Goden en Geiten!

10 mei 2019 - Trigono, Griekenland

Aflevering 5

De ochtend begon goed, met een waterval in de badkamer, kan ook niet anders met zo’n ingenieus Grieks douchegordijn. Lekker opgefrist begonnen we deze dag met een bezoek aan de Grote Goden. Het Heiligdom van de Grote Goden was het belangrijkste religieuze centrum in de Egeische zee. Het stond in heel Griekenland in aanzien vanwege haar mysteriecultus.

Mijn eigen filosoof vindt dit natuurlijk reuze interessant, nou het viel mij ook niet tegen. Prachtige site, overal wilde bloemen. Er zat niemand bij het ticketgebouwtje, luikje was dicht, niemand thuis. Wij gewoon door natuurlijk, maar worden toch teruggeroepen, hij zat vast een Grieks ochtenddutje te doen. Chris was op zoek naar een bepaalde steen, die we gelukkig snel vonden. Anders waren we nu nog aan het zoeken. Deze steen is precies de landkaart van Samothraki, bijzonder. Bij het bekijken ging Chris bijna op twee sexende wijngaardslakken staan. Wat een ‘ verpletterend’ hoogtepunt zou dat voor die arme slakken geweest zijn.

We komen langs de zuilen van het Hiëron en klimmen verder naar boven waar een aantal graven liggen. Het meest indrukwekkend is toch wel het Anaktoron, de resten van het ronde gebouw waar de mysteries zich afspeelde. Na een uurtje of zo rijden we verder langs de kust richting het zuiden. De weg slingert zich het binnenland in, overal velden met gele bloemen. Een bordje naar een kerkje hoog in de bergen, Griekse Adonis gooit het stuur naar links en hobbel de bobbel daar gaan we weer. Prachtig weer, en tot onze grote verbazing komen we uit bij een cafeetje op een schitterende lokatie. Ongelooflijk mooi. Ik blijf foto’s maken.

Onder ons ligt het strand Pachos Amos, daar moeten we naar toe. Eerst nog even over de geiten op het eiland. Er wonen 3000 mensen en 80.000 geiten. Dus er zijn ontelbare kuddes en je komt ze op de meest vreemde plaatsen tegen. De specialiteit van het eiland is dan ook niet verwonderlijk gegrilde wilde geit. Op het strand aangekomen, geen mens te zien. Maar toch een drukke boel want het werd bezocht door een zonnebadende kudde geiten.

Tijd om een hapje te gaan eten. dat doen we in de haven van Kamariotissa. Heerlijke verse vis, eigen gemaakte frites, aubergine uit de oven en courgettebeignets. En een glaasje natuurlijk. Daarna in de relaxstand.

Later een uurtje voordat de schemering invalt rijden we voor een voorverkenning richting noordoosten. Naar Cape Kipos. Daar weer vele geiten en een alleen op de wereld gevoel. Kipos Beach is een strand met zwarte kiezels die het gevolg zijn van vulkanische activiteiten. De hoge indrukwekkende grijze rotsen torenen hoog boven ons uit. Op de terug weg nog een stop bij een aalscholverskolonië, die zich voor de nacht op een rots hadden verzameld.

Morgen wacht ons weer een nieuwe dag. Liefs van ons uit Samothraki, het eiland van de Goden en Geiten!

1. Hannie Groen:
    10 mei 2019
    Indrukwekkende natuur, en goed informatief verhaal, ga zo door Pippie?
  2. Annie:
    10 mei 2019
    Nou wordt het een extra mooi verhaal. Ik weet NIETS van die Griekse Goden. Ik ga ze vast opzoeken om ze beter te leren kennen! Geniet!