Een stukje “Parijs” in de bossen bij Reusel!

9 maart 2021 - Schelluinen, Nederland

Zaterdag 6 Maart

Bij Natuurpoort Taverne d’n Ouwe Brandtoren starten diverse wandelroutes. Wij gaan vandaag op ontdekking in Natuurgebied De Grote en Kleine Cirkel, net buiten Reusel. Er lopen hier tot onze verbazing op de vroege morgen heel wat actievelingen rond, want hier ligt namelijk ook Outdoorpark Reusel. Nou, ik stond verbluft toe te kijken, hoe deze helden over een draadje een wandelingetje hoog tussen de bomen maken....Ik sla even over😅.....Niet te missen is de 25 meter hoge kubusvormige uitkijktoren. Na enige moeite heb je een prachtig uitzicht over het hele gebied, tot aan Tilburg toe.

Iets verderop ligt De Bijencirkel met een bezoekerscentrum, waar ze je alles kunnen vertellen over de bloemetjes en de bijtjes....We bezoeken even de prachtig aangelegde tuin met 170 verschillende planten. Daarna wandelen we richting de Kleine Cirkel....

Het verhaal begint bij een overijverige ambtenaar die in het begin van de vorige eeuw naar Parijs was geweest. Onder de indruk van het lijnenspel bij de Arc de Triomph en de Champs Elysees vond de ambtenaar dat ook Reusel een graantje mee mocht pikken van de Parijse uitstraling. Toen er een bos met wegen aangelegd moest worden in het buitengebied kwam het Parijse lijnenspel op de tekentafel van de ambtenaar. Burgemeester Willekens zag er wel wat in en toog samen met zijn beste boswachter naar het bos om met behulp van een stuk touw de cirkels uit te zetten. Zo ontstond er een kopie van de Place de l’Ètoile en de Place de la Concorde met de Champs Elysees als verbindingsweg daar tussen. De bomen die later binnen de aangegeven cirkels geplant werden gaven het geheel een natuurlijk karakter en in de loop der jaren leek het of het altijd zo was.......

Aangekomen bij de Kleine Cirkel, gaan we eerst pauzeren voor een theetje, met uitzicht op een mooi vennetje. Als bezienswaardigheid staat hier een Januskop. Een Januskop is een oeroud symbool voor tegenstellingen en overgangen en komt van de Romeinse God Janus, die de god van de tegenstelling is. Daarna lopen we via de “Reuselse” Champs Elysees richting de Grote Cirkel. Verwacht niet te veel van de Champs Elysees....het is een smal geasfalteerd weggetje wat nu de Burg.Willekenslaan heet.

Maar de Grote Cirkel is prachtig, hij komt qua afmetingen precies overeen met het Place de l’Ètoile. We steken de cirkel dwars over en komen uit bij de Acht Zaligheden. Overigens vormden de cirkels tijdens de Tweede Wereldoorlog een belangrijk oriëntatiepunt voor piloten. Op een mooie plek liggen acht grote zwerfkeien en er staan een aantal bankjes om te genieten van de rust en de schoonheid van de Peelse Heide.

De Acht Zaligheden (oorspronkelijk Selligheden) is de benaming voor een achttal van oudsher amoedige dorpen in de Nederlandse Kempen, die alle eindigen op “sel”. Het betreft de dorpen Duizel (Duysel), Eersel, Hulsel, Knegsel, Netersel, Reusel, Steensel en Wintelre (Wintersel). De in de Antwerpse Kempen gelegen dorpen Weelde, Poppel en Ravels, die samen bekend staan als de Drie Goddelijke Deugden, worden als de tegenhanger van de Acht Zaligheden beschouwd.

Het dorp Steensel werd vaak gezien als de armzaligste van heel de regio. Aangezien op deze plek de grond het minst vruchtbaar bleek te zijn, werd er aangenomen dat er nog geen “pier” in deze schrale zandgrond zou kunnen overleven. Ook bestaat er een legende over een pier die per toeval in Steensel terecht kwam en door de bevolking aan de ketting werd gelegd. Steenselnaren worden in de volksmond ook wel Pieren genoemd...

Via een aantal mooie boslanen komen we uit bij de volgende bezienswaardigheid....D’n Draed”. Een monument ter nagedachtenis aan de Eerste Wereldoorlog. De grens tussen bezet België en neutraal Nederland stond vanaf 1915 onder dodelijke stroom. De Dodendraad heeft waarschijnlijk zo’n duizend slachtoffers gemaakt. De versperring telde drie rijen. Op de draden van de twee buitenste stond geen stroom, maar op de middelste stond 2000 volt.....

Het klinkt onwaarschijnlijk maar veel meer mensen, waarschijnlijk zelfs 20.000 slaagden erin om heelhuids over de versperring te komen. Zo werd er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van een raamwerk van rubber om veilig over de Dodendraad heen te komen, zelfs slaagden sommige er in, om met.....een polsstok naar Nederland te springen.....

Onder de indruk lopen we verder, ongeveer een kilometer lopen we over een zandpad langs een aantal akkers. In de verte de bosrand, de zon speelt een spel met de wolken.... Aangekomen bij het Kroonven worden we weer verrast, wat een juweel van een ven, echt prachtig. Later drinken we een klein rood wijntje op een bankje midden in het bos......Ik ging op zoek naar een stukje Parijs in de Reuselse bossen, maar we kregen heel veel meer. Wat was dit weer een leuke afwisselende wandeling.....een prachtig gebied vol met geschiedenis en bijzondere verhalen.