Een Grieks Beestenspul!

10 oktober 2018 - Ándros, Griekenland

In Batsi woont een echtpaar. Ze zijn aan elkaar verknocht. Ze zwemmen samen, ze vissen samen en ze houden van een zonnebad op zijn tijd op het strand. Ik heb het over een zwanenkoppel. Zij zijn een atractie in de haven van Batsi. Apart om te zien zwanen in de zee.

De Panda brengt ons richting het dorpje Aladina, daar moet een grot te vinden zijn en dat vind ik spannend natuurlijk. Chris stopt bij een vreemd uitziende man met vier tanden en zeer grote oren. Hij vraagt beleefd om de weg naar de grot. Het enige wat de man uitbrengt is Heeeeeeeeee!. We schieten allebei in de lach en ik kan nog net uitbrengen, dat is de dorpsgek. Chris wenst hem vriendelijk gedag en de man zegt met een nietszeggende lach Yasouuuuuuuuu!

Na deze grappige onderbreking vinden we op eigen kracht de wegwijzer naar de grot. Tot onze teleurstelling is hij al gesloten maar we besluiten er toch naar toe te lopen. We lopen een mooie boogbrug over, grote Platanen staan met hun voeten in het water. Een grote ram zegt ons ‘Goedemorgen’. Rustig aan lopen we de steile trappen op, het landschap is prachtig. Kleine bloemetjes komen weer te voorschijn nu de droge zomer voorbij is. Hagedissen schieten alle kanten op en de korstmossen tieren weelderig op de oude stapelmuren. Turend door het ijzeren spijlenhek kunnen we nog een paar foto’s maken van de ingang van de grot.

Verder gaan we weer, er staat nog meer op het programma. Maar voor we in de auto stappen hebben we eerst nog een onderonsje met een leuke ezel. Hij is tevreden met een paar crackers en een manderijn. Gelukkig kauwend kijkt hij ons na. Even later arriveren we in het dorpje Apikia, waar een korte wandelroute moet zijn naar een waterval. Dat lijkt ons wel wat en het pad ziet er gelijk veelbelovend uit. Mijn Griekse Adonis slaat een oerkreet van geluk. Hij krijgt direkt antwoord van een heftig balkende ezel. Zo grappig! Dit leuke beest krijgt onze laatste crackers en na een aai over zijn neus vervolgen wij ons pad.

Prachtige doorkijkjes over een vallei vol met Platanen. We passeren een waterbron en een aantal citroenbomen. We komen uit op een werkelijk prachtige plek met grote boulders en een zeer kleine waterval na een droge zomer. Maar zo mooi! Klimmend gaan we verder en volgen het water. Tussen de grote Platanen en boulders hangt een serene sfeer. Water kabbelt rustig naar beneden. Ik ben helemaal ZEN.

We lopen hetzelfde pad terug en komen nogmaals langs onze grote vriend. Even gedag gezegd en we gaan richting Taverne Stamatis om onze honger te stillen. Het was wel een beestenspul vandaag, maar o zo leuk. En ik sluit af met nog een bijzonder dier. Namelijk een witte kat met twee verschillend gekleurde ogen. Bijzonder!

1. Hannie Groen:
    11 oktober 2018
    Wat natuur betreft,vind ik deze reportage het mooiste tot nog toe, maar wie weet wat we nog meer te zien krijgen.
  2. Angelique:
    12 oktober 2018