Chalkidiki,šŸ– Zon, Zee en Zand!

13 september 2020 - AsprovƔlta, Griekenland

Zondag 6 September

Uitgezwaaid door Thasos en zijn vrouw verlaten we onze ā€˜privĆ©-campingā€˜. Een prachtige route volgt langs de kust. Noord-Griekenland heeft echt prachtige zandstranden. Net voor Asprovalta stoppen we om vis te kopen, gewoon langs de weg. Een kilo verse vis voor ā‚¬5, waar vind je dat nog en zelfs schoongemaakt.
Bij het vissersdorp Stavros volgen we de kustweg richting Ierissos. We gaan naar Ć©Ć©n van de mooiste streken van Griekenland namelijk Chalkidiki. Chalkidiki bestaat uit drie langwerpige schiereilanden (ook wel voeten genoemd) die zich in de blauwe EgeĆÆsche Zee uitstrekken. Ik dacht op Google Earth plaats te zien om vrij te staan in Develiki. Het dorpje ligt tussen de eerste en tweede voet.

Via een smal maar goed berijdbaar weggetje tussen de groene heuvels door, zakken we af richting zee. Develiki stelt niet zoveel voor, een weggetje langs de zee met een aantal huizen en een beachcafĆ©. Mmmm, weinig plaats, maar laat er toch Ć©Ć©n plekje geschikt zijn voor onze camper. Helemaal goed, A1 lokatie. Stoeltjes naar buiten, en even later kijk ik dromerig uit over de zee. In de verte doemt Mount Athos op, net ervoor liggenĀ het langgerekte piepkleine eilandje Ammouliani en de Fryni Islands, een aantal rotsachtige eilandjes.

Begin van de avond wandelen we even langs het kustweggetje. Een hangmat schommeltĀ in de wind. Uit BeachcafĆ© Dionysos met zijn heerlijke lay-back sfeertje komen oorstrelende klanken. IkĀ hou erĀ van.....De vissersbootjes varen uit om hun netten te gooien, de zon gaat langzaam onder. Wat later sissen de visjes in de pan. Wat zijn we rijk......

Maandag 7 September

Ik wordt wakker van het gepruttel van de vissersbootjes, die vroeg in de morgen hun netten gaan ophalen. Buurman Jorgos komt wat later terug met een kleine tonijn. De brommer staat startklaar. Over een binnendoorweggetje langs de Provlakas Bay komen we uit in Trypiti. Hier vandaan vertrekt de ferry naar Ammouliani, dat 2,5 km. uit de kust ligt. Het eilandje is iets groter dan 4 vierkante kilometer en bekend om zijn mooie zandstranden. Tot 1925 was Ammouliani eigendom van het klooster Vatopedi van de heilige berg Athos. In 1925 werd het aan de Griekse vluchtelingen uit Turkije gegeven.

We rijden langs het haventje waar de ferry op het punt staat om te vertrekken. Binnen een seconde besluiten we om mee te gaan, en scheuren met mondkapje op de bootĀ op. Een kwartiertje later rijden we de vaste wal al weer op. Het is een vlak eilandje maar weelderig groen. Er zijn niet veel weggetjes, dus na eenĀ bliksembezoek,Ā vertrekken we een uur later met de volgende boot weer terug. Als je van het strandleven houdt, een klein paradijsje.

We brommen verder naar Ouranoupolis, dit toeristische stadje ligt tegen de grens aan van het heilige staatje AgionĀ Oros. Heel het stadje oogt welvarend met veel duur uitziende hotels en resorts. Ook natuurlijk deĀ winkels met iconen ontbreken niet. Hier komen heel het jaar Orthodoxe gelovigen en natuurlijk de vele pelgrims die de kloosters bezoeken. Maar het lukt je niet zomaar om de grens over te steken van dit Monastische staatje. Je moet eerst een vergunning aanvragen bij het Athos Consulaat in Thessaloniki. Er mogen per dag maar 10 niet-OrthodoxeĀ bezoekers naar binnen en 100 Grieks Orthodoxe bezoekers. En let op! Alleen mannelijke dus.........Vrouwen ten strengste verboden......šŸ¤”

De Heilige Berg Athos ligt op een schiereiland en is uniek in de wereld. Als je de grens passeert, beland je in de wereld van Agion Oros. De inwoners zijn allemaal monniken, vrouwen mogen dus dit gebied absoluut niet betreden. Op het grondgebied zijn twintig kloosters, waar de monniken in afzondering leven. Om in het klooster te komen neem je de boot op de pier vlakbij de toren van Ouranoupoli, die de pelgrims naar het haventje van Dafni brengt.Ā

Bij de toren van Ouranoupoli parkerenĀ we en lopen het winkelstraatje om te gaan lunchen. Later gaan we op zoek naar de grens, over een stoffig weggetje staan we ineens voor een gesloten poort met het bekende kerkelijke symbool van deĀ dubbelkoppige adelaar. EnĀ een heel groot bord met allerleiĀ verboden.......

