Landgoed Annanina’s Rust en Diessensbroek!

7 december 2020 - Waalwijk, Nederland

Zaterdag 5 December

De natuur is in een rustperiode aangeland. De ochtenden zijn grijs en koud, en er is weinig kleur. Onze wandeling begint vandaag op Landgoed Annanina’s Rust, alleen de naam vond ik al intrigerend. En natuurlijk zit er een leuk verhaal aan vast....

Het natuurgebied ligt tussen Hilvarenbeek en Diessen en bestaat uit loof-en naaldbos. Annanina’s Rust is in 1899 gesticht door notaris Emile Huijsmans, die leefde van 1850 tot 1920 en hij was een echte vrouwenliefhebber. Hij was smoor op een Russische dame......De naam van het landgoed zou wijzen op het Russische koosnaampje van zijn maîtresse, namelijk kleine Anna. Zij kreeg van haar minnaar een huisje op het in engelse landschapsstijl aangelegde landgoed.

Onze wandeling begint bij het langgevelboerderijtje “Huiske ten Halve”. Even verderop hangt er een fiets in de boom......hij is te koop. Door lange statige lanen lopen we flink door, het is koud want het heeft gevroren. Ik stel me zo voor, dat kleine Anna hier smachtend en wachtend door de lanen wandelt.......Ver weg van haar vaderland, weggestopt op een klein landgoed, in een huis met een dienstmeisje. Verliefd op haar notaris.....

De zon piept tussen de bomen door, de laatste bramen zijn omhuld door een laagje ijs. De mooiste tijd om dit natuurgebied te bezoeken is de maand Mei. Dan bloeien de vele Rhododendrons en is het landgoed één roze weelde. We verlaten het landgoed Annanina’s Rust en komen uit in een open gebied van weiden, hooilanden en drassig land met ruige slootranden.

Diessens Broek is gelegen langs het dal van de Reusel ten noorden van het dorp Diessen. Dit gebied wordt ook wel de weideboulevard van Midden-Brabant genoemd. Als je een echte vogelaar bent, hier is the place to be. Maar niet nu....we horen ze wel, maar we zien ze niet....Bij een leuk wandelbruggetje over het riviertje de Reusel, is het tijd voor een theetje en een pain au chocolat. Gauw weer verder, gure wind.

Klunend over modderige paden, een wandelpaal stuurt ons de wei in......Over een spoor langs de Reusel komen we uit in het dorp Diessen. Ze houden hier wel van een feestje......maar nu even niet. Ik zet het kunstwerk voor het Pannenhuis op de foto. Dit beeld is een herinnering aan de watersnoodramp van 1953, toen slachtoffers hier onderdak vonden. Langs het Mariakapelletje, Onze -Lieve-Vrouw van Brabant lopen we weer een bospad in. Een paar harde knallen klinken......er wordt op ons geschoten. Drie jagers komen uit het bos, een haas was toch echt het haasje.....hij hangt bungelend in de hand van de jager.

We komen aan het eind van deze wandeling. Mooi gebied maar ga in het voorjaar, wanneer alles bloeit en groeit, en de kieviten, grutto’s en watersnippen weer zijn gearriveerd.

Dus een beetje een saaie wandeling maar er gebeurt altijd wel wat in ons leven....

* Er kwam post uit Duitsland. Ik maak de envelop open....Griekse Adonis staat mooi op het portret. Zes kilometer te hard op zondagmorgen,onze laatste reisdag.....Jawel €10......😅😁

* Paniek in Huize Groen....Moederlief haar poes was zoek.....😳 ehuuu kater. Overal gezocht, heel het huis uitgekamd, heel het appartementencomplex in rep en roer. Heel wat tranen.....gelaten. ’s Avonds uren na de verdwijning, klinkt het ineens Miauw, en Boef komt te voorschijn.....🙈

*Zaterdagochtend vroeg om half 7 rijden we op de A58 richting Waalwijk. Griekse Adonis ziet  een vreemd licht met ons mee reizen......Het is zeker geen vliegtuig....... Het zweeft laag over de huizen.....Vreemd verschijnsel. Wij slaan af richting Sprang-Capelle, het ‘ding’ slaat ook af en zweeft richting Tilburg met een rot vaart. Wat hebben we gezien? Een ufo......of een drone, maar dan moet het wel een hele grote geweest zijn.....Wees voorzichtig......Big brother is watching us.....👽🛸