Hymerke gaat “Off the Road”……en de Portitsa Gorge!

14 september 2021 - Ioánnina, Griekenland

Woensdag 8 September

Soms zijn er van die dagen dat er gewoon weg weinig gebeurt…..Vandaag was zo’n dag, beetje rond gelummeld en wat opgeruimd. Tussendoor bezoeken we even het infocentrum van de “School van Aristoteles”. Je kan daar een informatieve film van één uur bekijken….wij vonden het de moeite waard. Voor de prijs hoef je het niet te laten…..entree €1

Toen we buiten kwamen begon het weer te regenen…..en het bleef regenen. Dus ons bezoek aan de archeologische site van de Nimfen met de “School van Aristoteles” viel letterlijk in het water…..morgen weer een dag.

Donderdag 9 September

Regen, regen…..soms even droog. We nemen afscheid van de bewoners van Big Toy. Wat hebben we weer een leuke tijd met elkaar gehad. Wat later lopen we tussen de buien door naar het heiligdom van de Nimfen. Kort na het midden van de 4e eeuw voor Chr., was dit hele gebied ingericht om de school te huisvesten. Hier gaf de beroemde filosoof Aristoteles lessen filosofie, kunst en wiskunde aan de toen 14-jarige Alexander de Grote, de zoon van de Macedonische Koning.

Het is maar een klein stukje lopen door een vochtig bos, rijk aan beekjes. En dan staan we ineens op de plek waar de eerste “academie” van de wereld was gevestigd…..Toch een bijzondere plaats, en mooi om even gezien te hebben.

Eind van de middag werd het eindelijk droog, we springen op de brommer en scheuren nog even naar Naoussa. Eerste stop is bij de offerplaats “Stoubanoï”. Bij deze brug pleegden 200 jaar geleden een aantal vrouwen met hun kinderen zelfmoord. Ze sprongen liever in de “vrouwelijke” rivier de Arapitsi dan in handen van het Turkse leger te vallen. Vanaf deze “beladen” plaats, heb je een erg mooi uitzicht over de stad Naoussa.

Volgende stop is bij het stadspark “Kioski”. Een prachtig park met een verbluffend uitzicht over de vruchtbare vlakte van Ismathia. Wijngaarden, boomgaarden met perziken, appels en pruimen, alles groeit hier in dit hof van Eden…..

Laatste stop bij de supermarkt, morgen gaan we weer “On the Road”…..

Vrijdag 10 September

Het is werkelijk waar…..na regen komt zonneschijn. De lucht is gelukkig weer Grieks blauw….Ik heb weer een route uitgestippeld. Via Naoussa rijden we over een geel kronkeliger dan kronkelig weggetje steeds hoger en hoger om uiteindelijk uit te komen in Kato Vermio. Dit dorp is het hoogst bevolkte dorp van Griekenland, het ligt tussen de 1400 en 1550 meter. We dachten om hier een nachtje te blijven…..Dus niet, het was 17 graden in de zon…..dus hoe koud is het dan vannacht wel niet.

We passeren het buurdorp Seli, hier begon de skitraditie van Griekenland. In 1934 werd hier de eerste skilift gebouwd, waardoor Seli het oudste skigebied van Griekenland is. We dalen weer af en tuffen Kozani voorbij. We naderen onze eindbestemming Siatista…..we vinden een plaats op het schoolplein tegenover de kerk midden in het drukke stadje.

Siatista is een beetje een vreemd maar vriendelijk stadje. Het bestaat uit twee dicht bij elkaar gelegen grote wijken “Gerania en Hora”. Elke wijk heeft zijn eigen klokkentoren. Het lager gelegen Gerania is het meest pittoreske deel van de stad. Welvarende kooplieden hebben in vroegere tijden prachtige rijkelijk versierde herenhuizen gebouwd. Het herenhuis Poulko uit 1752 is gerestaureerd en ook te bezichtigen.

Er is hier iets vreemds gaande op het schoolplein waar we staan met de camper. Een oude vrouw blijft maar rondjes lopen rond het schoolplein…… Ze is niet “goed” hoor zeggen we nog tegen elkaar…..wat later vertoont een oude man hetzelfde gedrag. Nou snappen we er helemaal niets meer van….🤔 Weer wat later stopt er een bus met gelovigen…..een aantal daar van gaan ook weer rondjes lopen rond het schoolplein…..😂😂 Het is wel wat vreemd……maar een aantal jaren geleden waren we op het Griekse eiland Tinos…..Daar zagen we de gelovigen vanaf de ferryboot zelfs honderden meters kruipen naar de kerk…..

