Duistere krachten in de Brabantse Kempen!

27 januari 2020 - Waalwijk, Nederland

Vrijdag 24 Januari

Het is een echte grijze winterse dag. Een dag dat niemand zich buiten waagt, alleen een paar stoere die-hards. Jullie raden het al, dat zijn wij natuurlijk. Opgewekt rijden we over de Dunse dijk in Esbeek om uit te komen bij Herberg In Den Bockenreyder. Hier heerst nog de echte Brabantse gezelligheid, met zand op de vloer en een ouderwets ingerichte kapschuur met brandende kachel. Die kachel is zeker nodig want het is maar twee graden en het miezert ook nog. Dus vast een waarschuwing de foto’s zijn prut.

We lopen Landgoed De Utrecht binnen. Er is hier een wandeling uitgezet van 7 kilometer, mooie afstand voor ons op deze koude dag. Het landgoed dankt zijn naam aan de levensverzekeringsmaatschappij De Utrecht, maar is nu inmiddels eigendom van verzekeringsconcern ASR. Het bedrijf ontgon vanaf 1898 de uitgestrekte heidevelden op grote schaal. Over leuke eenmanspaadjes lopen we  langs de Reusel, dit beekje slingert zich  met vele kronkels door het beekbos. Het glasheldere water stroomt langs de afgekalfde zandkanten, we stappen over half omgevallen bomen en knoestige boomwortels.

Ik kijk steeds onrustig om me heen. Ik voel dat hier nog duistere krachten heersen. Namelijk in dit gebied waren een paar eeuwen geleden de bokkenrijders actief. En dat waren echt geen lieverdjes. Dit was een roversbende die alles roofde wat los en vast zat. Vooral van rijke mensen, zoals landheren en kerken. De mensen op het platteland geloofde dat deze rovers een pact met de 😈 duivel hadden gesloten en zich zoals in de legende op bokken door de lucht verplaatsten. Men dacht vroeger dat de duivel eruit zag als een bok.

Tijd om even te ontspannen met een theetje en een pain au chocolat. Dat doen we op een zeiknat bankje bij het Goorven. Verstild ligt het ven tussen de uitgestrekte bospercelen. De donkere takken van de bomen in het water steken dramatisch af tegen de grijze lucht. Even verderop ligt het Flaesven, met een door een ontwerpbureau gebouwde uitkijktoren. Dit aparte object wordt D’n Flaes Toren genoemd. Neem klein geld mee, kost 1 euro om naar boven te mogen gaan.

Er sluipt nog een duistere kracht steeds dichterbij. En dat is de Afrikaanse varkenspest. Overal staan waarschuwingsborden, om vooral geen etensresten achter te laten, zeker geen produkten van varkensvlees. De Afrikaanse varkenspest is in opmars via Oost-Europese landen richting West-Europa. In de Belgische Ardennen werden twee arrestaties verricht, twee jagers hadden wilde zwijnen uit Tsjechië geïmporteerd en uitgezet in de Ardennen. Net op tijd hebben ze het virus nog kunnen isoleren. In de deelstaat Brandenburg in Duitsland is het alarmfase1, want de ziekte is vanuit het oosten van Polen opgerukt tot de Duitse grens. Daar werd zelfs een hekwerk geplaatst van 120 km. om te voorkomen dat besmette wilde zwijnen het land intrekken. Jullie zijn gewaarschuwd!

Wij gaan weer verder, langs eindeloze paden waar geen eind aan komt. Tijd voor een opwarmertje, een glaasje rood en een broodje Ardennerham.😳 We hadden beter de Jägermeister mee kunnen nemen tegen de kou. Jeetje, wat is het koud.

Verkleumd komen we weer uit bij Herberg In Den Bockenreyder. Moederlief kijkt op de teller, en we hebben 9,5 km. gelopen. Toch bijzonder, de route was 7 kilometer, hoe kan dat nou weer? Duistere krachten? Ik zie een schim wegvliegen door het bos. Een bokkenrijder?

1. ANGELIQUE:
    27 januari 2020
    Leuk verhaal foto,s inderdaad wat somber maar past wel bij spannende verhaal
  2. Hennie Kuis:
    27 januari 2020
    Bekend terrein voor ons zowel te voet als met de mountainbike, je hebt weer prachtige foto's gemaakt en een mooi verhaal geschreven precies zoals het is daar mysterieus. Grtjs Hennie
  3. Ellen Amperse:
    27 januari 2020
    LEUK en bij dat eettentje kan je héérlijk uitsmijter eten. Jaja bekend bij mij😁
  4. Corrie Kuis:
    28 januari 2020
    Mooi hoor. Zijn jullie ook op de natuur begraafplaats geweest? Die is daar ook op dat landgoed. Daar werkt een vriend van Mari. Groetjes xxx
  5. Jannie:
    28 januari 2020