Twee halve zolen lopen het Halvezolenpad!

10 augustus 2017 - Gorinchem, Nederland

Spannende, ondoordringbare moerasbossen met zilvergrijze wilgen. Vochtige hooilanden met kleurige bloemen. Een veenplas met velden gele plomp en watergentiaan. En dwars daar doorheen een okergele spoorbrug op grote stenen pijlers. Dat is natuurgebied De Moerputten ten zuiden van 's-Hertogenbosch.

Donderdagochtend gaan we op weg om een wandeling te maken , we hebben twee routes gecombineerd tot weer een leuk avontuur. De blauwe route( het "Halve Zolenpad" ) voert deels via een vlonderpad door het laagveenmoeras en de gele route gaat over de Moerputtenbrug.

In 2006 is de unieke spoorbrug uit de 19e eeuw gerestaureerd. Niet voor treinen maar voor wandelaars. Een wandelpad leidt nu over dit industrieel erfgoed, van 's-Hertogenbosch naar Vlijmen. Met weids uitzicht over het moerasgebied. Het Halve Zolenpad is genoemd naar de trein die schoen onderdelen en leer transporteerde voor de schoenindustrie in de Langstraat.

Eerst loop je een stuk waar vroeger de rails lagen totdat je bij de brug arriveert daarna steek je de Moerputbrug over . Nog een stukje rechtdoor en dan ga je een soort trap af en loop je tussen de hooilanden met heel veel verschillende bloemen. Dan kom je langs de Vlinderbellevue, dat is een panoramisch platform om de vlinders te bewonderen zonder het leefgebied te verstoren.Het begon zachtjes te regenen en of het zo moest zijn , wachtte daar een bankje onder een boom om te schuilen en thee te drinken. We gingen weer verder en we kwamen in het moerasgebied aan, waar Natuurmonumenten een prachtig vlonderpad heeft aangelegd. Toen weer een stukje dijk en dan begint het Halve Zolenpad. Ook weer met een mooi vlonderpad en je eindigt vlakbij het beginpunt van de wandelroute.

1. Hannie Groen:
    13 augustus 2017
    Het was een mooie tocht en de twee halve zolen hadden het goed naar hun zin en waren deze keer niet verdwaald.
  2. Irma Verhoofstad:
    14 augustus 2017
    Mooi stukje natuur! Het begin van die routes ligt vlakbij mijn werk, ben na werktijd wel eens een rondje gaan lopen daar.
  3. Frank:
    14 augustus 2017
    In het spoor lopen, daar moet ik als spoorman wel even iets van zeggen natuurlijk. Dat kan echt niet :-)