Over de dijk naar Spijk!

2 mei 2018 - Gorinchem, Nederland

Het was goed wandelweer een woensdag, dus in de benen. Chrisje had er ook zin in, dus dat kwam goed uit. We rijden naar het Lingebos en laten daar Suzi achter. Het duurde even voor we de juiste route hadden gevonden. We volgen een pad in het Lingebos en komen al direkt vreemde vogels tegen. Even later begrijpen we uit welk nest die afkomstig zijn. We passeren namelijk Kampeerterrein De Lievelinge. Deze camping is een bonte mix van kampeermogelijkheden, een restaurant met eigen moestuin en regelmatig knoertgezellige happenings. Dit paradijsje is een eigenzinnige vrijplaats en een supergezellige familiecamping in één.

We volgen een leuk pad, en komen langs een wiel waar Vader en Moeder Gans een zware taak hebben om de net uitgekomen jongen te beschermen. Het is een heerlijk Nederlands landschap, de lammetjes dartelen in de wei en de bermen staan vol met koolzaad en fluitekruid. In het landschap staan ook nog enige bunkers, een huis heeft zelf zijn eigen privébunker. Apart gezicht! We lopen de Spijkse Kweldijk op, die langs de rivier de Linge loopt.

Erg leuk om hier te wandelen, aan de ene kant mooie oude boerderijen en aan de andere zijde de grienden aan de Linge. Opeens komt er in de verte een rode flits aansjezen, het lijkt wel een spaceshuttle, ik had hem net te pakken met mijn camera. Even verderop heb ik sjans, hij is al wat ouder en heeft een baard maar we hadden zeker een klik. Maar mijn eigen Adonis werd ongeduldig dus met pijn in het hart afscheid genomen. Ik zie vervallen boerderijen, een apart huis met een dak van mos en planten en bloeiende boomgaarden.

Aan de rivier staat ook nog een piepklein Weeghuisje, op deze plek werden vroeger de goederen die vervoerd werden gewogen. Dan komen we aan bij het dorp Spijk, het is een rustig dorp gelegen in een prachtige natuurlijke omgeving. Hier gaan we de dijk af en een klein stukje door het dorp. We volgen een klein stukje de Spijksesteeg en slaan dan naar links af. Dan volgt er een saai stuk over een weggetje wat langs de exclusieve Golfbaan The Dutch loopt. Hier wordt ieder jaar de KLM Open gehouden.

Maar Pippie is geen golfer maar een wandelaar, en we lopen stug door. We komen weer uit in het Lingebos en hebben 9 kilometer op de teller staan. En Chrisje heeft niet geklaagd! Jippie!

1. Hannie Groen:
    3 mei 2018
    Ons Nederlandje is ook mooi, je foto's zijn daar het bewijs van.
  2. Angelique:
    3 mei 2018
    Nederland is zeker mooi je moet het willen zien , zo mooi dat alles weer groeit en bloeit !!