Van Delphi naar……Politika op Evia!

22 juli 2021 - Thásos, Griekenland

Maandag 12 Juli

De meeste toeristen/reizigers komen voor de wereldberoemde archeologische site van Delphi…..En deze highlight mag je ook absoluut niet overslaan. Wij waren er twee jaar geleden, ga zo vroeg mogelijk dan voel je misschien de stille spiritualiteit die nog voelbaar is…..De lucht lijkt hier te zoemen van de energie.

Wij brommen deze keer Delphi hard voorbij en rijden richting het 8 kilometer verderop gelegen bergdorp Arachova. Dit dorp straalt een kosmopolitische charme uit…..Dankzij de nabijheid van Athene bruist het hier in de wintermaanden van de stadsmensen die aan de ratrace ontsnappen voor een pauze in de frisse berglucht. Door een wirwar van kleine straatjes dwalen we door het dorp dat door de Grieken liefkozend “Winter Mykonos” wordt genoemd.

Via 264 traptreden kan je naar de kerk Agios Georgos klimmen…..wij slaan deze keer even over😅😉 De blikvanger in het dorp is Arachova’s Clock, een steile rots met de klok uit het begin van de 18 de eeuw. De rots werd toen ook gebruikt als een natuurlijke koelkast voor kazen. De beroemdste kaassoort van het dorp is Arachova’s Formaela en ook de populaire Brouska-wijn, een koppige rode…..is heel populair, vooral in de winter.

Nog een paar boodschapjes en dan snel naar de camping. De lucht zindert van de hitte…

Dinsdag 13 Juli

Al vroeg gaan we weer naar Arachova, het dorp ligt mooi genesteld op de voeten van de berg Parnassos. We slaan de weg in die ons hopelijk naar het Parnassos Ski-Center zal leiden. Langs de weg boven het dorp liggen enkele grote hotels met zeer on-Griekse namen, zoals bijvoorbeeld Alpen House….Eerst genieten we van de weidse uitzichten over de ontelbare oijfbomen, nog hoger komen we in een totaal andere wereld. Kalivia is een soort winterdorp, het is ontstaan op een vlak plateau omringd door bergen. De chalets en de stenen huizen in traditionele stijl zijn zelfs permanent versierd in kerststijl, een bijzonder gezicht in de zomer terwijl het tropisch heet is.

Een Griekse schaaphoedster laat haar schapen uit……Haar honden kijken kwijlend naar mijn arme kuiten…..ik had het even heel erg benauwd! We maken even een uitstapje naar links, over een hobbelende dirtroad rijden we steeds hoger en hoger totdat we niet meer verder kunnen met de brommer. Een prachtig uitzicht over Kalives…..Hier op 1300 meter ligt een prachtige grot, een trap leidt naar het magische leven dat deze plek van tijd tot tijd beleefde. De grot was namelijk het mythologische huis van de oude God Pan en de Nimfen.

We komen in een reusachtige koele ruimte, er fladdert en zoemt van alles rond….Oeps! Een vleermuis vliegt net voor me langs. Een bijzondere plaats, mooi om even te bezoeken….

Over een goede weg tussen de dichte sparrenbossen door, brommen we hoger en hoger en uiteindelijk komen we aan bij het Parnassos Ski-Center. Dit ski-center is het grootste ski-oord van Griekenland en ligt op 1950 meter hoogte. Nu geheel uitgestorven maar in de winter is het hier een drukte van jewelste op de ski-pistes. Toch leuk om even gezien te hebben en langs dezelfde weg brommen we weer terug naar de camping. Weer 100 kilometer op de teller erbij…..

Woensdag 14 Juli

Al vroeg vertrekken we van Camping Apollon, de camping is een middenmoter….Best voor een paar dagen, maar jammer dat de eigenaar kil en onpersoonlijk is, vriendelijkheid kost niet veel toch….We moeten met de camper door Delphi, helaas is er een aanhanger gekanteld die heel de doorgaande weg blokkeert. Een man stopt en zegt; Volg mij maar…..Nou, dat hebben we geweten…..🙈 We belanden in een thriller…. Ons adrenaline niveau steeg het kwartier dat volgde met grote sprongen….Het was weer centimeter werk…..gelukkig bleef mijn Griekse Adonis zeer COOL en lukt het hem de camper heelhuids uit een zeer smal straatje te loodsen….We zijn al in veel benarde situaties terecht gekomen de laatste twee jaar zoals in bijvoorbeeld Krioni en Kranidi. Maar dit is toch wel weer een onverwachte topper….😅😉🤷‍♀️

Nog onder de indruk vervolgen we onze weg, door het mooie Arachova en langs Livadia en Thiva rijden we richting Chalkida op het schiereiland Evia. De brug over bij deze drukke stad en we zijn op Evia. Wat later sluiten we aan bij drie Griekse campers op het strand, bij het kustdorpje Politika. Griekse Adonis was al snel zoek…..en de fles Tsipouro ook…..

Donderdag 15 Juli

We moeten een besluit nemen wat we de komende tijd gaan doen….. Mijn Griekse schoonmoedertje gaat steeds meer achteruit. Het voelt niet goed om zover weg te zijn. Eerst gaan we een paar dagen naar Kallyfitos, Drama om haar te bezoeken in het verzorgingstehuis waar ze nu woont. Als de situatie het toelaat gaan we na het bezoek in ieder geval tot September naar het eiland Thassos…..

