De vrouw met de zes slapers!

26 november 2017 - Gorinchem, Nederland

Om 9 uur op zondagmorgen stappen we de keuken binnen bij zusjelief in Meeuwen. Zwager Marius liep nog in zijn favoriete kerstpyama maar wij gaan aan de wandel, al is het buiten koud en guur. We rijden naar het dorp Dussen want Coole Gerrit woont tijdelijk bij  vrienden in op een grote woonboerderij. We kijken onze ogen uit want rond en in de stallen van de boerderij staan de meest vreemde verzamelingen en objecten. Allerlei oude auto's in diverse stadia van reparatie, oude radio's, opgezette vogels, een stoel van een olievat enz. We kijken ook nog even bij de aanhankelijke geiten en dan lopen we de dijk op.

We lopen langs mooie boomgaarden, oude boerderijen en prachtige oude knotwilgen. Als de knotwilgen niet op tijd geknot worden, splijt de stam en dat geeft wonderbaarlijke vormen. Dan komen we aan bij het Kasteel van Dussen.

Het kasteeltje kent een bewogen geschiedenis, waarbij de oorsprong teruggaat tot 1331.Er hebben vele excentrieke bewoners gewoond maar de meest bijzondere is toch wel de vrouw met de zes slapers! Rolina Suringar, uit een Zeeuwse familie van priesters, advocaten en burgemeesters. Jonkheer Suringar was zijn vrijgezelle, losbandige zuster Rolina meer dan beu. Hij kocht het kasteel in 1924 voor 11.000 gulden. In deze uithoek van het land hoopte hij dat Rolina tot bedaren zou komen. Als de nacht viel vond ze het maar eng in het kasteel. Daarom zette ze een advertentie in de kasteelkrant ; Gevraagd zes sterke bewakers! De volgende dag stonden honderd opgewonden boerenzoons op klompen op de stoep van het kasteel. Na drie dagen van beraad had ze zes potige mannen uitgekozen. Wout de Kraai, Lange Piet, Cor van Sjaan, Kees Bijl, Cor Kip en Piet de Omroeper waren de gelukkigen. Maar ze wilden allemaal de slaapkamerdeur bewaken en een grote vechtpartij was het gevolg. Maar de freule was zo verstandig om iedere nacht iemand binnen te laten en dat herstelde de rust tot ieders tevredenheid!

Na nog even op de kasteeldeur geklopt te hebben, het kasteelspook wilde niet open doen, lopen we weer verder de polder in. De akkers met de vette vruchtbare klei liggen te wachten op het voorjaar. We lopen Dussen weer in, komen nog langs een klompenmakerij en dan is het tijd voor een lekker kopje groene thee. We zien blauw van de kou maar het was leuk om Dussen te ontdekken.

Daarna gingen we richting Vaders en Moederlief, weinig tijd deze weken om uit te gaan. Volgens mij hebben ze me gemist bij Rituals, want ik moet wel heel veel werken.  Maar we halen het wel weer in , in het nieuwe jaar gaan we weer verder met de ontdekking van Nederland. Met Moederlief maak ik nog een mooie wandeling door natuurgebied het Loonsche Land. Daar is sinds eind Mei een gemarkeerde wandelroute uitgezet met zwerfkeien. Tijdens de route kom je een gevarieerd natuurlandschap tegen, waar je ook langs de Kathedraal van het Loonsche Land komt, nl. een reusachtige Rode Beuk. Toen weer richting huis aan, Chrisje en Vaders waren aan het biljarten, dus het was weer een leuke en afwisselende dag. Nu is het tijd voor een vino! Als het weer mee zit, komende zondag weer iets leuks, dat is een dag met een speciale betekenis!

1. Hannie Groen:
    27 november 2017
    Mooi verhaal en foto's
  2. Corrie Kuis:
    28 november 2017
    mooi verhaal weer en mooie foto's
  3. Mo:
    28 november 2017
    Leuk verhaal! Ik zie nog een nieuwe toekomst voor je :-) zo binnen Den Bosch lopen met een vlaggetje haha! je weet ondertussen zoveel over de geschiedenis van plaatsen te vertellen, leuk hoor!