Een Fata Morgana en de Tempel van Moeder Aarde!

13 juni 2018 - Moúdros, Griekenland

We klimmen weer op de Sprinkhaan en gaan weer op ontdekking van weer een stukje van het buitenbeentje Limnos. Ik weet nog steeds niet wat ik er van moet vinden, het is in ieder geval een apart eiland. Eerste stop is bij een boom waar een kerkje omheen is gebouwd, of is het anders om. Heeft er een wonder plaats gevonden en is er spontaan een boom in de kerk gaan groeien? In ieder geval een apart gezicht. Even later roept mijn Griekse Adonis; Kijk een Fata Morgana, in de verte zien we een witte streep. Het glinstert en zindert in de hitte. Het lijkt echt op een Fata Morgana, maar dat is het niet. Het is het zoutmeer Alyki, waar lange tijd zout gewonnen werd. We lopen er even rond, bijzonder om te zien (video).Een Hollandse koe staart me kauwend na.

We racen er weer vandoor, we nemen de afslag naar de archeologische site Ifestia. Een 5 kilometer lange zandweg brengt ons op de vindplaats, er zijn nog steeds opgravingen bezig.Ter ere van de god Ifestos werd de stad Ifestia gesticht die bewoond werd van het jaar 1000 v. Chr. tot 1000 na Chr. Tijdens de opgravingen werd de heilige Tempel van Gaea (Moeder Aarde) ontdekt, met onder andere een theater, publieke badkamers, publieke gebouwen en een begraafplaats. Naar schatting woonden er destijds 20.000 mensen. Het theater is een juweeltje, de Tempel van Moeder Aarde daar zijn ze volop mee bezig. Mijn professor geeft even een geschiedenisles aan een paar Bulgaarse toeristen en ik vermaak me met een knappe kalkoen en haar kinderen.

Niet ver van Ifestia, ligt de tempel van Kavirio. Het is één van de geheime oude plaatsen in Griekenland. Op de rots bevinden zich de ruïnes van de tempel. Hier vonden geheime rituele plaats die te maken hadden met geboortes, de vruchtbaarheid van de aarde en de bescherming van de zeelieden. Hieraan mochten alleen genodigden deelnemen, zij die de regels overtraden werden gestraft met de dood. Een van de bekendste genodigden was Olympia, moeder van Alexander de Grote. Tijdens een geheim ritueel werden alle lichten op het eiland gedoofd terwijl een heilig schip uitvaarde naar Delos met nieuw vuur. Men geloofde hiermee in het begin van nieuw leven.

We lopen ook nog een stenen trap af naar de Grot van Filoktitis, die 12 jaar in de grot verbleef nadat hij gewond was geraakt(video).We kregen er weer honger van en stappen op de Sprinkhaan om richting Kotsinas te rijden. Waar weer een heerlijke maaltijd op ons wacht. We doen ons te goed aan gebakken haai, gevulde aubergine met tomaat en feta en een lauwwarme aardappelsalade. Overspoeld met tsipouro en de lokale wijn van het eiland. Het leven is goed op Limnos. We zijn blij dat we op Moeder Aarde mogen verblijven en dit allemaal mogen meemaken!

1. Angelique:
    14 juni 2018
    Mooie foto,s
  2. Hannie Groen:
    14 juni 2018
    Weer een mooi stukje geschiedenis en mooie foto's