Aggitis River Cave & Lake Kerkini!

28 augustus 2021 - Kerkinimeer, Griekenland

Het was een Long, Hot……Summer! Jullie hebben het vast wel meegekregen in het nieuws, de ene zware hittegolf na de andere in Griekenland en dan nog die vreselijke bosbranden…..maar we zijn weer “On the Road”. Tijd voor actie nu, heb me echt stierlijk verveeld, apathisch rondhangen van de hitte is niet echt ons ding. Jullie zullen wel denken; Waarom gaan ze dan toch in het hoogseizoen. Deze keer hadden we geen enkele keus. Mijn Griekse schoonmoedertje van 90 was gevallen in Juni…..zelfs haar kunstgebitje was in tweeën. Nu woont ze in een verzorgingstehuis. Triest om te zien hoe de Griekse Kenau de laatste jaren in een zielig vogeltje is veranderd. De cirkel van het leven is bijna rond…..

Donderdag 26 Augustus

Al vroeg laten we het ouderlijk huis van Griekse Adonis achter ons in Kallyfitos, Drama. Een lading boodschappen en we zijn weer onderweg. Griekenland heeft enkele geheimen ver weg van de toeristische gebieden en één daarvan is de Aggitis River Cave. Deze bijzondere grot ligt in de provincie Drama, vlakbij Prossotsani, op de zuidelijke voet van het Falakro-gebergte. Aggitis is de grootste riviergrot van Griekenland en één van de twee grootste van Europa. Door deze grot stroomt de rivier Aggitis met een totale lengte van 21 kilometer.

Halverwege de morgen parkeren we op de parking bij de grot. We lopen onder het schaduwrijke gebladerte van de enorme Platanen en met het geruis van de Aggitis rivier op de achtergrond langs een kleine waterval naar de entree. In de grot wandelen we over bruggen die over en langs de ondergrondse rivier lopen en bewonderen we de enorme druipsteen formaties. Deze enorme creaties van de natuur hangen aan het plafond en raken zelfs het wateroppervlak……Wat een magisch landschap is hier gecreëerd.

Archeologische opgravingen hebben stenen werktuigen aan het licht gebracht, evenals botten van prehistorische dieren zoals neushoorn, megakeros (reuzenhert) en mammoet. Helaas is het verboden foto’s te maken van het mooiste gedeelte van de grot….Dus als jullie nieuwsgierig zijn……zelf gaan kijken! Via een andere route kom je in het hoofdgedeelte van de grot, genaamd de “Hall of the Wheel”.

In de 19e eeuw, in het Ottomaanse tijdperk werd er een groot waterrad met een doorsnee van 8 meter in de “Hall” geïnstalleerd. Het rad werd gebruikt om water in een waterleiding te pompen, het was drinkwater voor de stad en irrigatiewater voor de nabijgelegen tabaksvelden. Er is ook nog een 6 kilometer lang kanaal te zien dat in die tijd werd aangelegd. Na deze interessante bezichtiging rijden we een stukje terug , vlakbij Prossotsani ligt een soort park waar je ook met de camper kunt staan. Op zich best een leuke plek, schaduwrijke plekken, water maar helaas veel hangjongeren. Dat wordt niks vannacht….. We lunchen en gaan terug naar de Aggitis Cave waar we vlakbij de entree gaan staan met uitzicht op de rivier. Niks mis mee….., prima voor vandaag.

Vrijdag 27 Augustus

Het was een doodstille nacht, alleen Griekse Adonis heeft flink van zich laten horen vannacht….wat een geronk, gelukkig ben ik nogal waaks….Al vroeg zijn we onderweg, we rijden nogmaals terug naar Prossotsani. We nemen niet de hoofdweg maar een prachtige landelijke route binnendoor. Via de dorpjes Kallithea, Skopia en Sfelinos komen we weer uit op de doorgaande route richting Serres. Vooral Kallithea is een prachtig dorpje, het was weer even wringen met de camper maar dan zie je ook wat….Zeer vriendelijke inwoners, een goedlachse Griek biedt ons net vers geplukte vijgen aan. De typische Griekse gastvrijheid!

Kakelende kippen vliegen alle kanten op als ons “Hymerke” langs tuft. Geiten wachten stoïcijns in een kraal om gemolken te worden…..Dit is agrarisch Griekenland. De gele stoppels van de golvende graanvelden, een tabaksboer plukt zijn kostbare tabaksbladeren, een oude man is aan de wandel met zijn twee ezels…..Machtig mooi zijn de grote gemengde kuddes met geiten en schapen, begeleid door Griekse rancho’s op hun paard…..Een snelle koffiestop bij familie, we vertrekken met twee kilo perziken zo uit de boom. Griekse Adonis stuurt ons langs het drukke Serres en Siderokastro, we slaan af bij Loutra en nemen de weg richting Lake Kerkini…..

