De Naad van Brabant!

5 mei 2020 - Waalwijk, Nederland

Zondag 3 Mei

Mijn wandelmaatje komt uit de eigenwijze Kuizen Familie.  Die naaien d’r eigen naad, wordt er altijd geroepen. Nou, dit oudste exemplaar ook hoor. Maar wat had ze het weer goed voor elkaar, ze had weer een geweldige wandeling samengesteld. We gingen de ‘Naad van Brabant’ maar weer eens ontdekken. Dit natuurgebied de Langstraat ligt tussen Waalwijk en Waspik.

Door de bijzondere kwaliteit en samenstelling van het kwelwater dat hier op ‘de Naad’ uit de grond komt en de verschillende bodemtypen die hier bij elkaar komen, zijn hier zeer bijzondere planten aanwezig. Hierdoor is ook een rijk vogel en dierenleven ontstaan.

Ik parkeer Suzi schuin in de berm, Moederlief zat al te gillen dat we in de sloot zouden belanden. Nou, we stonden daar prima. Wat direct opvalt aan het landschap zijn de lange smalle percelen grond van elkaar gescheiden door bomen en sloten. Dit noemen ze een Slagenlandschap. Aangenomen wordt dat dit ontstaan is, doordat iedere erfgenaam een deel van de grond erft, waardoor de gebieden steeds smaller worden.

Bloeiende meidoorns verspreiden hun bedwelmende geur, in het zuivere water piepen de knoppen van de Witte Waterlelie door het wateroppervlak. Ik ontdek ook nog een soort geel isolatieschuim op een boom, het is de zwavelzwam. In het Engels heet deze zwam Chicken of the Woods, omdat hij naar kip blijkt te smaken. Onze eerste uitdaging is een verrot knuppelbruggetje. Moederlief staat in een vloek en een zucht al aan de overkant. Een man staat ons in de gaten te houden, die dacht die twee Mutsen liggen zo in het water te spartelen. Maar dat ging niet gebeuren, ik zwaai hem vriendelijk gedag.

Een stukje door een smalle eikenlaan, en we komen uit bij het Halve Zolenlijntje in Sprang Capelle. Langs dit fiets en wandelpad is een bijzonder kunstproject geplaatst, genaamd Het Koffijhuis. Het werk is uitgevoerd in staal met een coating van gemalen koffieprut. Je kunt het zelfs ruiken, het Aroma komt je werkelijk tegemoet.

Door een leuk pad met bermen vol fluitenkruid lopen we richting Den Dullaert. In de sloot zien we de vallen voor de Muskusrat, in België wordt het beestje ook wel waterkonijn genoemd. Ze brengen veel schade toe aan oevers en dijken met meterslange gangenstelsels. Via een pracht van een knotwilgenlaan komen we aan in een bijzonder gebied.

Het was crisis in de jaren dertig van de vorige eeuw. Veel werkelozen, in die periode geldt de Werkverschaffing. De ontginning van Den Dullaert in Sprang Capelle gebeurt via de Werkverschaffing. Levensverzekeringsmaatschappij ‘Utrecht’ heeft het oog laten vallen op de braakliggende grond tussen de Winterdijk en de spoorlijn. Na ontginning kan dat best wat opbrengen. Werklozen, vooral schoenmakers uit deze regio, kunnen voor 24 cent per uur aan de slag. De eerste schop krijgen ze, de volgende moeten ze zelf betalen.

Nu vele jaren later lopen wij rond in dit bijzondere natuurgebied. Het gebied bestaat uit weilanden, bomen en zes petgaten, omzoomd met rietkragen en biezen. Een petgat is ontstaan door het steken van turf, wat zich later vult met water. Een reiger staat loerend tussen het riet. Tussen de biezen het paars van de Echte Koekoeksbloem. Opeens valt mijn oog op twee zonnende moerasschildpadden. Ze zijn een beetje ver weg, maar duidelijk is te zien dat het gaat om de Geelbuikschildpad. Dit zijn exoten en sinds 2016 zijn ze op de zwarte lijst geplaatst van verboden diersoorten. Ze kunnen groot en erg oud worden en leven in het water en op het land. Maar in ons koude kikkerland is het te koud voor ze om zich voort te planten. Mensen hebben deze twee pracht exemplaren dus gedumpt in Den Dullaerd.

