Het Griekse Dorpsleven!

20 juni 2018 - Drama, Griekenland

Na een broeierige nacht, loop ik al vroeg buiten, het leven begint vroeg in een Grieks dorp. De tuin van Tassoula staat vol met prachtige groenten in wording. Tomaten, paprika's, bonen, aardappels, aubergine's en courgette's. Dat kan ze niet meer zelf natuurlijk, maar dat doet Takis. Een aardige man met de bijnaam de " Kerkzanger". Die naam heeft hij verdiend omdat hij een professionele kerkzanger is. Later ontmoetten we Papou (Opa), de vriend van Tassoula van 92 jaren jong. Papou wilde wel trouwen met Tassoula, maar zij wil niet, want wat zou het dorp daar wel niet van vinden.

Sinds 1923 bewoont de familie van Tassoula het oude huis in Kallyfitos. Het is gebouwd door een Turkse familie. Dus de poort aan de weg en de tuin verborgen achter de dikke muren. Door de "Megali Katastrofi" (grote catastrofe) is de Familie Patzeri (moederskant) in Kallyfitos terecht gekomen. In juli 1923 regelde het verdrag van Lausanne de gevolgen van de Megali Katastrofi. Griekenland moest haar aanspraken op Klein-Azië opgeven. Maar veel ingrijpender dan het hertekenen van de landkaart was de gedwongen bevolkinguitwisseling die door het verdrag van Lausanne voorgeschreven werd. De redenering was simpel; alle Turken moesten weg uit Griekenland en alle Grieken moesten weg uit Turkije. Daardoor zouden toekomstige spanningen vermeden worden. Dat die mensen al generaties lang in het "verkeerde" land gewoond hadden, en daar in honderden of zelfs duizenden jaren een bestaan hadden opgebouwd dat ze nu moesten achterlaten..........werd genegeerd. Anderhalf miljoen Grieken moesten verhuizen en een half miljoen Turken.

De Familie Patzeri kwam uit Burza waar ze al generaties lang landerijen hadden met olijven, wijnstokken en zijderupskwekerijen. De Familie Eleftheriadis kwam uit de buurt van Mirsini, wat tegenover Cyprus ligt, dus richting Syrië. Ze moesten vluchten met achterlating van al hun bezittingen die al generaties lang in de familie waren. De Families kwamen eerst terecht in vluchtelingkampen en later kregen ze een huis toegewezen in het dorp Kallyfitos. Chris zijn moeder is in het huis in Kallyfitos geboren en later ook Chris en zijn broer Bill. Een kleine familiegeschiedenis in een notedop!

Eind van de middag lopen we nog even door het dorp en drinken we wat in het kleine dorpscafé. Er zijn veel zwaluwen in het dorp, de jongen staan op het punt om uit te vliegen. Dat gaat vaak niet van een leien dakje. Pippie de Vogelaar zag dat er een kleine babyzwaluw in nood was. Hij hing nog aan zijn pootje aan het nest vast (video). Maar mijn Griekse Adonis was de redder in nood en samen met vriend Simos en zijn zus Eleni van het café werd een trap geregeld. Het jong werd weer in het nest geduwd maar die domme kleine zwaluw probeert het nog een keer en maakt een doodsmak.

Na deze kleine tragische gebeurtenis gaan we bij Tassoula lekker eten en de avond verloopt verder rustig in dit kleine Griekse dorp.

1. Hannie Groen:
    21 juni 2018
    Een heel interessant stukje over de geschiedenis van Griekenland, en bijpassende foto's over het dorpsleven.
  2. Anja:
    21 juni 2018
    Leuk Petra, iets te lezen over de familie van Chris en over zijn jeugd. Mooie foto's. Nog even lekker genieten daar :-) Xx
  3. Annie:
    21 juni 2018
    Interessant verhaal Petra! Kennen we de geschiedenis van Chris ook wat beter. Ik heb je vlog met veel plezier gevolgd!! Tot kijk in the Netherlands. Ik vertrek morgen voor een week naar Ierland!
  4. Angelique:
    22 juni 2018
    Ja zus leuk om een keer wat meer te weten en te zien van Chris en zijn familie en het dorp waar hij geboren is . Goeie reis terug morgen je zusje 😘