Gezwam over Paddestoelen en Zwammen!

13 augustus 2017 - Gorinchem, Nederland

Vandaag wil ik het eerst eens hebben over paddestoelen. Dit mysterieuze wezen dat ineens overal te voorschijn komt. De ene dag staat er niks en de andere dag staat er een hele heksenkring. Vreemde vormen en kleuren, en als je ze eet kun je er aan dood gaan. En ook nog geheimzinnige namen zoals Zwarte Kluifzwam, Geelwitte Russala en Grote Stinkzwam. En dan heb je ook nog de Paddo's dat zijn verschillende soorten paddestoelen met een hallucinerende werking. Nou heb ik dat niet echt nodig want fantasie heb ik genoeg.

Nu blijkt, dat een paddestoel een schimmel is en de paddestoel zelf is het gedeelte wat boven de grond zit. Is het nu een plant of een dier? De moeilijkheid is dat paddestoelen zowel plantaardige en dierlijke eigenschappen hebben, dus is het een hele aparte groep van levende wezens. Een zwam is een schimmel en een schimmel is een zwam, en de paddestoel is de vrucht van de zwam.Kunnen jullie het nog volgen? Ik zie door alle paddestoelen het bos niet meer!

Vandaag gaan we het laatste stukje van Landgoed Huis ter Heide ontdekken, de rode route ligt op ons te wachten.Dan kan ik ook dit Natuurgebied van mijn "to do" lijst schrappen. We starten met lopen op de parkeerplaats net buiten het dorp De Moer. Er waren nogal wat zondagse wandelaars maar die hadden we al snel van ons afgeschud. We struikelde bijna over alle paddestoelen, langs de paden, op de bomen en op de houtstronken. Ik kon het ook niet laten om weer wat foto's te maken van de "Beatles", ik ben nu eenmaal een beetje verliefd op ze.

Na twee uur wandelen waren we weer op het beginpunt aangekomen. En met een weemoedige blik neem ik afscheid van Landgoed Huis ter Heide.

1. Hannie Groen:
    15 augustus 2017
    Pip, je verhaal was kleurrijk net als je paddestoelen en de foto' als door een prof gemaakt.