Op zoek naar de Geiten met “gouden” tanden…..

27 september 2023 - Kefalonia, Griekenland

Dinsdag 26 September

Zeus is nijdig…..hij zal het de komende twee dagen volgens de weersverwachting regelmatig laten donderen en bliksemen. Ik liep al een paar dagen over iets te peinzen…..
Ik had namelijk gelezen dat in het gebied rond Agia Efimia geiten met gouden tanden wonen. Aristoteles schreef al in de 4e eeuw v. Chr. over de geiten met gouden tanden in dit gebied, dit opmerkelijke fenomeen blijkt te worden veroorzaakt door de mineralen die hier in de bodem zitten.
Daar wil ik toch meer van weten…..
Dus mijn privé chauffeur gecharterd, die stond even later al gassend klaar met zijn scheurijzer. Ik jump achterop en onder een donkere dreigende lucht rijden we de zes kilometer naar het buurdorp Agia Efimia.
Agia Efimia is een pittoreske badplaats met een gezellige haven en is zeer geliefd bij veel zeilers. Vandaag liggen er veel zeilboten voor anker in de komvormige baai om het slechte weer dat voorspeld is af te wachten….We kijken even bij de boten en de mooi gevormde rotsachtige kustlijn.

Maar hier gaan we geen geiten vinden, dus via het dorpje Drakopoulata brommen we de berg Agia Dinati op…..Een grijze koude stenen wereld…..rauwe , scherpe, naakte rotsen….
Hier kunnen alleen geiten, schapen en koeien overleven. Plotseling maakt Griekse Adonis een noodstop…..ik val van enthousiasme bijna van de brommer. Een groot damhert observeert ons staand tussen de stekelige begroeiing…..wat een kracht, wat een mooi dier….

Verderop vinden we eindelijk de geiten……ze staan ons nieuwsgierig aan te gapen, maar doen  hun bek niet open…..🙈😂 Dan uiteindelijk laat een zwart-wit gespikkeld exemplaar haar tanden zien…..geen goud te bekennen…..
Nog een laatste poging……die grote bruine met die sik…..die verdomd het ook om haar mond open te doen…..en houdt de kiezen stevig op elkaar…..We geven het op, het is koud, het weer verslechterd, er vallen zelfs een paar druppels…..
Een schuilplaats is er niet…..een kerk zonder dak…..🤷‍♀️😂 dat helpt ook niet echt….We gaan terug naar de bewoonde wereld…..Helaas geen geiten met gouden tanden gevonden maar het was weer een avontuurlijke ochtend…..
Einde van de middag kleurt de hemel boven zee inktzwart…..het dondert en bliksemt.
Zeus heeft ons gevonden……