Gedenkbos De Spinder!

18 oktober 2018 - Gorinchem, Nederland

Ze kon niet wachten. Ze is de meest ongeduldige persoon die ik ken. Ze stuurde me een foto van een boomkunstwerk toen ik nog in Griekenland was. Ze wilde daar echt naartoe. En krap twee dagen nadat ik weer voet op Nederlandse bodem had gezet, staan we op het punt om dit bijzondere bos te gaan ontdekken. En die ongeduldige persoon is natuurlijk Moederlief!

We maken eerst een stop bij het prachtig gemaakte boomkunstwerk, geschapen door houtsculpturist Hans Nijmeijer. Het is een ‘Dryade’ een zogenaamde boomnimf. Zij is een Griekse halfgodin die het bos beschermt. Prachtig kunstwerk hier hou ik van. We rijden een klein stukje verder en parkeren in de berm van het Spinderpad. Dan lopen we het Gedenkbos in. Het bos is bedoeld om te herinneren en troost te vinden in de natuur. Dus je kan een stukje bos huren en daar je eigen persoonlijke gedenkveld creëren. De bedoeling is dat je één of meerdere gedenkbomen of struiken plant. Je kan er ook een bankje neerzetten en/of enkele natuurlijke gedenkvoorwerpen.

We lopen over het hoofdpad, er zijn vele zijpaden. Aan de zijpaden zijn een soort intieme boskamertjes gemaakt d.m.v houtwallen. Waar ieder op zijn geheel eigen wijze hun geliefden herdenken. Er hangt een serene sfeer, het voelt goed. De bomen beginnen eindelijk te kleuren. Het is Herfst. Na de Herfst die voor de boom in het teken staat voor loslaten, komt de Winter, de periode van rust en bezinning.

Tijd voor een theetje, op een houten bankje bij een nog aan te leggen ven. Er komt een auto het bos inrijden. Een man stapt uit. Het blijkt de eigenaar van het bos te zijn en de inspirerende en drijvende kracht achter dit unieke project. Na een leuk gesprek lopen we weer terug richting auto. Voor mensen die belangstelling hebben, ga eens kijken en ervaar de rust en de stilte.

Wij verlaten dit unieke bos. Waar de dode en levende zielen tot rust zijn gekomen op hun eigen plekje in het bos.En de Dryade? Zij gebruikt haar bijzondere krachten om het bos en zijn bewoners te beschermen.

1. Hannie Groen:
    21 oktober 2018
    Goed geschreven en mooie foto's
  2. Jannie:
    29 oktober 2018
    mooie fotos ik denk dat je moeder ons daarmee naar toe neemt volgende week
    maar dat is nog een verasing

mooie foto s ik denk dat je moeder ons daar mee naar toe neemt
    volgende week zal wel verrassing zijn
  3. Wilma:
    11 november 2018
    Wij zijn hier van de week ook geweest met je moeder.
    Heel indrukwekkend en prachtig mooi,vooral met deze herfstkleuren.
    Je komt helemaal tot rust.