Onder het “hemelse” gezang van de Pope eten we ‘s avonds wat en daarna verkennen we het stadje. Siatista is ook bekend om zijn bontverwerking en er zijn dus veel bontwinkels en ateliers. Later, ik lag al in bed…..toen kwamen we van de hemel in de hel terecht. Een stel jongeren begonnen zich te verzamelen, gassende auto’s en motoren, muziek…..Nee, dit wordt niks vannacht! We waren binnen 3 minuten vertrokken…..bovenin het dorp parkeren we Hymerke naast een truck en een bulldozer…..Gelukkig rust…..

Zaterdag 11 September

We verlaten Siatista, het iets wat vreemde stadje ligt gevangen op een afgelegen plek, omsloten door de kale bergen. Nu gaan we op zoek naar de langste slagtanden van de wereld….meer dan 5 meter. En die vinden we in het kleine museum in het dorpje Milia gelegen langs de provinciale weg richting Grevena. De moeite waard voor een korte stop. In dit gebied rond Milia zijn veel botten van 3,5 miljoen jaar oud gevonden. Van mammoets, prehistorische neushoorns, tapirs etc. Bij het kantoortje van het museum is iedere dag iemand aanwezig. Ze zullen jullie met veel enthousiasme rondleiden…..Entree €0

Voorbij Grevena tanken we nog gas en diesel want we rijden het Nationaal Park van Pindos binnen en hier zijn de pompen schaars. Dit is één van de meest interessante natuurgebieden van Griekenland. We gaan het berggebied “Valia Calda” verkennen, dat letterlijk betekent “de warme vallei”.

We tuffen door een schitterende natuur richting het dorp Ziakas. Net na het dorp slaan we links af en dan volgt er een werkelijk spectaculair stukje weg naar het historische dorpje Spileo. Via een erg smalle weg, met aan de ene zijde een indrukwekkende rotswand en aan de andere zijde een ravijn rijden we voorzichtig naar Spileo. Onder de indruk en van schrik 😂 vergeet ik foto’s te maken en druk ik op het verkeerde knopje voor een videootje. Maar dat houden jullie nog te goed…..we moeten deze weg namelijk ook weer terug…..😉

Spileo is een schattig dorpje met een klein dorpsplein. We wilde eigenlijk hier blijven staan en overnachten en dan met de brommer naar de Portitsa Gorge. Maar we konden geen recht stukje vinden om te parkeren…..Chris gaat hier en daar even rond vragen en komt terug met een big smile……Hmmmm, dat vertrouw ik niet zo!

Soepeltjes stuurt Griekse Adonis Hymerke door het smalle straatje van het dorp…..ik kijk recht voor me uit…..ik zal de klap wel horen🙈 Gebeurt niks natuurlijk…..Maar dan gaat Hymerke ineens “off the road”…..Gelukkig is het onverharde weggetje goed te berijden en de omgeving is werkelijk prachtig. Na een paar kilometer wordt de weg gelukkig weer asfalt en ik slaak een zucht van verlichting……niet wetende dat het ergste nog moest komen😂

Steil naar beneden met duizend bochten…..Griekse Adonis vraagt of hij een WC-tje onder mijn stoel moet maken🙄 Dat is niet nodig……maar ik hang uit het raam om hem te waarschuwen voor tegenliggers. Jeetje, wat spannend maar de beloning is zo groot….Dit is één van de meest betoverende plaatsen waar we ooit zijn geweest……

Voor de ingang van de kloof staat al eeuwenlang trots de dubbele boogbrug van Portitsa. Torenhoge indrukwekkende kliffen omlijsten de ingang van de kloof…..ademloos kijk ik om me heen. In de zomer als het water in de Venetikos rivier laag staat, kan je door het water tot 400 meter ver de kloof inlopen. Het is een indrukwekkende ervaring om dat mee te mogen maken. We blijven hier maar een nachtje……Griekenland je blijft ons verrassen!