Bye Bye Greece! Tot Ziens in April!

3 januari 2020 - Kallifitos, Griekenland

Zaterdag 28 December

Nog een laatste blik op Navarino Bay en we tuffen langs de westkust omhoog richting Kyparissia. We rijden door het “westland” van de Peloponnesos. Vele kassen van plastic met tomaten, aubergines en pepers langs de weg. Dwars door het drukke Kyparissia en laten we dan toch eindelijk Kalo Nero gevonden hebben. Hé Hé, niet te geloven.

We lopen een rondje door het dorpje. Nog geen Griekse kip te zien. In de zomer zal het hier best leuk zijn, nu zijn we niet erg onder de indruk. Wat alleen grappig is, dat de poort van het  kerkhof pal naast een restaurant is.🤨

Er staat een ijskoude harde noordenwind en we besluiten een klein stukje door te rijden naar Elia Beach. Daar kunnen we beschut staan achter de duinen. We vinden een prachtig plekje vlakbij het strand. Elia Beach een vrijplaats voor vrijbuiters. Er staan er ook genoeg in allerlei soorten en maten. Daar zijn wij maar heel gewoontjes bij. Zo te zien staan sommigen hier al maanden. Maar overal is het schoon en het is een prachtig gebied.

Zondag 29 December

Na een stille en koude nacht, besluiten we te vertrekken. We zitten vlakbij het beroemde Olympia. Eeuwenlang was dit een religieus centrum waar sportwedstrijden gehouden werden en aan deze plaats hebben de moderne Olympische Spelen hun oorsprong te danken. Hier wordt altijd de fakkel ontstoken die in estafettevorm naar de openingsceremonie van de Olympische Spelen wordt gebracht.

Langs een mooie route steken we de Alfios over. De oevers van deze rivier zijn begroeid met riet en vele bomen die met hun voeten in het water staan. We komen in het dorp Ancient Olympia aan. Het gehele dorp leeft van de toeristen, die één van Griekenland meest bekende archeologische site komen bezoeken. Dik ingepakt tegen de kou lopen we richting de ingang, van Nov. t/m Mrt. betaal je maar 6 euro p.p voor een ticket. Eerst het museum, erg de moeite waard. Daarna gaan we buiten alles bekijken. Eerlijk gezegd vonden wij de archeologische site van Epidaurus en Delphi mooier dan Olympia.

Terug in de camper, even opwarmen. We kijken elkaar aan, en we nemen een rigoureus besluit. Daar zijn wij goed in hoor, het impulsieve😉 Het weer is zo koud, en zo blijft het voorlopig ook, dat we besluiten terug te keren naar Nederland. En in April onze reis in Griekenland voort te zetten. Dus gas op de lolly, we gaan afscheid nemen van Moeder Eleftheriadis in Kallyfitos en dan richting Nederland.

De bijzondere brug van Patras komt in zicht, wij besluiten bij Rio de ferry naar de overkant te nemen. De helft goedkoper dan over de brug en we hebben de tijd. Na ruim een maand  rondgereisd te hebben in de Peloponnesos nemen we afscheid. Niet voorgoed, we zijn nog lang niet uitgekeken. Het begint te schemeren en we besluiten te stoppen in het vissersdorpje Aghios Nikolas. We eten een hapje in een taverne en informeren of de pas bij Bralos open is. Gelukkig wel, scheelt ons heel veel kilometers. Morgen weer verder richting noorden.

Maandag 30 December

Bij het eerste ochtendlicht vertrekken we. Bij Itéa gaan we richting Amfissa. De bergtoppen wit, de bergen grimmig. Gelukkig is de weg vrij van sneeuw, maar overal langs de weg staan de sneeuwschuivers paraat. Onderweg wel wat natte sneeuw. Andere passen in Griekenland afgesloten door hevige sneeuwval. Bij Lamia pakken we de snelweg en via Larissa, Katerini, Thessaloniki zijn we ‘s avonds om 6 uur in het geboortedorp van Chris.

Onze reis komt onverwacht wat snel en plotseling tot een einde. Maar we komen in April terug om onze ontdekking van Griekenland voort te zetten. We nemen komende zaterdag de boot vanuit Igoumenitsa naar Ancona. En zullen waarschijnlijk woensdag weer terug zijn in Nederland.

Nou zijn jullie zeker nog wel nieuwsgierig hoe wij onze eerste camperreis ervaren hebben. Dat viel nog niet mee, kan ik jullie vertellen. Griekse Adonis heeft super gereden, ben trots op hem. Oké, een paaltje geraakt, dat moet kunnen toch, maar verder hield hij de camper keurig tussen de lijntjes. Hij werd vast gek van mij, hij riep steeds; Broekplasser, maar het begint steeds meer te wennen. Maar die smalle weggetjes en vooral in die kleine dorpen daar krijg ik het nog steeds benauwd van🙈.

Verder hebben we heel wat afgekibbeld, kleine ruimte om te leven, het is winter dus vaak binnen. Laatste weken gaat het beter, begint ook te wennen zeker. Griekse Adonis is een beetje een perfectionist en ik vind het algauw goed. We zijn ook compleet verschillend. Tsja, laten we zeggen dat het spannend blijft na 35 jaar, maar missen kunnen we elkaar niet. Yin-Yang gevalletje. Aantrekkingskracht tussen twee tegenpolen. Maar we hebben prachtige dagen meegemaakt, en zeker geen spijt dat we deze tijd naar Griekenland zijn gegaan. Tot de kerst was het weer prima. Er waren weinig andere camperaars, jammer, want een praatje op zijn tijd zou leuk geweest zijn. We hebben wel leuk contact gehad met de Professor en zijn vrouw.