Over het jaagpad langs het Zuidelijk Afwateringskanaal steken we de weg over bij de sluisbrug. Daarvoor zien we nog een zorgzaam ouderpaar, die het druk hebben met hun vier kuikens te voeden en te beschermen. Het is leuk om deze Canadese Brandganzen een poosje gade te slaan. Dan slaan we rechtsaf een graspad in en horen we tot slot aan het einde van onze wandeling, de roep van de kieviet over de weilanden schallen.

1. Annet v gelder:
    5 mei 2020
    nou das toevallig , Mario en ik hebben daar zondag ook gewandeld.
    Jammer dat we jullie niet tegengekomen zijn.
    Het is daar inderdaad PRACHTIG!!
  2. Petra Eleftheriadis:
    5 mei 2020
    Ohhh, dat is echt jammer! Heel mooi gebied en vlakbij huis. Hoop je gauw weer een keer te zien. 😘🙋‍♀️
  3. ANGELIQUE:
    5 mei 2020
    Was een mooie wandeling he , ben benieuwd waar we woensdag gaan wandelen 😘
  4. Ineke:
    5 mei 2020
    Mooi verhaal hoor, je maakt wat mee allemaal he. Geniet ervan.😘
  5. Petra Eleftheriadis:
    7 mei 2020
    Nederland ook mooi! Alleen buiten Nederland voelt wat spannender en meer avontuurlijk🚍😘
  6. Yolanda Kuis:
    5 mei 2020
    Prachtig! Ik ga deze ook doen 😀 en wat hebben we weer veel geleerd dankzij jou 😍
  7. Petra Eleftheriadis:
    7 mei 2020
    Vlak bij je ouders om de hoek! Heel mooi daar😘🙋‍♀️
  8. Hannie Groen:
    5 mei 2020
    Weer een leerzaam stukje geschreven over onze wandeling, alleen moest die eigenwijze moeder van je er weer aangeloven maar het klopt wel een beetje. Weer mooie foto’s .
  9. Wilma:
    5 mei 2020
    Een mooi stukje geschiedenis,ik ben er nog nooit geweest en dan zo dichtbij wonen🙄 ze zeggen altijd de wijsheid komt met de jaren.
    Het waren ook weer prachtige foto,s ik heb ervan genoten👍🤗
  10. Petra Eleftheriadis:
    7 mei 2020
    Dank je Wilma! Vind je reacties altijd heel erg leuk, lieve groet😘
  11. Corrie Kuis:
    5 mei 2020
    Wat een prachtig gebied. Gaan we ook een keer lopen. Geweldig verhaal en prachtige foto's.
  12. Petra Eleftheriadis:
    Heel mooi daar Tante Corrie! Groetjes aan Manlief 😁🙋‍♀️😘
  13. Laura Kuis:
    5 mei 2020
    Weer een prachtig verhaal! Zo dichtbij. Ook mooie foto's...
  14. Petra Eleftheriadis:
    Dank je Laura, moeite waard om eens te gaan kijken. Groeten aan Berry🙋‍♀️😘
  15. Loes Tjeerdema:
    9 mei 2020
    Weer genoten van je verhaal! Kun je je wandelingen niet verkopen aan een wandelblad als " Op Pad " o.i.d.?
    Het is zo heerlijk om te lezen, daar hoef je niet eens voor te wandelen!
  16. Piet IJpelaar:
    31 mei 2020
    Mooi geschreven. Het slagenlandschap is anders ontstaan: volgens mij is het eerder dat er vanaf de dijk ontgonnen werd waarbij elk boertje zijn eigen strekkende meter krijgt, en de boeren gaan steeds verder zodat er langwerpige slagen ontstaan.
    zie http://www.natuurgebied-langstraat.nl/slagenlandschap.html
  17. Petra Eleftheriadis:
    1 juni 2020
    Hoi Piet,
    Bedankt voor je reactie. Mooi gebied om te wandelen. Er staat zoveel informatie op internet dat je soms niet weet wat de waarheid is. Dus ik maak ook wel eens een misser😉 Maar ik heb het met belangstelling gelezen. Ik kijk ook wel of het leuk in het verhaal past en niet te saai wordt om te lezen. Groetjes Petra.