Dinsdag 8 September

De zon komt op, de zee en de hemel kleurenĀ lila, evenĀ later is de betovering verbroken. We rijdenĀ laterĀ met de camper Sithonia binnen, de middelste voet van Chalkidiki. Een grillige rotsachtige kust met prachtige dennenbossen. Bij Ormos Panagias blijken we op het strand te kunnen staan. Er staan al twee campers, van hen horen we dat we zelfs geen stoel buiten kunnen zetten. Gisteren hadden ze politie aan de camperdeur, waarschuwing, controle, 300ā‚¬ boete.....Hier hebben wij geen zin in, ook snikheet hier. Wij vertrekken via hetzelfde smalle hoge weggetje terug zoals we gekomen zijn.

Tien kilometer voorbij Vourvourou zien we een bord Camping Lacara. Voor 18ā‚¬ per nacht staan we hier prima onder de schaduwrijke Platanen. HetĀ duurde alleen wel een zweterig uurtje voordat we recht stonden, gelukkig hadden we geen toeschouwers......šŸ˜… Gauw douchen om af te koelen. Ik sta weer volĀ verbazing naar de douches te kijken, je moet op een soort opstapje gaan staan. Het douchedeurtjeĀ komt tot mā€™n middel........šŸ˜‰šŸ˜†

Woensdag 9 September

Vanwege de warmte zitten we al vroegĀ op de brommer. Een stukje voor Karydi Beach slaan we rechtsaf. We komen in een ouderwets wijkjeĀ uit de jaren zeventig. Professoren van de Aristotelion Universiteit van Thessaloniki kregen? kochten? allemaal een stukje grond. Zo ontstond er een intellectueel,Ā exclusief wijkje op een idyllische locatie. Ik kijk mā€™n ogen uit, strakke bungalows uit de jaren zeventig schemerenĀ tussen de vele bomen door op grote stukken grond.

Daarna komen we uit bij KarydiĀ Beach. Een paradijselijkĀ strandje, met een aantal vreemd gevormde rotsen en groene pijnbomen tot aan het kristalheldere water. De hele kuststrook rond Vourvourou is schilderachtig met witte stranden en een turquoise zee. Er worden veel bootjes verhuurt en voor de kust liggen negen kleine eilandjes waarvan Diaporo de grootste is. Tijd om te gaan relaxen, de temperatuur stijgt weer ruim boven de dertig graden uit.

Donderdag 10 September

We dachten nog een nachtje te blijven maar niks veranderlijker dan een camperaar. Hup, spullen naar binnen en gaan met de camper......Het groene binnenland blijft voor ons een geheim, het is op dit moment verboden om de bossen in teĀ gaan vanwege brandgevaar. Langs de kustweg zakken we af naar het zuiden. We vinden een camping vlakbijĀ Sikias Beach. Ik heb even een ā€˜camperdipjeā€™ ben niet zo enthousiast over Chalkidiki. Het is werkelijk qua natuurschoon oogstrelend mooi. Zon, Zee en Zand. Als je daar van houdt, dan ben je in het paradijs belandt. Maar het prikkelt mijn nieuwsgierigheid naar avontuur absoluut niet.......

Vrijdag 11 September

Na een ongeplande koude douche, camperdouches en Pippie dat matchtĀ echt niet.....šŸ™„ Naast Sikias Beach ligt een enorm groot gebied. Een projectontwikkelaar heeft jaren geleden wel de infrastructuur aangelegd, wegen, water, riool etc. En nu jaren later ligt het gebied er compleet verlaten bij, ik krijg er zelf een beetje unheimisch gevoel bij....We crossen in het rond, het ene weggetje in, enĀ het andere uit. Griekse Adonis haalt zā€™n hart op , een heel racecircuit om uit te proberen.Vlakbij liggen in verschillende baaien een aantal prachtige stranden met exotische namen. En zoals altijd weer een prachtig uitzicht op Mount Athos. OveralĀ aparte gevormde rotsen door het weer en de wind, bijzondere creaties van de natuur.

Morgen trekken we weer verder......