Bedankt voor jullie grappige, leuke, opbeurende reacties. Blijf ons volgen, in Nederland maken we ook vast weer genoeg mee. En anders Tot Ziens In April!

1. Ineke:
    3 januari 2020
    Oh heerlijk weer om te lezen hoor, nou naar huis. Kijken hoe je woont op de camping. Goede terugreis, doe voorzichtig.

Lieve groet Geert en Ineke😘
  2. Hannie Groen:
    3 januari 2020
    Ik zal blij zijn als jullie weer gezond in Nederland zijn en we weer met de mutsenclub op pad kunnen, goede reis en tot volgende week🥰🚗🚐🚍
  3. Petra Eleftheriadis:
    ❤️
  4. Anja:
    3 januari 2020
    Geweldige reis gemaakt, Petra en Chris! En ook weer heerlijk om naar Nederland te gaan, denk ik. Mooi leven :-) Xx
  5. Petra Eleftheriadis:
    Hoi Anja, we zijn weer in Nederland! Liefs van ons😘🤗
  6. ANGELIQUE:
    4 januari 2020
    Goeie terugreis was een hele mooie reis ,terug naar de mutsenclub ook weer leuk en niet te vergeten de chileen 🍷
  7. Petra Eleftheriadis:
    4 januari 2020
    Ja, ik heb het koud.....🍷😆
  8. Joke jakma:
    4 januari 2020
    Goeie terugreis! Ik heb genoten van jullie verslagen en daardoor weer even op bekende plekjes op de Pelopenesus geweest. Dank jullie wel ☀️🌟
  9. Petra Eleftheriadis:
    4 januari 2020
    Hoi Joke, leuk dat je er van genoten heb. In April gaan we gewoon weer verder. En ondertussen gaan we weer verder met Nederland te ontdekken. Groetjes 😊
  10. Arie en lijda:
    4 januari 2020
    Goeie reis terug naar Nederland, wij hebben genoten van jullie verhalen, hier in Gorinchem hebben we ook een mooie camperplaats, wie weet tot ziens. Groet van ons.
  11. Petra Eleftheriadis:
    4 januari 2020
    Hoi Lijda, Jullie nog de beste wensen. Ik zou je graag een gunst willen vragen. Ik ben alle telefoonnummers vergeten van de Cavaleriebewoners dus even op deze manier. Ik denk dat er bij de nieuwe bewoonster van ons oude appartement een pakketje is bezorgd van de NKC, met twee camping gidsen. Zou jij willen vragen of ze dat eventueel ontvangen heeft? Zo, ja dat ik dat bij jullie dan kan komen ophalen? Ik had alle adressen gewijzigd maar blijkbaar deze nog niet. Heel veel dank, groetjes van ons😊🤗
  12. Corrie Kuis:
    4 januari 2020
    Wij wensen jullie een voorspoedige reis naar Nederland. We hebben genoten van de verhalen en foto's. Tot ziens in Nederland.
  13. Ellen Amperse:
    5 januari 2020
    Welkom terug in Nederland genoten van jullie avonturen.
    Maar je gaat vast ons weer van alle avonturen in Nederland op de hoogte houden. Ik kijk er naar uit.
    En fijn vooruitzicht om in april weer terug te gaan.
    Groetjes van ons 😘
  14. Petra Eleftheriadis:
    9 januari 2020
    Hoi Ellen, we staan weer regelmatig op camperplaats De Punt, misschien zien we elkaar nog, zou leuk zijn. Groetjes van ons😘🤗
  15. Arie en lijda:
    5 januari 2020
    Ok, zal wel even vragen je hoort nog van ons.
  16. Petra Eleftheriadis:
    Heel erg bedankt!
  17. Wilma:
    5 januari 2020
    Dit was ook weer een mooi verhaal Petra met mooie foto,s.
    Ik heb van je genoten en nu op naar de mutsenclub ook weer leuk, ze zullen wel blij zijn om jullie onverwachts weer te zien.
    Een goede thuisreis doe vooral rustig aan en welkom weer in Nederland 😍
    Ps bij ons vind ik het ook koud hoor,maar je hebt wel de warmte van je familie, ook fijn 🍀🍀 De groetjes aan je mannetje 😉
  18. Petra Eleftheriadis:
    9 januari 2020
    Dank je Wilma! Ook voor je leuke reacties, zo leuk om te lezen. We zijn nu weer in Nederland tot April. Misschien we elkaar nog. Liefs van ons😘
  19. Arie en lijda:
    7 januari 2020
    Petra heb aan nieuwe bewoners gevraagd, maar die hebben niets voor jullie ontvangen, volgens haar was het alleen reclame. Groetjes
  20. Petra Eleftheriadis:
    9 januari 2020
    Bedankt voor de moeite!!! Groetjes van ons🤗
  21. Jannie:
    7 januari 2020
    we hebben genoten van de mooie foto,s en verhalen
    we wensen jullie een goede reis en gezond weer terug in nederland
    groetjes piet en jannie
  22. Konny:
    7 januari 2020
    Ich habe heute erst deine letzte Eintragung gelesen und habe mich über den Hinweis auf den Professor und seine Frau gefreut. Achim und ich hoffen, wir sehen uns wieder 😘
  23. Petra Eleftheriadis:
    Greetings to you and the Professor! 😘🤗
  24. Konny:
    9 januari 2020
    We are still in Gythion. We have wonderful weather and we enjoy walking on the beach and cycling. In the evening we often make fire on the beach. We don't understand why you go back to the Netherlands