Aeolus, God van de wind!

11 juni 2018 - Moúdros, Griekenland

Limnos is een vulkanisch eiland met een kustlengte van 260 kilometer. Het is een vrij vlak eiland met hier en daar heuvels. Er zijn veel uitgestrekte vruchtbare vlaktes met wijngaarden, graanvelden en akkers. Op het eiland zijn geen bossen, dat heeft waarschijnlijk met de geologische omstandigheden en de harde wind te maken. We komen er al snel achter dat op dit eiland de God van de wind heerst, in de nacht wakkert de wind aan en we ontwaken met windkracht zeven.

Onder het ontbijt op het terras krijgen we al schuifelend bezoek van een grote schildpad, de eigenaresse van het hotel neemt hem mee voor een stukje komkommer. Grappig! We hebben een langzame start en pas om 11 uur hijsen we ons op de motor en gaan richting Fanaraki Bay. Prachtig wit zand, de strandtent zijn ze aan het opbouwen. Het seizoen start hier laat want het eiland is weinig bekend met het massa toerisme. Wat een contrast met Rhodos waar we zes weken geleden waren. We rijden verder door een droog en heuvelachtig landschap. Ik zie velden vol cactussen in bloei, langs de bermen manshoge paars bloeiende distels.

Dan zien we op een heuvel vier oude vervallen windmolens. We slaan het rotsige pad in en stuiteren over de stenen naar de laatste molen. Ik steek mijn hoofd naar binnen door de vervallen deur en krijg bijna een doodschrik. Allemaal gefladder van kraaien die door de raamopeningen naar buiten vliegen. Een stank van vogelpoep komt ons tegemoet. We gaan de kunstig gemaakte stenen trap op, om boven te kijken waar het vol met veren ligt. Mooi uitzicht uit de kleine ramen. Verder gaan we.

Het zuidelijk deel wordt geteisterd door de keiharde wind. Nog een snelle stop bij de Physini Towers, weinig te zien alleen twee bulten in het rauwe landschap. We rijden tot het dorp Skandali, waar we wat drinken bij een oud café. Mensen zijn erg vriendelijk en zwaaien zelfs spontaan. We kunnen hier niet verder en nemen dezelfde weg terug. We maken nog een korte stop bij een grote begraafplaats uit de Eerste Wereldoorlog. Hier liggen veel soldaten uit Engeland, Australië, Frankrijk, Rusland en Nieuw-Zeeland. In het jaar 1918, aan het einde van de Eerste Wereldoorlog, werd hier het verdrag van Moudros getekend, het verdrag dat de wapenstilstand bevestigde tussen het Ottomaanse Rijk en de Geallieerden.

Na dit bezoek gaan we richting appartement om even te relaxen. Later op de avond gaan we naar het traditionele dorp Kaminia en eten lekker in de taverne van Angelos. Ik koos het traditionele gerecht waar Limnos om bekend staat nl. een haantje met een zelfgemaakte pasta. De pasta erg lekker, haantje was erg droog, had teveel vlieguren. Maar het mocht de pret niet drukken, het was een waardige afsluiter van deze dag.  We gaan lekker slapen op dit eiland, waar de God van de wind heerst!

1. Wilma:
    12 juni 2018
    Prachtige foto,s. Petra
  2. Hannie Groen:
    12 juni 2018
    Appart eiland, vlak en wind, kijk maar uit dat je niet van de motor waait, weer mooie foto's.