Druk! Druk! Druk!

15 juni 2020 - Waalwijk, Nederland

Maandag 15 Juni

De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren. Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag ‘Druk’ mee. Ik heb dit ooit ergens gelezen, en ik kan jullie vertellen dat ik er een expert in ben geworden. Ik had zelfs geen tijd om te bloggen. Het gaat er steeds meer naar uitzien dat we over twee weken ‘On the road’ zijn. We hebben ook bezoek van de Professor en Konny uit Duitsland. Afgelopen winter zijn we elkaar tegen gekomen in het zuiden van Griekenland op onze eerste camperreis. En het klikte. En nu staan ze hier ook op de camping met de camper. Andere vrienden komen langs om afscheid te nemen. Dus veel wijnen, en wijnen.........

Maar de woensdagochtend is heilig, dan moet er gewandeld worden met Moeder-en Zusjelief. We parkeren al vroeg net buiten de vesting van Heusden. Dit pittoreske vestingstadje heeft leuke winkels, gezellige restaurants en vele kunstgaleries. De historische sfeer, de eeuwenoude panden en diverse jachthavens maken Heusden tot een populaire bestemming.

Wij gaan niet het centrum in, maar gaan juist een wandeling maken om Heusden heen. In het spiegelende water glijdt een kuifeend voorbij. Al pratend lopen we de Grote Straat in richting het naburige gehucht Heesbeen en ons oog valt op een ijzeren poort tussen een manshoge beukenhaag. Het blijkt een kleine Joodse begraafplaats te zijn. Er staan nog negentien grafstenen als stille getuige van dit vergane Joodse leven. We kijken even rond en ik laat de serene sfeer op me inwerken. Op een grafzerk ligt een steen. Het is een oude traditie om een steen achter te laten als je een graf met een bezoek vereert.

We hebben een mooi uitzicht op de vestingwerken van Heusden, helaas grijs weer vandaag dus weer geen blauwe luchten op de foto’s. De geschiedenis van Heusden begon rond 1200, toen langs rivier de Maas een stedelijke nederzetting ontstond. Vanaf eind 16e eeuw bood Heusden als garnizoensstad onderdak aan duizenden soldaten. De stad omringd door aarden wallen, bastions, grachten en ravelijnen, zag er toen al uit zoals ze er nu nog altijd grotendeels uitziet.

Langs een aantal dikbillen lopen we verder over het pad. Een aantal puberale Woerden zwemmen rustig achter elkaar door de gracht. De stakerige gele bloemen van de Gele Plomp steken hun hoofd boven water. Langs de randen van een groot aardappelveld bloeien de klaproos en de kamille weelderig. We steken de weg over die vanuit Oud Heusden naar Heusden Vesting loopt. Langs het volkstuinencomplex, een enge vogelverschrikker jaagt ons angst aan, maar niet heus. In de berm het geel van het Jacobs Kruiskruid en het paars van het Knoopkruid.

We lopen nu de vesting in en komen uit bij Molen III. Onder de Veerpoort door lopen we langs de rondvaartboten die nog steeds niet mogen varen vanwege Corona. De jachthaven ligt vol met jachten van simpel tot heel luxe. Bij de Stadshaven hebben we een prachtig zicht op Molen I en Molen II, en het schattige witte ophaalbruggetje dat vele malen vereeuwigd is op vele bruidsfoto’s. Waaronder die van Zusjelief, die ook in Heusden Vesting getrouwd is.

Nog een stukje vestingwal en we komen weer uit op ons startpunt. De lucht wordt ook steeds dreigender dus onze timing is helemaal goed vandaag. Zomaar een daagje opstap, denk dus ook eens aan Heusden. Nu ga ik gauw verder, want ik heb het Druk, druk,druk.......

1. Hannie Groen:
    15 juni 2020
    Ja, mijn dochter heeft het inderdaad druk, druk met wandelverhalen schrijven en over een paar weken mogen we weer mee op reis , en kunnen we haar weer volgen met haar reisverhalen richting Griekenland. Heusden was ook leuk en gezellig, weer leuk geschreven en de foto’s vielen ook niet tegen, ook al was er geen blauwe lucht.
  2. Ineke:
    15 juni 2020
    Heerlijk verhaal weer, nog veel plezier met de professor. Dat wijnen,wijnen gaat moeiteloos denk ik he.🍷😎😘
  3. Loes Tjeerdema:
    16 juni 2020
    Weer een super wandeling, waar we even van mee mogen genieten! We kennen vestingstad Naarden, vlakbij en supergezellig met heerlijke natuur er omheen. En Bourtange in t Noorden en dan Willemstad, waar we regelmatig metten de zeilboot kwamen. Nu staat voor mij ook Heusden op mijn verlanglijstje!
    Succes met jullie voorbereidingen! En voorspoedige reis naar Griekenland! Ik hoop weer de verhalen mee te mogen lezen.