Het charmante dorpje Bruchem!

5 juni 2020 - Waalwijk, Nederland

Woensdag 3 Juni

Tussen Maas en Waal stroomden in vroegere tijden tal van kleine waterlopen. Aan de oevers van het riviertje De Alm is het dorpje Bruchem ontstaan. Door regelmatige overstromingen van de oevers van de Alm werd het aangevoerde zand en slib steeds afgezet op land. Op deze stroomrug werd waarschijnlijk in de vroege middeleeuwen het dorp Bruchem gesticht. Op de hogere zandgronden werden vanaf de 19e eeuw boomgaarden aangelegd.

We rijden al vroeg in de morgen door de Bommelerwaard naar Bruchem. Meer dan vijf en twintig jaar geleden heeft Zusjelief hier ooit anderhalf jaar gewoond en mijn oudste neefje Jelle is hier geboren. Dus we gaan terug in de tijd.

Suzi parkeren we onder het wakend oog van het pittoreske witte kerkje uit de 13e eeuw. Aan de andere zijde van de weg ligt een fraaie tweehonderd jaar oude villa. Landgoed Groenhoven was vroeger de burgemeesterswoning. Links van het landgoed lopen we het Groenelaantje in. We wandelen vandaag Ommetje Bruchem. Het dorpsommetje laat de geschiedenis van Bruchem herleven, en het is een afwisselende dorpswandeling door een charmant dorp met veel oude hereboerderijen.

Wat opvalt zijn de vele hoogstamboomgaarden en in de wei de schaapjes die zich tegoed doen aan het malse groene gras. De prachtige boerderijen, vaak liggend op een terp zijn omringd door weilanden en kassen. Afgelopen Maart was Bruchem nog groot nieuws, het eerste kievitsei werd hier namelijk gevonden in een maisveld.

In de verte het kloppen van de specht, in de sloten zijn de kikkers bezig met een concert. Ik kan me voorstellen hoe het leven hier vroeger rustig voortkabbelde. Een meisje laat de geit uit aan een touw, haar moeder schilt de aardappels op een bankje voor het huis. Vader is aan het werk op het land, en de slager slacht een ‘eigen’ varkentje om er worst en karbonades van te maken. De graanvelden staan er prachtig bij met volle aren.

We komen in de Vreedstraat, midden in een rij met schattige boerenhuisjes, ligt het oude huis van Zusjelief. Oude herinneringen herleven. Verder mijmerend over vroeger lopen we dwars door een tarweveld. In de grond diepe scheuren veroorzaakt door de heersende droogte. Vlakbij Landgoed Groenhoven ligt de vluchtheuvel van Bruchem. De vluchtheuvel diende als vluchtterp tijdens een watersnoodramp of overstroming. Even verderop zie ik een ooievaarsnest op de schoorsteen van een woonhuis. Apart.

Bij het beginpunt aangekomen, kunnen we alleen maar concluderen dat Bruchem het bekijken waard was. Wat een charmant dorp. Als je van landelijk en wandelen houdt, bezoek dan eens de Bommelerwaard. Je zult niet teleurgesteld worden.

1. Ineke:
    5 juni 2020
    Leuk te lezen weer.😗
  2. Wilma:
    5 juni 2020
    Mooi gebied alles zo netjes,en die foto's prachtig,
    Dat was weer lekker genieten.🤗
  3. Hannie Groen:
    6 juni 2020
    Het was een mooie wandeling met mijn dochters en als gewoonlijk weer een leuk verhaal met mooie foto’s.
  4. Corrie Kuis:
    7 juni 2020
    Leuk verhaal Petra.
    Wat lief die konijntjes. En mooie foto's van Bruchem. In dat huisje waar Angelique heeft gewoond zijn wij ook wel eens geweest op visite. Het is daar een prachtige omgeving. Groetjes xxx
  5. Petra Eleftheriadis:
    8 juni 2020
    Ja, heel mooi daar! Fijn dat alles goed is, geniet maar lekker!!!😘🙋‍♀️
  6. Elenes:
    9 juni 2020
    Ha Petra. Heb je blog weerherontdekt. Ook leuk je nl wandelverslagen. Toch hoop ik dat jullie snel naar Griekenland kunnen vertrekken.
  7. Petra Eleftheriadis:
    13 juni 2020
    Hoi, we vertrekken waarschijnlijk over twee weken richting Griekenland voor zes maanden. Als er geen rare dingen gebeuren🤞We gaan eerst naar Thassos, zijn daar niet meer geweest sinds we teruggekeerd zijn naar Nederland 4 jaar geleden. Daarna denk ik Chalkidiki, en dan westkust naarmate het kouder wordt. We zullen zien, plannen kunnen zomaar veranderen😉 Misschien dan in Dec. oversteken naar Bari en Zuid-Italië en Sicilië. Maar ja, weten niet wat Corona voor plannen heeft..... Dus we zien wel, we hebben ons huis bij ons in ieder geval. Groetjes 🚍🙋‍♀️
  8. Loes Tjeerdema:
    11 juni 2020
    Mooie foto's, mooie wandeling!
  9. Petra Eleftheriadis:
    13 juni 2020
    Hoi Loes, we zijn ons nu aan het voorbereiden op onze komende reis. Over twee weken vertrekken we voor 6 maanden naar Griekenland. Het avontuur wacht weer😊🚍🙋‍♀️
  10. Jannie:
    14 juni 2020