It’s raining Cats and Dogs…..in Greece!

16 oktober 2021 - Pyrgos, Griekenland

Maandag 11 Oktober

Heel de nacht klettert de regen op het camperdak…..gelukkig wordt het droog in de morgen. Geen weer voor de brommer…..maar er bestaat ook nog zoiets als een bus. Dus we kopen een ticket en worden 15 kilometer verderop in het drukke Eghio afgeleverd op het busstation. We gaan op zoek naar een Cosmote winkel om internet te regelen voor de komende periode. Helaas die leuke aanbieding van afgelopen maand…..onbeperkt internet voor €12 geldt niet meer. Nu alleen maar een schamele 4 GB voor €12….. 🙄 dat wordt zuinig aan doen, die zijn zo op bij ons. We zullen nog veel keer op visite gaan bij de Cosmote…..😉

Wat een drukke stad is Eghio….niks voor ons! We pakken zo snel mogelijk de bus weer terug naar Diakopto. Op het station regelen we voor morgenochtend treintickets,….voor de spectaculaire treinreis met de “Odontotos”. Het beroemde treintje brengt je in 68 minuten vanuit de badplaats Diakofto, over een 120 jaar oude tandradbaan, naar het pittoreske dorp Kalavryta. Griekse Adonis gooit zijn charmes in de strijd en het lukt hem om tickets te krijgen voor de voorste coupé…..voor het allermooiste uitzicht.

De avond valt…..Avondrood…..water in de sloot!

Dinsdag 12 Oktober

Ik wist niet dat er zoveel synoniemen voor regen waren….vannacht heeft het weer gehoosd, geplensd, gestort van de regen. En nu miezert het ook weer lekker door….Gelukkig droog tegen 9 uur. Gewapend met paraplu vertrekken we vol verwachting naar het station van Diakopto. Ik heb hetzelfde gevoel van vroeger als we op schoolreisje gingen…..😜

Precies om 9.52 vertrekt de “Odontotos”, wat betekent “degene met tanden”, onder veel belangstelling vanuit het station van Diakofto. Hij tuft onder de snelweg door zo de kloof van Vouraikos binnen. Het meest interessante deel van deze 22 kilometer lange treinreis ligt tussen de 3,1 en de 16,9 kilometer. De “Odontotos “ rijdt op ‘s werelds smalste spoor (0,75 m) en gaat over 49 bruggen en door 6 tunnels.

We stijgen steeds maar hoger en hoger…..we zijn op weg naar het smalste punt van deze reis. Daar wringt het treintje zich door een tunnel die bekend staat als de “Poort”. We tuffen langs een diep ravijn, uitgesleten door de snelstromende rivier de Vouraikos,….. kleine watervallen, nauwe kloven en imponerende steile bergwanden. Nog een tunnel, half uitgehouwen in de rotsen….een rotsblok op het spoor. Nee, geen sabotage🙈…..door de vele regen valt er wel eens wat naar beneden!

Onder de luifels door van de vele Platanen naderen we ons eindpunt, het mooie station van het dorp Kalyvrita. Helaas het regent weer pijpenstelen…..of zoals de Engelsen zeggen….It’s raining Cats and Dogs…..Ons treintje gaat pas om 13.37 terug…..we hadden graag Kalyvrita verkend. Maar het is weer een dag voor Ouzo/Tsipouro…..we belanden dus alweer vroeg in de kroeg! 🙈😂

De terugreis is ook weer fantastisch mooi……al valt er gestaag een druilerige regen. Maar bij aankomst op het station van Diakopto schijnt de zon zowaar! Is het dan echt zo……Na regen komt zonneschijn???

Woensdag 13 Oktober

Nee dus…..Storm Ballos is in aantocht! In heel Griekenland geven ze bijna Code Rood aan vanaf woensdagavond. Waarschuwing voor storm, onweer en zware regenval. We gooien de plannen weer eens helemaal om…. Het slechte weer gaan we uitzitten op Camping Ionion Beach vlakbij Glyfa. Bij vele camperaars een geliefde plek…..trouwens ook één van de betere campings in Griekenland. En ook niet onbelangrijk…..het gehele jaar open.

Twee dagen opgesloten met Griekse Adonis in de camper….Nee! Nee! 😅 dat is geen goed idee💥……beetje “space” graag 😉 En bij de camping is een leuke bar….dan kan hij daar gezellig praten/Tsipouro drinken met Fotis de leuke barman.

We hebben trouwens de ferry geboekt voor terugkeer naar Nederland. Op 14 December vertrekken we uit Patras naar Ancona in Italië, dan hebben we er onze zes maanden opzitten. Dus we hebben nog twee maanden om rond te reizen op de Peloponnesos, als het ooit een keer droog wordt…..😄 In de regen rijden we via Eghio, Patras richting Pyrgos. Bij Ghastouni slaan we af en tuffen richting het kleine dorp Glyfa. Algauw staan we voor de campingpoort…..Georgos ontvangt ons met open armen. We zoeken achter het restaurant  een beschutte plek uit, hier staan we redelijk uit de wind. Voorlopig staan we hier goed…..

