Op weg naar de Peloponnesos……

11 oktober 2021 - Diakopto, Griekenland

Maandag 4 t/m Woensdag 6 Oktober

Paar regeldagen in Kallifytos,Drama…..niet zo interessant, zal jullie er dus niet mee vervelen!

Donderdag 7 Oktober

Gisteren zijn we nog naar Camperservice Zampetas in Thessaloniki gereden.Het slot van de hoofddeur werkte nog steeds niet zoals het hoort. Gelijk werd er naar gekeken, een klein onderdeel moest nog iets verlengd worden.

Vanochtend werd het ijzeren stangetje er ingezet…..en het werkt nu perfect. Service van de zaak, en met een lach werden we uitgezwaaid. Op weg naar de Peloponnesos…..Ondertussen is het gaan regenen en dat zal het bijna de gehele dag blijven doen. We tuffen binnendoor via Alexandria, Eginio en vinden in het verregende kustdorpje Makrygialos een parking vlakbij de boulevard. Hier staan we goed voor de komende nacht…..

Eind van de middag is het heel even droog, gauw een loopje langs de kleine boulevard met een aantal vistavernes. Aan de overkant zien we in de verte de contouren van Thessaloniki. Aan de rechterzijde van de boulevard zien we de zoutberg van de Alyki Kitrous Wetlands,….. waar we een aantal dagen geleden een jeukende horrornacht beleefde. En de verdere avond en nacht tikt de regen gezellig op het camperdak…..

Vrijdag 8 Oktober

Op tijd vertrekken we en rijden binnendoor richting Karditsa, het is een druilerige morgen…..Pas voorbij Karditsa wordt de route weer wat spannender. Bij Kedros gaan we weer de bergen in, we rijden een stuk langs de mooie Onochonos rivier……natuurlijk even een fotostop. Daarna vinden we een plaats om te overnachten bij Loutra Smokovo. Het thermale water stroomt uit 5 verschillende bronnen met een natuurlijke temperatuur van 37 graden naar het hydrotherapie centrum van Smokovo. Het is meer een hoteldorpje waar talloze zwembaden zijn gebouwd voor therapeutisch toerisme. Maar stel je er niet teveel van voor……de crisis heeft hier hard toegeslagen…..bijna alles is vergane glorie, alles bijna  gesloten dus. Eén groot hotel is nog in bedrijf en er is ook nog een restaurant open. Hele vriendelijke eigenaar trouwens……we drinken er ‘s middags nog een biertje en een glaasje wijn. Voor de prijs hoef je het niet te laten…..€1,50 voor een glas wijn, waar vindt je dat nog. En het eten was traditioneel lekker…..Verder tikt de regen nog steeds gezellig op het camperdak…..😉

Zaterdag 9 Oktober

We vertrekken uit Loutra Smokovo en rijden een grijze wereld binnen…...mist en miezer geven de wilde natuur van Agrafa een mysterieuze aanblik. Het belooft een spannende route te worden….Een ree verdwijnt met elegante sprongen in het donkere geheimzinnige sparrenbos. Even later val ik bijna van mijn stoel van enthousiasme…..een wild zwijn met haar kleintjes steekt de weg over. Helaas te laat….geen foto.

Voorzichtig laverend tussen wat rotsblokken op de weg tuft Hymerke over de slingerende weg door de bossen van Rendina. Hier leven in het natuurreservaat de weinige wolven van Centraal-Griekenland. Een dood gereden das ligt langs de weg…..jammer. En verder gaan we weer….het weer knapt gelukkig wat op. Wat een geluk, zien we misschien ook nog wat meer van de omgeving…..😜 in plaats van een kleine mistige wereld….

Op een hoogte van 1000-1200 meter tuffen we richting Karpenissi. Even ervoor slaan we af en rijden het departement Evritania binnen……alleen de namen zijn al een sprookje. In de oudheid stond Karpenissi bekend als Oechalia en werd geregeerd door Koning Evrytos, die een uitstekend boogschutter was en ook de uitvinder van de boog. Volgend de legende daagde hij God Apollo uit voor een wedstrijd, wat hem zijn leven kostte….

Hier begint echt een spannende route, de weg is redelijk…..op sommige stukjes na. Wat het echt spannend maakt zijn de ontelbare bochten. Hier is Griekenland op z’n best….een feest voor de zintuigen. Een verleidelijk landschap….hangende korstmossen….de lucht zo zuiver. Hymerke wringt zich door Krikello en Domnista…..deze dorpen zijn kleine juwelen gebouwd op de hellingen van de trotse bergen. En de bochten gaan maar door….de één na de andere haarspeldbocht, er komt geen einde aan.

Plotseling in de verte zien we het blauw van Lake Evinas tussen het vele groen doorschemeren. Nu gaan we ook nog steil naar beneden…..Griekse Adonis heeft ongevraagd weer een bijrijder 🙈😂 Gelukkig passeert er de gehele dag gemiddeld maar één auto per uur…..😅 Uiteindelijk komen we uit op het smalle weggetje langs het meer. Hymerke heeft er lol in en zijn bestuurder ook…..ik ietsje minder Pffff! Terwijl ik altijd de routes uitzoek…..maar op de kaart ziet het er anders uit hé….🙄

Na 190 kilometer en duizend bochten komen we uit bij Nafpaktos. Bij Platanitis net buiten het drukke Nafpaktos vinden we een plekje aan zee. We hebben een prachtig uitzicht op de iconische Rio-Antirrio brug……Peloponnesos we komen er aan.

Zondag 10 Oktober

De legendarische Peloponnesos…….Volgens de mythologie werden de goden geboren in de omliggende bergen voordat ze naar het noorden verhuisden, naar de berg Olympus. De Griekse geschiedenis is rijk en diep….het land leert ons constant wijze lessen.

Al vroeg rijden we de ferry bij Antirrio op, om voor de derde maal dit gedeelte van Griekenland te gaan ontdekken. Voor €11 hebben we een leuke cruise met mooi uitzicht op de brug……de brug kost trouwens het dubbele. Het is gelukkig zondag dus de nationale weg is nog rustig…….We rijden het drukke Eghio door en een stukje verder slaan we af bij het dorp Diakofto. De haven is te klein voor ons, iets verder parkeren we langs een brede weg. We staan weer prima voor een paar dagen. Onze ontdekking van de Peloponnesos kan weer beginnen……