Het dal van de Beerze!

8 augustus 2018 - Gorinchem, Nederland

Na een slopende dinsdag waarin de temperatuur opliep tot 37 graden, brak gelukkig de woensdag aan met wat koeler weer. Dus, we kunnen er weer opuit, vol enthousiasme stortten we ons op de map met wandelroutes. Suzi brengt ons naar het hart van het Groene Woud. Het Groene Woud is een gebied in de driehoek Eindhoven-Tilburg-Den Bosch. De overheid riep het gebied in 2005 uit tot Nationaal Landschap.

Vlakbij Oirschot ligt het Dal van de Beerze, een mooie groene route langs de kronkelende loop van het riviertje de Beerze. Vanaf het startpunt beginnen we te lopen en volgen de groene pijlen dus verdwalen is er deze keer niet bij. We komen er algauw achter dat ze de groene route op dit moment beter de gele route zouden kunnen noemen. Overal zie je de schade in de natuur veroorzaakt door de langdurige droogte. Afgestorven struiken, dorre paden en het waterpeil in de Beerze is zeer laag. De waterplanten die normaal op het water drijven, staan nu droog en met hun wortels in de modder.

Moederlief moest weer met de broek naar benee. Plaspauze! Ze houdt een boomtak vast als steuntje, die met een krak door de droogte afbreekt. En daar ging de dartele jonge meid van 77 jaar in slowmotion met de benen de lucht in en de broek op haar enkels. Het was net een komische film, we gaan het vast nog een keer meemaken dat ze opgepakt wordt voor wildplassen.

Na deze onderbreking komen we uit bij de overstromingsvlakte, normaal zijn hier vogels, maar nu zijn alle poelen opgedroogd. Er loopt alleen nog een kudde witte koeien in het gebied, die vreselijk geplaagd worden door de vliegen. Zielig! Langs de verdorde maisvelden lopen we weer terug richting de Spoordonkse watermolen.

We steken een smalle hangbrug over en het laatste stukje gaat langs een vistrap met veertien treden. Die zorgt ervoor dat vissen zoals de kopvoorn en stekelbaars tegen de stroming in terug kunnen zwemmen naar hun paaigebied. Het laatste stuk komen we nog langs een vennetje. Er drijft bovenop een blauwgroene laag, waarschijnlijk besmet met blauwalg. Blauwalgen zijn eigenlijk geen algen of wieren, maar bacteriën waar mens en dier ziek van kunnen worden.

We hebben er weer 7 kilometer opzitten, het wordt tijd voor een flinke regenbui om de natuur te redden. Ik ga vanavond een regendans doen. Jullie ook?

1. Annie:
    10 augustus 2018
    Ik mis één foto!!!
  2. Hannie Groen:
    13 augustus 2018
    Moeders is nogal eens het komisch onderwerp in pippies reislog, maar ik laat het maar over mij heen komen, ik geniet ondanks wat ouderdomsprobleempjes van de wandelingen en hoop het nog een hele poos vol te houden.