Donderdag 14 t/m Zaterdag 16 Oktober

Zeus blijft maar nijdig en stuurt de ene hoosbui naar de andere op ons af……de zee is wild. Op Corfu is de noodtoestand uitgeroepen…..in Athene en Thessaloniki staat ook alles blank. Storm Ballos veroorzaakte veel ellende. Wij staan hier prima…..en hopen morgen te vertrekken om weer rond te gaan reizen. Ik heb tijd genoeg gehad om weer een aantal bijzondere plaatsen te ontdekken op de kaart, en een leuke route uit te zetten voor de laatste maanden. Zijn jullie benieuwd waar naar toe? Nog even geduld dan…..😉

16 oktober 2021
    Leuke treinreis lijkt wel een achtbaan 😅😂met al die bruggen tunnels en ravijnen !! Ben benieuwd naar de volgende trip hopen op beter weer 🌞😘
    17 oktober 2021
    Ja,mag wel na 12 dagen slecht weer…..😜 maar weer een mooie route gevonden voor de komende weken. 😘🙋‍♀️
  3. Coen Prenger:
    16 oktober 2021
    Ziet er allemaal goed uit, ook nu het weer wat minder is. Nog veel plezier op de Peloponnesos!
    17 oktober 2021
    Dank je, gaat vast lukken!
    16 oktober 2021
    Mooi verslag weer, prachtige foto’s😘🧿
  6. Ankie Breimer:
    Wat geniet ik van je verhalen…..zal duimen dat het snel droog wordt en blijft. Geniet van al het moois
    17 oktober 2021
    Dank je, Ankie! De komende weken weer een mooie route…..
  8. Henri Van den Bossche:
    16 oktober 2021
    Bedankt voor je mooie verslag Petra

Hoop jullie toch nog eens terug te zien het zij in nederland of tenminste toch in Griekenland dikke pieper Ilse
    17 oktober 2021
    Groetjes Ilse! Komt vast goed…..morgen gaan we weer op avontuur!
    16 oktober 2021
    Weer goed gedaan Pippie, hopelijk knapt 🌂het weer op zodat je weer verder op avontuur kunt gaan. Veel succes 👍🚎🥰🙋‍♀️
  11. Loes Tjeerdema:
    Toch heerlijke foto's van jullie treinreis! Een aantal jaren geleden stonden wij op het strand bij Diakopto en wilden we natuurlijk ook de treinreis door de kloof maken. Helaas! de trein reed niet, want de nieuwe trein, besteld in Zwitserland, paste niet op de rails! Dan maar met de camper naar Kalavrita! Óók genoten! ( mooi weer! )
    Hoi Loes,
    Wat jammer dat het treintje niet reed toen jullie daar waren…..Wij wilde de dag daarna met de camper naar Kalyvrita…..maar ze gaven zoveel regen op dus uitgesteld. Maar morgen gaan we weer op avontuur…..Groetjes uit Griekenland!
  13. Els Haxe:
    16 oktober 2021
    Geniet van al je verhalen.
    Doorgaan svp!
    Wij zijn alweer een paar weken thuis!
    17 oktober 2021
    Hoi Els, leuk dat je ons volgt….geeft me ook de inspiratie om door te gaan. Morgen gaan we weer op avontuur…..Eindelijk na 12 dagen slecht weer….wordt het wat beter de komende week. Groetjes uit Griekenland!
    16 oktober 2021
    Leuk verhaal Petra maar wel guur weer,maar de foto’s zijn weer prachtig erg mooi daar.
    Hopelijk word het gauw droog.
    Fijne reis nog 😉👍🍀❤️
    17 oktober 2021
    Dank je Wilma, morgen gaan we weer op pad! We zullen weer proberen er een spannende aflevering van te maken…..😉😅🙈🙋‍♀️😘
    Wat een mooie trein route ondanks het slechte weer. We hopen voor jullie dat het snel beter gaat worden. Toen wij thuis waren is het slechte weer begonnen. Maar de foto's en het reisverslag zijn weer prachtig. We gaan duimen voor jullie dat de komende 2 maanden beter worden. Groetjes en nog een voorspoedige verdere reis.
    17 oktober 2021
    Dank je wel! Wilde vanochtend vertrekken ……regen weer! Nou gaan we morgen, het ziet er nu beter uit. Al 12 dagen rot weer…..nooit mee gemaakt deze tijd van het jaar. Maar we mogen niet klagen…..we hebben nog een poosje! Liefs van ons! 😘🙋‍♀️🇬🇷🚍🧿