Een Echte Eyecatcher!

2 mei 2020 - Waalwijk, Nederland

Zondag 26 April

Ten zuiden van Den Bosch liggen De Moerputten, en midden in dit natuurgebied van Staatsbosbeheer staat een indrukwekkend industrieel monument: de Moerputtenbrug. Een echte Eyecatcher.

We parkeren aan de Vlijmenseweg en lopen via een leuk pad richting het begin van de Bruggenroute. Het is een slingerend pad door een moerassig, vochtig gebied. Over de poeltjes met diepzwart water liggen kleine houten bruggetjes. Bij het begin van de gele route valt het ons al op dat het aardig druk is. Niet zo fijn en de meeste mensen houden ook niet echt afstand. Op de dijk bloeien de Meidoorns uitbundig, de zoete bedwelmende geur komt ons tegemoet.

De Moerputten is één van de weinige overgebleven laagveenmoerassen. Het meest opvallende van dit gebied is de brug die het moeras doorsnijdt. De 600 meter lange spoorbrug is een prachtig voorbeeld van industrieel erfgoed uit de 19e eeuw. Het enorme statige gevaarte bestaat uit een geklonken ijzeren constructie die rust op 35 gemetselde pijlers. De brug maakte deel uit van de spoorverbinding tussen Den Bosch en Lage Zwaluwe. Deze spoorweg was vernoemd naar de Langstraat, het gebied waar hij grotendeels ligt. Maar iedereen had het over het Halve Zolenlijntje.

Waarschijnlijk houdt die naam verband met het belangrijkste product dat via die lijn vervoerd werd, namelijk schoenen. De talloze handelsreizigers die van het traject gebruik maakten, hadden altijd monsters van schoenonderdelen bij zich. Maar ‘halve zool’ dat ‘sukkel’ betekent, was ook in de 19e eeuw (de lijn werd tussen 1881 en 1890 aangelegd) al een scheldwoord. Dat het treintje op een traject van 46 kilometer twintig keer stopte en met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur door het Brabantse land tufte, droeg vast bij aan het gebruik van de term.

We komen uit bij het begin van de Moerputten brug. Aan de voet van de brug ligt een drijvende ponton. Ik wiebel er over heen om het beroemde zijaanzicht van de brug te fotograferen. Later wandelen we over de brug naar de overzijde. De brug is echt een sprookje voor wandelaars, hoog boven het moeras tussen natuur en historie. Voorbij de brug loopt de route verder door een aantal graslanden en via een vlonderpad komen we weer bijna uit bij ons beginpunt. Als jullie ooit Den Bosch bezoeken combineer dan de bruisende binnenstad, met een afwisselende wandeling door de Moerputten, met als Eyecatcher de Moerputtenbrug.

Nog een paar Updates;

* We zijn van plaats veranderd op Camping Het Genieten, we werden ‘crazy’ van een aantal hangjongeren voor onze camperdeur, staan nu hopelijk rustiger.

* We hebben weer tijdelijk een huisdier, een konijn met een stuk uit zijn oor.

* Chris heeft zich letterlijk een breuk gehoest. Waarschijnlijk wordt hij 23 Mei geopereerd aan een liesbreuk in het Heelkunde Instituut in Rotterdam.

* De kappers zijn nog steeds gesloten. Mijn pony hing constant voor mijn ogen. Dan maar een ‘doe het zelfje’. Resultaat, een rafelige pony met een hap eruit. Een echte Eyecatcher.

* Vlakbij de camping is een paardenpension. Iedere dag eind van de middag, mogen de merries met hun veulens een poos naar buiten. Genieten.

* Tegen de verveling; project begonnen over Griekenland. Ik blijf dromen ......

Lieve mensen, de Groeten van Pippie.

1. ANGELIQUE:
    2 mei 2020
    Mooie wandeling ook een keer geweest met ma 😊
  2. Tonnie:
    2 mei 2020
    Het is daar erg mooi bij de moerputten. Maar als het een beetje weer is komen de mensen naar buiten.
  3. Petra Eleftheriadis:
    Hoi Tonnie, heel mooi bij de Moerputten. Groetjes aan Twan! 😘🙋‍♀️
  4. Nel en Karl:
    2 mei 2020
    Hoi hier een berichtje van ons wij zitten nog steeds in het noorden hebben veel gefietst en prachtig weer al die weken gehad . Hoe is het met jullie ? We hebben gezien dat w s v de merwede gesloten is . We hebben de reislogger gelezen erg leuk. Als ik het goed heb staan jullie in Waalwijk .gr van ons Karl en Nel.
  5. Petra Eleftheriadis:
    Goedemorgen Nel & Karl,
    Ja, wij staan in Waalwijk, bij de Drunense Duinen. In ieder geval tot eind Juni. En dan bekijken we wat we kunnen gaan doen. In het noorden zitten jullie relatief veilig 😉, lijkt me ook mooi daar. Leuk dat jullie mijn blog volgen, twee á drie keer in de week schrijf ik wel op het moment. Groetjes en tot schrijfs😊🚍🙋‍♀️
  6. Hannie Groen:
    2 mei 2020
    Pippie, weer goed gedaan mooie foto,s en een goed verhaal over het halve zolen lijntje.
  7. Wilma:
    3 mei 2020
    Mooi stukje natuur bij Den Bosch,vooral die bruggen mooi om te zien en die geweldige foto,s
    Sterkte voor je mannetje ochgerum 🤔 Nou weer operen jullie hebben wel een reis onderhanden met van alles wat.
    Het is maar goed dat jullie momenteel in Nederland zijn
    Ik hoop je gauw eens te ontmoeten Wilma
  8. Petra Eleftheriadis:
    4 mei 2020
    Ja, Chris is een pechvogel, gelukkig gebeurt het nu en niet onderweg. En via zorgbemiddeling kan hij gelukkig relatief snel geholpen worden. Ja, we moeten eens een keer afspreken! 😘🙋‍♀️
  9. Konny:
    3 mei 2020
    Ich finde die Heimat auch sehr schön, besonders jetzt im Frühling. Ich freue mich auf ausgedehnte Wanderungen und Radtouren, nach der Quarantäne. Leider kann ich das nicht so schön beschreiben wie du.
    Alles Gute euch beiden
  10. Petra Eleftheriadis: