Het Broederpad en Pastoorke van Scharrebeek!

23 februari 2018 - Gorinchem, Nederland

Dik ingepakt tegen de kou, gaan we op pad. We voelen ons echte pelgrims. We gaan namelijk het Broederpad lopen in Dongen. De Broeders van Dongen bouwden meer dan een eeuw lang aan een betere samenleving met goed onderwijs en met zorg voor de zwakken en zieken. Deze historische wandelroute leidt ons langs tal van plaatsen waar de Broeders actief zijn geweest.

We starten bij het Broederbeeld, waar de route begint. Het begin is al niet zo inspirerend. Het beeld staat midden in een nieuwbouwwijk. We beginnen de Broederborden te volgen, en zien wat oude panden met wat infopanelen. Dongen kan ons ook niet zo bekoren, veel nieuwbouw waar tussendoor wat oude boerderijen en huizen staan. Maakt een erg rommelige indruk. Wij krijgen er in ieder geval geen warm pelgrimgevoel bij.

Dan komen we uit bij de Oude Kerk, het is een kerk uit de 14e eeuw. De kerk heeft een bijzondere geschiedenis. Enkele anekdotes zijn dat er in 1830 een politiebureau was gevestigd en in 1928 stort het dak in. En zoals jullie kunnen zien op de foto's is de kerk nog steeds dakloos. We beginnen ons echte pelgrims te voelen. We lijden omdat we het een zielloze wandeling vinden, en we doen boete omdat alle kroegen ook nog dicht zijn. Midden in het centrum van Dongen ligt een zandverstuiving, het is ook het enige mooie pareltje tussen de bebouwing. Daar aangekomen laten we ons in het zand ploffen, uit de wind en in de zon. Teatime! Daarna zijn we in recordtempo weer bij het beginpunt. Deze wandeling eindigt op nr. 1 in de toptien van saaiste wandelingen. En we zijn er achtergekomen dat we niet geschikt zijn als pelgrims, wij houden teveel van plezier!

Maar nu we het toch over Broeders, Pelgrims enz. hebben. We mogen natuurlijk ons eigen Pastoorke van Scharrebeek ook niet vergeten. De Familie Kuis ( moederskant ) weet precies over wie ik nu ga vertellen. Mijn Opa had de lach aan zijn kont hangen. Hij was een geweldig komiek en toneelspeler. Één van zijn favoriete personages was Pastoorke van Scharrebeek. Het maakte niet uit waar we waren, hij ging gewoon voor staan dragen en het werd weer een feest. Ik kan me nog goed herinneren dat we bij Chinees Restaurant Kam Wah in Gorinchem gingen eten. Het gezelschap was al in de stemming , maar het werd pas helemaal hilarisch toen Opa midden in een bomvolle zaak Pastoorke van Scharrenbeek ging voor staan dragen. Hij sloeg een tafellaken om en begon aan zijn preek over hel en verdoemenis. En op het eind werd iedereen nog gezegend ook en vloog het water in het rond. Iedereen zat te gieren van de lach, en heel de zaak stond op zijn kop.

Gelukkig hebben we nog de mooie verhalen en de foto's van deze goeie oude tijd!

1. Wilma:
    25 februari 2018
    Ondanks dat het broederpad niet zo leuk was,was het toch nog een leuk verhaal.
    En pastoor van Scharrebeek ken ik ook, mijn moeder deed dat ook weleens,had ze van haar broer Mari geleerd .
  2. Hannie Groen:
    25 februari 2018
    Ik heb vele versies van pastoorke van scharrebeek gehoord en het was altijd lachen, goed gedaan pip.
  3. Irma Verhoofstad:
    Jaaaaaaaaaaaaaa, Pastoor van Scharrebeek!!! 😀
  4. Annet v gelder:
    26 februari 2018
    mooi Petra , pastoorke van scharrebeek !!!!! herinneringen aan pa/opa.
  5. Tonnie:
    28 februari 2018