Vorig jaar heb ik Lake Kerkini al beschreven in mijn reisblog….(index 29 Sept. 2020) Maar het mooie meer ligt op onze route en Mandraki is erg leuk om te overnachten. En we verwachten bezoek…….Geert en Ineke zijn weer on tour. Wat is er dus leuker om een paar dagen met elkaar verder te reizen. Eind van de middag rond “blookertijd” arriveren ze……en het bleef nog lang gezellig!

Zaterdag 28 Augustus

Om 6 uur gaat onverbiddelijk de wekker….. Wat zo leuk aan deze plek is…..is dat tegen 7 uur de waterbuffels over de stenen pier naar de graslanden wandelen. De Nederlandse en de Griekse Adonis zitten een beetje deuzig op een bankje bij te komen. Dan is het zo ver…..tussen het riet komen de snuivende markante hoofden van de waterbuffels te voorschijn. Nieuwsgierig kijkend vervolgen zij hun dagelijkse pad naar het malse gras op de graslanden van Lake Kerkini. De meisjes knippen er op los……wat een leuk begin van de dag. Er wordt nog wat ochtend gymnastiek beoefend door een Nederlandse Adonis en dan is het tijd om ons tien hele kilometers te verplaatsen. We belanden op weer een mooie plek aan de oevers van Lake Kerkini…..

28 augustus 2021
    Fijn weer op reis en mooie dingen gezien grot ,waterbuffels 😘
    Heerlijk weer “On the Road”…….😘
  3. Ellen Amperse:
    28 augustus 2021
    Leuk om jullie avonturen weer te lezen.
    Goede reis en ik kijk al uit voor volgende reisverslag
    Hoi Ellen,
    Wat leuk dat je ons weer volgt! We zullen het proberen spannend te houden. Groetjes! 😁
  5. Henny:
    28 augustus 2021
    Fijn dat jullie weer op weg zijn. Die water buffels zo vroeg in de morgen is een belevenis! Groeten aan Ineke en Geert, en een fijn vervolg van jullie reis!
    31 augustus 2021
    Heel fijn, is echt prachtig om te zien…..Groetjes van ons allemaal! Op naar het volgende avontuur…..
  7. Henri Van den Bossche:
    28 augustus 2021
    Liefste pippi Lucinda Riley , de schrijfster van het moment, maar jij bent haar evenbeeld

toppie lieverd, doe zo voort Ilse en Henri
    Hoi Henri & Ilse,
    Te veel eer…..ik krabbel maar wat! Jullie een hele fijne vakantie, geniet er van en pas op voor die Maffiosi 😂🙋‍♀️🚌💨
  9. Carry:
    28 augustus 2021
    Zo zie je maar weer: hoe vaak je ook in Griekenland komt , er valt steeds iets nieuws te zien en te beleven. Wij reizen op dit moment door Noorwegen. 5,5 weken hebben we de tijd .
    Wil je ons volgen kijk dan op Pindat Geer.en.car.on.tour
    Hoi Carry en Geer,
    Ik volg jullie al jaren…..maar ik heb me aangemeld. Noorwegen heel anders dan Griekenland natuurlijk maar qua natuur beide imponerend. Reis en Geniet……
    28 augustus 2021
    Super mooi stuk en hele mooie foto’s Petra.
    Die water buffels wat mooi als ze daar zo uit het water komen lopen echt een belevenis.
    Geniet van je verdere reis. 👍🍀
    Dank je wel! Groetjes aan Rini! Liefs van ons 😘🎉🇬🇷
  13. Jelle:
    28 augustus 2021
    Welkom terug op tournee! Super om weer een verslag van jullie reis te lezen.
    31 augustus 2021
    Eindelijk, heb me zo verveeld met die hitte in Griekenland…..Dus we hebben er weer heel veel zin in! Groetjes van ons!
  15. Moniek Aerts:
    29 augustus 2021
    Leuk om dit op een zondagmorgen in mijn bedje te lezen … ik droom nog verder in mijn bedje van dat mooie land ❤️
    Droom maar lekker, Moniek! Liefs van ons uit dat mooie land! 💕🇬🇷🙋‍♀️
    29 augustus 2021
    Geweldig dat jullie weer op reis zijn. Wat een prachtig gebied waar jullie nu zijn en de foto's heel mooi met die waterbuffels. We hebben weer genoten het was saai zonder jullie avonturen. Wij vertrekken 7 september naar Griekenland heerlijk. Groetjes en een voorspoedige reis verder.
    31 augustus 2021
    Ja, gelukkig….het was vreselijk die hitte! Jullie heel veel genieten in de mooie Pilion! Wij gaan nog even door met avonturen beleven…..😘🇬🇷🙋‍♀️
  19. Alie vd Kleij:
    29 augustus 2021
    Hé Petra, wat schrijf je leuk! Mooi verslag, nog 12 dagen te gaan voordat wij vertrekken!!!! Echt zo’n zin an!
    Hoi Alie,
    Heerlijk vooruitzicht…..rondtrekken, ontdekken, het heerlijke eten…..wat is het leven mooi!
  21. Ria kuis:
    30 augustus 2021
    fijn dat jullie er weer zijn met de mooie fotos en verhaal groetjes en nog veel mooie avonturen