Arrivederci Italia!

25 oktober 2019 - Kallifitos, Griekenland

Zondag 20 Oktober

In de stromende regen vertrekken we van de camping in Agliano Therme. Arrivederci! Ik was al bang dat er een tweede aflevering van Vijftig Tinten Grijs in de maak was. Maar gelukkig klaart het in de loop van de ochtend op. We besluiten gelijk de snelweg te nemen richting Genua, daarna La Spezia en we belanden uiteindelijk in het mooie Toscaanse stadje Lucca.

We vinden een beveiligde CP achter een garagebedrijf vlakbij het historische centrum. Absoluut niet de mooiste maar alles is aanwezig. Het pittige Italiaanse baasje Guido, geeft me een korte rondleiding en vertelt dat hij het bedrijf samen runt met zijn “Mio Amore” Elena die op dit moment niet aanwezig is.

Lucca is één van Italiës prachtigste steden. Het bezit de mooiste bolwerken en drie van de oude poorten zijn nog intact. Wij gaan naar binnen door de Porto Santa Maria. Alles ademt de sfeer van authenticiteit en een eeuwenoude geschiedenis. Wat een charme heeft Lucca.

Wij lopen eerst een stuk over de enorme stadsmuur waar volop gewandeld wordt. Grappig is dat je overal fietsen kan huren om over de stadswallen te fietsen, wat ook door de vele toeristen gedaan wordt. Dwalend lopen we in de schemering door de charmante straatjes met zijn vele middeleeuwse gebouwen. Later eten we onze eerste Italiaanse pizza van deze reis.

Maandag 21 Oktober

Eerst even poetsen deze morgen, alles was modderig door de regen van de afgelopen dagen. Daarna een Ciabatta halen bij de bakker en we zijn klaar voor vertrek. Ik ga nog even betalen bij “Mio Amore” Elena. Ik loop de receptie binnen en een rozig varkenssnoetje met helblonde fijn gepermanente krulletjes zegt vriendelijk gedag. Ik sta perplex, “Mio Amore” Elena, lijkt sprekend op Miss Piggy uit de Muppetshow. Even later zwaaien Guido met zijn “Mio Amore” Elena ons uit. Grazia en Arrivederci!

Langs Florence gaan we richting Perugia en passeren het wijngebied Chianti. Ik had een CP gevonden aan het Lago Trasimeno wat ons wel wat leek. We zijn nu in Umbrië, en het is een leuke plek aan het meer bij een jachthaven. Het Lago Trasimeno is een groot meer te midden van golvende heuvels en boerenland. Het vriendelijke stadje Castiglione del Lago met de resten van een oud kasteel ligt op een heuvel en wat ongeveer 10 minuten lopen is van de camperplaats. Later maken we nog een wandeling langs de oevers van het grote stille, een beetje melancholieke meer.

Dinsdag / Woensdag 22/23 Oktober

Een sprookjesachtige dageraad laat het Lago Trasimeno tot leven komen. Ik sta doodstil te kijken en te luisteren, hoe het meer ontwaakt. Even later beginnen de vogels rond te vliegen en verbreken de betovering.

Later vertrekken we en gaan richting de kust onder Ancona. Vele tunnels later bereiken we eindelijk de zee. Campertje zijn neus sturen we richting het zuiden. Langs Pescara, Foggia tot ongeveer 60 km. voor Bari. Jullie raden het vast al, het verlangen naar Griekenland is te groot.

Italië mooi hoor, maar de “Amore” tussen ons en Italië is er gewoon niet. Er wonen gewoonweg teveel van die rare spaghettivreters, die gewoon geen auto kunnen rijden, en er een chaotische rijstijl op na houden. De wegen zijn zo slecht, daar zijn de wegen in Griekenland luxe bij. We nemen de ferry vanuit Brindisi naar Igoumenitsa in Griekenland. Voorlopig dus even, Arrivederci Italië!

P/S

Lieve mensen, bedankt voor alle lieve berichtjes! Genieten we erg van. Gaan eerst een paar dagen naar mijn ‘lieve’ Griekse schoonmoeder😉 en dan verder met ons avontuur.🚍🇬🇷😘

1. Ellen Amperse:
    25 oktober 2019
    Eindelijk waar jullie willen zijn.
    Wij waren afgelopen september in Pughia. Onder andere in Brindisi daar hebben wij de boten zien vertrekken naar Griekenland 😁.
    Ik ben het met je eens dat Griekenland heerlijk is maar wij vonden Pughia ook heel mooi hoor😉.
    Ik had graag foto van miss 🐷 willen zien.
    Ik geniet van jullie belevenissen.
    Groetjes en ik kijk uit naar vervolg.
  2. Ineke:
    25 oktober 2019
    Heerlijk om te lezen, nu zijn jullie al bij schoonmama denk ik. Veel plezier, lekker genieten nu. Groetjes🌞😎🍇🥂
  3. Corrie Kuis:
    25 oktober 2019
    Gelukkig zijn jullie nu in Griekenland hoop ik. Zie het maar te schipperen met schoonmama. Het was een prachtig verhaal over Italië. Maar Griekenland is nu eenmaal top!!!!!! Veel plezier we reizen in gedachten met jullie mee.
  4. ANGELIQUE:
    26 oktober 2019
    Jammer dat je Pughlia niet gezien hebt en Bari maar het klopt de wegen zijn zeer slecht , mooi Luca en de foto ,s van zonsopkomst goeie reis maar weer 💋😘
  5. Laura Kuis:
    26 oktober 2019
    Prachtig Italië! Mooi land..., Puglia een mooie streek ..in het Zuiden inderdaad slechte wegen. Veel plezier in Griekenland.