De Strijkster van Middelbeers!

24 maart 2021 - Schelluinen, Nederland

Maandag 22 Maart

Rond de klok van elven staan we in het centrum van het grootste dorp van de drie Beerzen. Middelbeers ligt......jullie raden het vast al.....in het midden tussen Oostelbeers en Westelbeers. Een wandelpaal is snel gevonden en al gauw marcheren we het dorp uit. Maar eerst een theepauze op een bankje bij de “Klaar-Over” van het dorp.....hij lijkt op Chris heb ik al te horen gekregen.....

Volgende stop is bij de Vier Monolieten, een kunstwerk van Jo Gijsen. Daarna lopen we een bosgebied binnen. Het is een beetje een rommelig bos, maar er is genoeg te zien en te horen. Begeleidt door het gedrum van de specht en het flirterige gefluit van de andere bosvogels kijk ik in het rond. Ik zie veel dorre bomen maar ook mooie groene bomen en grote dode takken in de meest bizarre vormen.

We naderen het Witholland Ven, één van de grote vennen die op de Landschotse Heide liggen. Vanaf de uitkijktoren heb je een prachtig uitzicht over de heide en de vennen die rijk zijn aan vele watervogels. De Landschotse Heide was in de Tweede Wereldoorlog oefengebied van de Duitse bezetter. Zogeheten bommenrichters moesten oefenen in het bombarderen van schepen. Daarom werden er op de Landschotse Heide aarden wallen aangelegd die met een houten kajuit erop dienst deden als schijnboot. Sommige van die wallen liggen er nog steeds.

Onze route loopt maar een klein stukje langs de heide. Met een laatste blik op de indrukwekkende leegheid van de heide.....met alleen hier en daar een enkel silhouet van een eenzame boom.....neem ik afscheid. De volgende verrassing is in aantocht,.....D’n Biebult. Op een heuveltje aan de Kuikseindseweg heeft de imkervereniging Sint-Ambrosius een bijentuin aangelegd. Heel leuk om even door heen te lopen en ons te realiseren hoe belangrijk de bijen maar ook insecten voor onze natuur zijn. Een bij-vriendelijke tuin is het liefst een beetje rommelig, dus stenen eruit en groen erin. De mono-cultuur in de landbouw bedreigt de honingbij en andere insecten. Kilometers lang alleen maar mais en raaigras zijn funnest voor de bijen; ......we leven helaas bijna in een groene woestijn.

We naderen het Dal van de Kleine Beerze, er loopt een landkunstroute door het gebied. Landkunst of landart is een stroming in de beeldende kunst waarbij kunstobjecten worden geïntegreerd in het landschap. Eén van die kunstwerken is de Beerse Strijkster.....

Het verhaal van de Beerse Strijkster is een bijzonder verhaal. Op 13 April 1865 sloeg de bliksem in op het oude kerkje in Middelbeers. Eén vrouw werd dodelijk getroffen, Anna Maria van de Wetering raakte lichtgewond. Door de blikseminslag zou ze genezende krachten hebben gekregen; door te strijken met haar getroffen linkerhand zou ze jicht, reuma en kramp kunnen doen verdwijnen. Deze gave werd al gauw wijd en zijd bekend en uit alle streken kwamen de zieken naar het Kurkseind waar Anna Maria woonde, hopend op genezing. Elke Zondag zat de kerk barstensvol, tot na enkele jaren de aandacht wegebde.

We laten ons ook maar even strijken.....en we zijn het er over eens dat Anna Maria op Tante Sidonia lijkt.....Over een leuk pad langs het riviertje de Kleine Beerze lopen we door een tunnel van Sleedoorn, prachtig bloeiend met zijn iele witte bloesem....Mooi! We steken het riviertje over en wandelen Natuurgebied Molenbroek binnen. Op een kruising van paden  staat een bankje op ons te wachten.....tijd voor een lunchje op een bijzondere plek.

Volgens een legende is er hier op deze plaats ooit een adelijke dame die met haar koets langs het Molenbroek reed, in het moerassig gebied weggezakt. Omwonenden hebben haar gered. En als dank liet ze in haar testament vastleggen dat het vruchtgebruik van dit gebied voor eeuwig werd toebedeeld aan de boerderijen in de omgeving. Het laatste stukje lopen we langs het riviertje de Beerze zo het dorp Middelbeers weer binnen.....en komt er een einde aan een verrassend leuke wandeling.

P/S  Even een mededeling voor L. Besseling. Erg leuk dat U mijn verhalen wilt volgen.....Maar U moet eenmalig de link bevestigen om de e-mails te ontvangen. Kijkt U ook eens in de ongewenste e-mail misschien is de mail daar terecht gekomen. Groetjes Petra.

1. ANGELIQUE:
    24 maart 2021
    Het was weer leuk mooie foto,s en weer leuk verhaal 👍😘
  2. Hannie Groen:
    24 maart 2021
    Weer een mooie wandeling met mijn dochters, het was weer genieten.🥰👍
  3. Antonia:
    25 maart 2021
    Zo met je eens, over de groene woestijn
    Zie hier net weer een kunstmest strooier en pas weer gif over het land😓😭😢😤
  4. Petra Eleftheriadis:
    29 maart 2021
    Hoi Antonia,
    Ja zo jammer.....Ik kan me herinneren dat ik vroeger in de weilanden speelde tussen de boterbloemen, pinksterbloemen, verschillende grassen etc. Nu, zie je dat bijna niet meer, alles lijkt op elkaar.....Leuk dat je reageerde! Groetjes!
  5. Konny:
    25 maart 2021
    Wie schön, dass ihr immer etwas Neues erkundet. Achim geht mit mir nur immer die gleichen Wege. ☹️
    Aber Ostern sind wir am Ijsselmeer. Endlich etwas Abwechslung 😀
    Liebe Grüße 😘
  6. Jelle:
    29 maart 2021
    Hai Pip, wil de link van Polar steps naar je sturen maar ben je telefoon nummer kwijt. Mail je die even? Grtjs, Jelle