Beetje Toeren..........in de Bergen! 🙄

5 augustus 2020 - Thásos, Griekenland

Maandag 3 Augustus

Zullen we een beetje gaan toeren? ; vraagt Griekse Adonis. Ik voel vertwijfeld aan mijn achterwerk en zeg aarzelend; Oké. Want die Buddy Billen van mij zijn het laatste toertje nog niet vergeten. Iedereen trouwens nog bedankt voor alle gouden tips zoals, een biefstuk in mijn onderbroek, een schapenwollen vachtje op het zadel of een lekkere massage. Het komt goed!

Monter stappen we weer op ons scheurijzer en toeren richting Limenas. Daar slaan we links een weg in die richting de bergen leidt. Eerste stop is bij het kleine kerkje Agia Marina. Griekse Adonis wil me de tempeldelen laten zien die hier duidelijk verwerkt zijn in de kerkmuren. Iets verder komen we in een gebied vol met Platanen. Deze vaak bizar gevormde bomen groeien alleen waar ook water is. En dat klopt, er stroomt een klein beekje langs de weg. In Griekenland groeien hoofdzakelijk Oosterse Platanen, die zeer oud kunnen worden. In de buurt van Constantinopel (Istanbul) staan exemplaren die waarschijnlijk 4000 jaar oud zijn. Istanbul ligt maar 500 kilometer vanaf Thassos. Het eiland ontvangt daardoor ook regelmatig Turkse toeristen.

Nu nog staan in vele streken van Griekenland in het midden van oude dorpen een enorme Plataan of een groep Platanen. Met hun schaduwgevende kroon overspannen zij de ontmoetingsplaats van de dorpsbewoners. In de Griekse Mythologie is de Plataan gewijd aan Artemis, godin van de wilde natuur en de jacht.

Het is heerlijk verpozen onder de grote reuzen. Het gefilterde licht van de zon, geeft een groengouden tint aan de verkoelende bladeren van de Plataan. Grote bemoste rotsblokken, omringd door het veerachtige blad van manshoge varens. Al toerend steken we een waterstroompje over. In dit mooie gebied liggen ook een aantal marmermijnen. Zo kan het zomaar zijn dat je een stoffige vrachtwagen tegenkomt met een stukje ‘Thassos’ in zijn laadbak. Paar honderd meter verder zien we een verlaten marmermijn. Een barbaarse verwoesting in het verder groene landschap. In de andere mijnen wordt nog volop gewerkt.

We klimmen verder. Een kruising op een plateau, een weg naar het dorp Rachoni en een weg naar het dorp Panagia. Wij gaan hoger en hoger. Manshoge varens, de bijna uitgebloeide oregano en de vlinders bezig met hun liefdesdans. Prachtige vergezichten op het kleine onbewoonde eilandje Thassoupoula, en de haven en delta van het havenplaatsje Keramoti.

Ons einddoel is niet ver meer, een oude brandweerpost op een top van een berg met een weergaloos uitzicht. Nog even doorbijten, opgeven is geen optie. Ik ga lopen, de weg is één en al steenslag maar uiteindelijk bereiken we de uitkijkpost van de brandweer. Een vriendelijke brandweerman heet ons welkom. Wij zijn een verzetje voor hem in zijn lange dag om de omgeving nauwlettend in de gaten te houden. Sprakeloos kijk ik rond, en ik hou niet gauw mijn mond..... Het dorpje Rachoni in de diepte, de lagune bij Keramoti, de delta van de rivier de Nestos en niet te vergeten de bergtop Da.

Wat later is het tijd om te vertrekken en zachtjes aan terug te keren naar de bewoonde wereld. Het is weer een dag met een sterretje!

Dinsdag 4 Augustus

Iedere paar dagen vullen we een aantal flessen, met het zuivere drinkwater uit de bovenste bron van het bergdorpje Panagia. Voordat we dat gaan doen, gaan we even toeren boven Panagia. De berg Da is hier dominant aanwezig. Langs de weg zie ik de rijpende vrucht van een zeer bijzondere plant. Het is de vrucht van de giftige Drakenwortel. Deze plant heeft een spectaculaire bloeiwijze. Als hij bloeit loop je er met een omweg omheen, want hij stinkt een uur in de wind naar rottend vlees om de aasvliegen te lokken.

Iets verder op staan een aantal tamme Kastanjebomen. Wat is daar nou zo bijzonder aan? ; zullen jullie wel denken. Nou, dit zijn een stelletje Giganten. Ze zijn zeker meer dan 300 jaar oud en de stam is reusachtig. De naam heeft de tamme Kastanje waarschijnlijk te danken aan de Griekse stad Kastanéia in Pontus, een historische landstreek aan de kust van de Zwarte Zee. Grieken zijn dol op gepofte kastanjes, en in de herfst zie je in de steden karretjes waar ze de gepofte kastanjes verkopen.

Wij hobbelen gewoon voor de lol nog een stukje verder. Ik vind persoonlijk de berg Da veel mooier dan de iets hogere berg Ypsarion. Vandaag brengt de wind heerlijke koelte uit het noorden, wat een zaligheid. Mijn Buddy Billen beginnen weer op te spelen. Op eens zie ik een wonderlijk voertuig...... Zal dat de oplossing zijn voor mijn luxeprobleem? Even proberen, het zit wel heerlijk comfortabel, maar hij gaat wel in een heel slow tempo. Nee, dat is het ook niet. Toch maar weer op mijn vertrouwde plekje achter Griekse Adonis zijn rug. Nieuwsgierig, kijk maar naar de foto’s........😉

Onder de verkoelende Platanen bij de bron van Panagia, vullen we onze flessen met het zuivere bronwater. Beetje toeren in de bergen, ik kan het iedereen aanraden......

1. ANGELIQUE:
    5 augustus 2020
    Prachtig die plantanen en mooie rit door de bergen hoop dat je billen niet blauw zijn 😁😘
  2. Petra Eleftheriadis:
    Nouuuuu! Beetje wel...🥴
  3. Hannie Groen:
    5 augustus 2020
    Wat heb ik toch een knappe dochter die zo beeldend kan schrijven en mooie foto's kan maken , zo beleven wij jullie trips en avonturen mee. 👍
  4. Petra Eleftheriadis:
    ❤️
  5. Ellen Amperse:
    5 augustus 2020
    Avonturiers leuk om het weer te lezen.
    Fijn dat het jullie goed gaat.
  6. Petra Eleftheriadis:
    9 augustus 2020
    Hoi Ellen, leuk dat jullie weer mee reizen! Groeten aan je man.
  7. Wilma:
    5 augustus 2020
    Weer een mooie rit met veel variatie erin,maar die weggetjes waar jullie door crossen moet je toch ook wel wat lef voor hebben maar je ziet dan ook de mooiste dingen. Vooral die grote platanen en die grote gestapelde blokken marmer mooi hoor weer een stukje echt Griekenland.
    Toppy 👍🍀🍀
  8. Petra Eleftheriadis:
    9 augustus 2020
    Zo eng is daar niet hoor! Oké, de bergen zijn wel iets hoger dan in de Drunense duinen.... 🛵😆🚍