De Acht van Chaam!

26 april 2020 - Waalwijk, Nederland

Woensdag 22 April

Ik heb helemaal niks met fietsen. In vijf en dertig jaar tijd heb ik misschien drie keer op de fiets gezeten. De laatste keer is bijna drie jaar geleden. We zijn zelfs toen in België terecht gekomen, wat een ‘crime’ was dat op de fiets. Mijn derrière voelde na afloop van dat avontuur aan als een rauwe biefstuk. Als jullie dat verhaal willen lezen, opzoeken in de index, het heet;  Even gluren bij de buren op 25 Sept. 2017.

En nu staan we in Chaam. Bekend van de wielerronde de Acht van Chaam. Deze jaarlijkse wielerwedstrijd vindt volgens traditie altijd de eerste woensdag na afloop van de Tour de France plaats. Hierbij worden vele grote wielrenners aangetrokken om hun ‘rondjes rond de kerk’ te rijden. Met een flitsende start vertrekken we vanaf ons startpunt bij de wijngaard Dassemus. Twee wielrenners sprinten langs ons heen, ik kijk ze bewonderend na. Wij lopen de Acht van Chaam wel, Pippie op een racefiets dat is echt niet veilig.😉

In een gestrekt tempo slaan we het Elsakkerpad in. De gangmaker loopt voorop, we kachelen flink door. En even later lopen we met souplesse het dorp Chaam binnen. Hier begon het allemaal op 30 Mei 1933. Een wedstrijd voor wielerprofs uit binnen-en buitenland.

De allereerste Acht van Chaam was een hele gebeurtenis. Bij het uitzetten van het parcours keken de organisatoren, bestaande uit kasteleins, bierbrouwers en fietsenmakers, vooral naar de geschiktheid van de wegen. Ook letten ze erop dat het parcours zoveel mogelijk cafe’s aandeed, omdat de kasteleins financieel bijdroegen aan de organisatie. Chaam had in die tijd meer dan dertig cafe’s, zodat er heel wat weggetjes afgelegd moesten worden. Zo ontstond er een parcours dat leek op een acht. Daarmee was de vorm van het parcours en de naam van de wedstrijd voor de toekomst vastgelegd. Het parcours kende hier en daar lastige trajecten. De smalle bochtige wegen waren voor een deel onverhard.

In de Dorpsstraat staat het koperen kunstwerk van de Zegevierende Wielrenner. Ik dicht het gat, want mijn ploeggenoot lijkt wel een spurtbom. Ze gaat als een tierelier.

’s Middags om 14.00 ging op de 30ste Mei 1933 de eerste Acht van Chaam van start. Jan Pijnenburg uit Tilburg, een bekende baanrenner destijds, loste het startschot. Hij leende daarvoor de revolver van de plaatselijke veldwachter. De revolver weigerde echter af te gaan. Snel ruilde hij het vuurwapen om zodat de wedstrijd alsnog met enkele minuten vertraging kon beginnen. Het parcours had een lengte van 11 km. en de wedstrijd ging over een afstand van 110 kilometer.

Thijs van Oers won met veel machtsvertoon de eerste Acht van Chaam in een tijd van drie uur, vijf minuten en 29 seconden. De prijsuitreiking was bij café De Veehandel in de Torenstraat. Van Oers kreeg de hoofdprijs van 75 gulden, 4 premies van 10 gulden en 1 premie van 5 gulden. Thijs van Oers was in 1900 geboren in Lage Zwaluwe waar zijn vader een slagerij had. Als jongeman bracht hij op de fiets bestellingen rond en bouwde zo een topconditie op.

Wij lopen op karakter rechtsaf de Ulicotenseweg in. Het lijkt wel of we pap in de benen hebben, het zijn zulke saaie stukken. Chaam is omgeven door landbouwgebied, dus aan asperges en aardbeien geen gebrek. Weer het dorp inlopend beginnen we aan onze eindspurt, nog een ‘rondje rond de kerk’ en met een neuslengte verschil wint de 78 jarige Moederlief alias Gerrie Kneteman.

Lieve mensen, tot de volgende keer!

1. Hannie Groen:
    26 april 2020
    Je hebt weer een prachtig historisch verhaal geschreven over de 8 van Chaam, best leuk en interssant .
  2. Wilma:
    28 april 2020
    Mooie foto,s met een mooi verhaal, nu weet ik tenminste ook iets over Chaam 👍🍀