Het Barokke Stadsbos van Tilburg!

29 juli 2018 - Gorinchem, Nederland

Nederlanders klagen graag over het weer, nou ze hadden wat te klagen afgelopen week. Record na record werd er verbroken, de airco's zijn niet aan te slepen en de ijssalons worden miljonair. Nederland is in de ban van de heetste zomer ooit. Helaas voor de natuur en de dieren, die hebben het zwaar. Maar gelukkig was het zondag een beetje koeler en we gingen gelijk op stap.

Al vroeg liepen we het chique stadsbos, genaamd De Oude Warande in. De Oude Warande is het best bewaard gebleven Barokke bos en het enige sterrenbos in Nederland. Een sterrenbos wordt zo genoemd omdat vanuit het centraal punt lanen naar de hoeken en de buitenranden lopen. In 1712 werd dit jachtbos aangelegd in opdracht van de Duitse prins Wilhelm Von Hessen-Kassel, toenmalig Heer van Tilburg en Goirle. Het park is in barokke stijl aangelegd naar voorbeeld van de tuinen van Versailles. In het middelpunt stond vroeger het jachtpaviljoen.

Wij dachten dat we vroeg waren , maar er waren al vele vroege vogels fanatiek aan het sporten. Aan alle kanten werden we ingehaald door zwetende, hijgende  en puffende joggers. Nou, wij doen het op ons eigen tempo...........rustig aan dus! We lopen door de statige lanen en proberen de route te volgen, nou dat valt echt niet mee. Want het Sterrenbos met zijn immer kruisende paden is er op uit om de bezoeker in verwarring te brengen. Pippie is normaal al aardig warrig, dus het was niet moeilijk om ons totaal in de war te brengen. Iedere keer dachten we dat we goed liepen, en zaten we weer compleet verkeerd in dit bijzondere stadsbos. Het leek wel een doolhof!

Dit chique stadsbos dient vaak als decor voor kunstprojecten. Deze zomer staan er tien bijzondere kunstobjecten verspreid in het bos. We hebben al kennis gemaakt met een bijzonder kunstwerk. We lopen een lange laan in, en we zien twee oude in brons uitgevoerde leeuwen hangen.  Met de machtige koppen naar beneden hangen ze, als koeien in een slachthuis. Ik loop voorzichtig dichterbij en schrik me wezeloos als er opeens een treurige melancholieke stem begint te zingen. Uit de speakers klinkt het lied ' Wir leben noch' (video).

We hebben op een boomstronk er een poosje naar zitten kijken en luisteren, de omgeving maakt het op een bepaalde manier indrukwekkend. Door al ons gedwaal in het bos, komen we niet meer toe aan de andere kunstwerken. Dus we komen zeer snel weer terug om de rest te ontdekken. Dus dit verhaal wordt vervolgd!

1. Hannie Groen:
    31 juli 2018
    Weer goed gedaan Pip.
  2. Corrie Kuis:
    31 juli 2018
    Mooi hoor zelfs in Tilburg. Mooi verhaal. Zo leren wij ook nog eens wat geschiedenis van de plaatsen in Nederland.