Terug naar de kust……

6 oktober 2023 - Kalo Nero, Griekenland

Donderdag 5 Oktober

Ik verlang naar de zee…..naar de zilte bries en het ritmische geluid van de golven. De bergen van de Peloponnesos zijn ongelooflijk mooi, maar na een paar dagen geeft het mij een beklemmend gevoel en wil ik graag de horizon weer kunnen zien.
Gisterenmiddag na ons bezoek aan de knappe buurvrouw Stemnitsa tuffen we door naar onze volgende bestemming. Ancient Messene…..een levend museum in het hart van de
Peloponnesos.
Verspreid over de zuidelijke helling van Mount Ithomi, bij het dorp Mavrommati ligt één van de belangrijkste archeologische sites van Griekenland. We parkeren op de grote parkeerplaats dicht bij de ingang en installeren ons voor de nacht.
Ik flans nog snel een campermaaltijd in elkaar…..pasta natuurlijk…..Griekse Adonis is een grote hulp, hij houdt het vergiet vast bij het afgieten…..😉😂
De nacht valt……in de bergen rond Ancient Messene leven jakhalzen en hun jankende concert klinkt de gehele nacht. Al vroeg lopen we door één van de oudste steden van Griekenland……hier is misschien zelfs de stille spiritualiteit nog voelbaar.
De lucht lijkt te zoemen van de energie…..

De stad bloeide in de 4e eeuw v. Chr. na de nederlaag van de Spartanen door de Thebaanse generaal Epaminondas, waarmee een einde kwam aan eeuwen van Spartaanse overheersing. En daarna werd de stad nooit meer vernietigd of bewoond, wat nu dus een verbazingwekkend inzicht geeft in het leven van de oudheid. Het complex heeft tot nu toe al de overblijfselen van een theater, agora en gymnasium onthuld, evenals een aantal heiligdommen, tempels en beelden. En er worden nog steeds nieuwe ontdekkingen gedaan.
Eén van de meest indrukwekkende monumenten is het Stadion en Gymnasium…..
Ademloos van bewondering kijk ik om me heen…..kijk zelf maar naar de foto’s….zij zeggen meer dan duizend woorden…..
Nog een snelle stop bij het kleine museum en dan stuurt Griekse Adonis de camper richting de kust…..We eindigen de dag bij het dorp Kalo Nero, een paar kilometer boven de stad Kyparissia…..een bekende plaats voor vele camperaars. De plaatsen langs de zee waar altijd de campers staan zijn allen bezet…..er is zelfs een wachtrij…..
Niet voor ons, Griekse Adonis parkeert de camper bij een gesloten beachbar…..we hebben de zee, strand en ook een privé bar voor de camperdeur…..😉😂
Hier blijven we een paar dagen…..

Vrijdag 6 Oktober

Kyparissia is gebouwd op de voet van de berg Psychro, en is omgeven door wijngaarden en olijfbomen. Het is verdeeld in een oude bovenstad en de nieuwe benedenstad. In de bovenstad domineert het oude kasteel van Arcadia…..het juweel van de stad.
We brommen de berg op en verkennen het kasteel…..dat viel een beetje tegen. Het theater was afgesloten, Griekse Adonis klimt over het hek 🙈…..ik niet, ik ben het braafste meisje van de klas….😉…..maar hij komt wel terug met een foto van het theater.
Net buiten Kyparissia ligt een oude watermolen die nog steeds in bedrijf is. De molen is geheel gerestaureerd…..binnen kun je het proces zien hoe de kracht van het water als energiebron gebruikt wordt om graan te malen. Er is ook een leuke winkel bij…..met lokale producten en leuke hebbedingen. Op de bovenste verdieping waar vroeger de molenaar woonde is een uniek koffie en theehuis gerealiseerd.
Een terras onder de citroenbomen……klassieke muziek, heerlijke atmosfeer….ik hou er van.