen en monolieten. We kijken even bij de grootste monoliet van 9 meter, met de naam…..de “Rots van Heracles”…..
In het welvarende dorp Stavros werpen we even een blik op het standbeeld van Odysseus. Daarna gelijk door naar Exogi dat letterlijk “Uit de Aarde” betekent, dit dorp is gebouwd op de helling van de berg Niio. Het uitzicht is werkelijk adembenemend, op de voorgrond de Golf van Afalos, de kliffen en de steile groene heuvels…..Iets wat vreemd zijn de pyramides van Exogi…..gebouwd in de jaren dertig door de excentrieke miljonair Jannis Papadopoulos.
De zuidelijke pyramide is het graf van zijn ouders terwijl de andere een vrijmetselaar symbool is.

Griekse Adonis geeft weer gas en in een razende vaart snellen we de berg af richting het vissersdorpje Frikes. Als je hier vandaan richting Kioni reist dan volg je één van de mooiste routes van de Ionische eilanden…..
We naderen Kioni en we worden begroet door een kleine prachtige baai. Smalle geplaveide straatjes leiden naar de zee, langs de charmante traditionele huizen. In de pittoreske haven deinen de zeiljachten…..er hangt een cosmopolitische atmosfeer…..
Hier zou ik een paar dagen kunnen blijven…..zittend op het terras van één van de mooie cafés…..mijmerend en observerend…..Helaas moeten we door, de tijd tikt…..eind van de middag moeten we de laatste ferry halen die ons terug naar Kefalonia zal brengen.
Vathy wordt onze laatste stop, de hoofdstad van Ithaka is prachtig gelegen, de huizen amfitheatersgewijs gebouwd tegen de berghelling.
In de baai het kleine eiland Lazarétto……

De Griekse dichter Konstantinos Kaváfis schreef in 1911 het gedicht Ιθάκη dat gebaseerd is op de Odyssee. Het thema van het gedicht is de bestemming die de reis van het leven voortbrengt;
“Houd je geestesoog steeds vast op Ithaka gericht…..daar te komen is je uiteindelijke doel”.
De reiziger zal met hoop moeten vertrekken en aan het einde zal je ontdekken dat Ithaka je geen rijkdom meer te bieden heeft, maar “Ithaka” schonk je die heerlijke reis…..

En ik…..ik ga verder met mijn reis…..
Soms bang en onzeker, dan weer vol hoop en moed…..
Nieuwsgierig, rusteloos, zoekend en vol verlangen om uiteindelijk……
                                                                                                  mijn “Ithaka” te vinden……