De oudste stad van Holland!

25 juni 2017 - Gorinchem, Nederland

Het was weer tijd voor een uitje,het was vandaag niet het mooiste weer om foto's te maken maar het geeft in ieder geval een indruk van wat we gezien hebben.We zijn vanochtend naar Dordrecht gereden,ik was hier nog nooit geweest dus tijd voor een kennismaking.Suzi geparkeerd en op zoek naar het V.V.V kantoor en daar een stadswandeling gescoord en begonnen met de speurtocht.Wij lopen allicht verkeerd maar dat maakt het lekker afwisselend.

Dordrecht ontstond in een waterrijk gebied,aan het veenriviertje de Thuredrith.De gunstige ligging aan een kruispunt van handelswegen,die grotendeels over water liepen,bespoedigden de ontwikkeling van de stad.In 1220 schonk de Hollandse graaf voor het eerst stadsrechten aan een woonkern.Dit was Dordrecht,de eerste stad van Holland.

Ook op politiek gebied speelde Dordrecht een belangrijke rol.In 1572 kwamen twaalf Hollandse steden in het geheim in Dordrecht bijeen om het verzet tegen de Spaanse overheerser te bundelen.Ze steunden Willem van Oranje met geld voor een leger en erkenden hem als enig stadhouder.De Eerste Vrije Statenvergadering gehouden in Het Hof,markeert het begin van een zelfstandige Nederlandse staat.Dordrecht is de geboortestad van Nederland.

Ik was zeer verrast over Dordrecht ,we hebben niet alles kunnen zien want het weer werkte niet echt mee.

Prachtige binnenstad met mooie havens, mooie oude straatjes met historische panden met prachtige gevels,hofjes en leuke winkels.Wij gaan zeker binnenkort terug voor een vervolg bezoek, hopelijk met beter weer.

1. Hannie Groen:
    25 juni 2017
    Ik wacht het vervolg af, en verwacht dan nog een heleboel foto's.