22 juli 2021
    Allereerst, sterkte met de situatie van je schoonmoeder. Dat alles in vrede en met liefde kan verlopen. Ja wat een heen en weer geslingerd met de bezoeken. Jullie ontdekkingen gaan mooi door en Thassos is een goed rust punt. Dank jullie wel en we nemen er nog een. Proost.
  2. Janine:
    Sterkte daar lieve Petra. Hopelijk kunnen jullie toch doen wat jullie het liefst doen. Misschien een beetje cirkelen. Dikke knuffel, Walter en Janine
    23 juli 2021
    Dank jullie wel! Voorlopig even Thassos en dan zullen we zien wat we gaan doen in September….Jullie heerlijk genieten van jullie geliefde Spanje! 😘🙋‍♀️
  4. Gerry:
    Sterkte met je schoonmoeder
    Verder
    Geniet zoveel je kan
    23 juli 2021
    Dank je wel, Gerry! We gaan het proberen….
  6. Harry:
    22 juli 2021
    Weer een spannend verhaal Petra Qua temperatuur is het hier in Frankrijk waarschijnlijk hetzelfde als bij jullie maar ik krijg toch wél heimwee naar het land van jouw adonis. Heel veel wijsheid en sterkte met de situatie van ja schoonmama.
    24 juli 2021
    Ja, wijsheid hebben we nodig….We zijn nu op Thassos en het wandelen staat op een zeer laag pitje…vind het te warm. Jij bent goed bezig daar in het mooie Frankrijk, eerst regen dan bloedheet….Wij willen graag volgend jaar de westkust van Frankrijk afzakken, maar dat moet nog even bij dromen blijven. Als er niks veranderd gaan we begin September gewoon weer reizen. Mooie dag voor jullie…
    22 juli 2021
    Petra en Cris heel veel sterkte de komende tijd,en doe de dingen die jullie denken te moeten doen.
    De tijd om te reizen komt vanzelf weer.
    Waar jullie ook zijn het is overal super mooi.
    Dikke knuffel voor jou en die goede chauffeur want dat is hij top.👍🍀🍀🍀
    24 juli 2021
    Ja, die chauffeur heeft een medaille verdiend….😅😅🙏 Het was weer spannend…..Liefs van ons! 😍
  10. Jelle:
    22 juli 2021
    Altijd moeilijk, wat ga je doen? Jullie zijn in Griekenland dat is in ieder geval beter dan in Nederland want op afstand is alles nog moeilijker. Sterkte!
    24 juli 2021
    Dank je! Ja,een moeilijke beslissing. We zijn nu op Thassos en blijven hier tot begin September. Als de situatie niet veranderd gaan we maar gewoon weer rondreizen. We kunnen verder toch niks doen….Dit is ook onze favoriete tijd niet, druk en te warm….even uitzitten dus. Jullie fijne zomer!!!
  12. Corrie van der Wijden:
    23 juli 2021
    Petra het is een genot om je reisverhalen te lezen erg leuk hoe jij dit kan beschrijven, mijn complimenten 👍 spijtig dat je schoonmoeder niet erg lekker gaat. Heel veel sterkte voor beide jullie zijn tenminste in Griekenland toch dichtbij mocht het nodig zijn. Wij zitten inmiddels op het eiland Evia heb jij nog dingen die hier de moeite waard zijn? Nogmaals sterkte en blijf schrijven dat is op je lijf geschreven 🍀
    Hoi Corrie, dank je voor je lieve woorden! Wij zijn maar hele even op Evia geweest zoals je gelezen hebt. Ik moet eerlijk zeggen dat Evia ons nog niet “gegrepen” heeft. Komt waarschijnlijk ook door de warmte en drukte dus misschien gaan we ooit voor een herkansing buiten het seizoen…..We hopen begin September weer te gaan rondtrekken….zijn nu dus op Thassos. Vorig jaar 5 weken geweest en toen heb ik alle hoeken van het eiland beschreven in mijn reisblog. Ik ben benieuwd hoe jullie Evia vinden….Geniet ervan en veel plezier!
  14. Corrie van der Wijden:
    23 juli 2021
    Petra bedankt voor je reactie. Op dit moment waait het enorm daarom de temperatuur nu heerlijk. Ik laat mijn ervaringen weten. Blijf even goed genieten ondanks de ellende van het heerlijke Griekenland. Sterkte beiden weet er alles van iedereen komt ervoor te staan.
    24 juli 2021
    Wat een prachtige dorpjes toch weer en wat een avonturen met de camper. Wij hopen 14 september te gaan naar Pilion. hopelijk gaat het door. Veel sterkte met met moedertje. en veel plezier op Thassos.
    28 juli 2021
    Hoi, hoop dat jullie vakantie deze keer wel door gaat. Wees blij dat je er nu niet bent, zo warm hier….Over een paar weken gaan we weer op pad! Groetjes uit een bloedheet Griekenland! 🙋‍♀️😘
  17. Jannie:
    7 augustus 2021
    mooi verhaal we wensen jullie veel sterkte met moedertje
    wel fijn dat jullie even in de buurt blijven geniet nog lekker van thassos