Fotoā€™s

1. Wilma:
    13 september 2020
    Wat een prachtige foto's Petra wat is het daar mooi de rotsen zo apart de lucht de zee gewoon alles. Er staat ook regelmatig de zelfde man op wie is dat toch šŸ˜‚ Hij word wel met de dag bruiner goed klimaat daar, daar heb je wel gemak van denk ik.
    Veel plezier nog en op tijd een lekker šŸ·šŸ» Die šŸŸ šŸŸ het waren net gebakken babies šŸ˜ Grapje
    šŸ‘šŸ€šŸ˜
  2. Petra Eleftheriadis:
    13 september 2020
    Wordt een beetje saai hĆ©, dezelfde man elke keer op de foto. En die visjes zijn heel lekker.....ook al vind jij ze engšŸ˜³šŸ˜†
  3. Corrie Kuis:
    13 september 2020
    Hoi vakantiegangers we hebben weer genoten van de avonturen en de prachtige foto's.
    Morgen hopen wij er zelf rond te lopen we kunnen niet wachten. Om 7 uur vliegen we.
    Dan kan het genieten beginnen. Veel liefs xxx
  4. Petra Eleftheriadis:
    13 september 2020
    Heel veel plezier! Goede vlucht en genieten maar........šŸ’•šŸ‡¬šŸ‡·
  5. Wilma:
    13 september 2020
    Inderdaad nog meer foto's weer even extra genoten.
    Je zit in een prachtig gebied iedere keer weer mooier het houd niet op. Waren de vissen lekker šŸ˜
    Wij hebben deze week ook nog warm weer dus gaan we er ook nog van genieten rond huis,en hebben we zin in vis laten we de kids ze vangen uit de vijver šŸ˜œGroetjes šŸ‘šŸ€
  6. Hannie Groen:
    13 september 2020
    Ik kreeg heimwee naar Griekenland, door al die mooie foto's.
  7. Elma:
    14 september 2020
    Zo mooi daar. Kan ik niet een weekje of twee of drie met jullie mee šŸ˜šŸ˜‚
  8. Petra Eleftheriadis:
    14 september 2020
    Ja, zou gezellig zijn! Mis wel eens lekker kletsen in het NederlandsšŸ˜šŸ™‹ā€ā™€ļø mooi huis krijgt je dochter, prachtigšŸ¤©
  9. Elma:
    14 september 2020
    Ik kan me voorstellen....maar als je straks weer is een keertje hier ben dan om je maar is langs voor een bakkie .....het huis gaat nu opschieten...ben er ook heel trots op dat ze dat.Jullie nog een mooie veilige reis.
  10. Petra Eleftheriadis:
    15 september 2020
    Dank je, Elma! Doen we, wordt wel winter....šŸ˜ŠšŸ™‹ā€ā™€ļø
  11. Moniek Aerts:
    14 september 2020
    Prachtig om te lezen, ook bijzonder mooie fotoā€™s ... šŸ’‹
  12. Petra Eleftheriadis:
    17 september 2020
    Leuk!
  15. Tonja:
    18 september 2020
    Ik volg je sinds vanmiddag! Je ma gezien en gesproken..... Eindelijk gelukt šŸ˜‰šŸ˜†šŸ¤­
    Wat kan ik toevoegen... Geweldig mooie plaatjes, heerlijke vrijheid. Geniet er maar van!
  16. Petra Eleftheriadis:
    18 september 2020
    Wat leuk zeg!! Gelukt! Hoop dat het goed met jullie gaat. Van de winter kom ik een keer langs. Ik wilde al komen maar toen....Corona.Lieve groet van onsšŸ˜˜šŸ™‹ā€ā™€ļø
  17. Loes Tjeerdema:
    21 september 2020
    Oh, Wat is het daar mooi! En wat een prachtige foto's! Ik heb er weer van genoten.
  18. Petra Eleftheriadis:
    22 september 2020
    Hoi Loes,
    Ja, prachtig daar. Wij vonden het te druk, maar we gaan zeker nog eens terug om de rest van Chalkidiki te bekijken. We gaan denk ik overmorgen weer verder met onze ontdekking van Griekenland. Zijn jullie nog met de camper weg geweest? Groetjes Petra.
  19. Loes Tjeerdema:
    25 september 2020
    Leuk, dat jij steeds reageert op mijn reactie! Ja,wij zijn nog een paar weken in Nederland met de camper weggeweest. Eerst naar Salland en Twente en daarna nog een week naar Zeeland, Tholen. Genoten van t fietsen , met mooi weer, langs de Oosterschelde! Nederland is ook mooi, maar ik mis het avontuur!