Een Griekse vogel in de polder!

4 april 2018 - Gorinchem, Nederland

Ik ben op stap geweest met een hele vreemde vogel. Het is een Griekse! Jullie raden het natuurlijk al. Het was Chrisje, hij wilde toch wel weer heel graag mee om een middagje te vogelen.En het werd weer een vogelrijke middag.

We parkeren bij het station in Hardinxveld-Giessendam en steken het spoor over waar de wandelroute start. De Tiendwegroute is een route over polder-en tiendwegen. De route loopt eerst een stukje langs het spoor, de ene na de andere trein dendert  voorbij. Al gauw slaan we rechtsaf de Polderweg in. Een prachtige knobbelzwaan vergezelt ons op de saaie rechte weg. De knobbelzwaan is de grootste watervogel. De voorhoofdsknobbel is bij mannetjes heel opvallend. In de lente wordt de knobbel groter en de snavel roder, blijkbaar heel aantrekkelijk voor de dames. Een poes is in de weilanden op muizen aan het jagen. Eendenpaartjes zitten genoeglijk aan de waterkant. In de verte dreigende luchten, met wolken zwaar van de regen. We steken de spoorwegbrug over. En we zien een zwanenechtpaar die samen een imposant nest hebben gebouwd bij een hek, eerste rang vlakbij het spoor.

Nu wordt het leuker, we lopen een tiendweg op. Een tiendweg is een onverharde weg op een kade, met aan beide zijde water. Het is een drukke boel om ons heen, vele zwanen en andere watervogels bevolken de sloten en de weilanden. Enkele velden kleuren paars. Het blijkt de paarse dovenetel te zijn. We passeren de Tiendwegse Molen, het is een wipwatermolen. Op 8 december 1906 brandde de oorspronkelijke molen volledig af. Overigens, de brandweer reed onderweg de sloot in. In 1907 werd de laatste molen uit de Groote Waard ( de Grote Molen ) te Noordeloos hier naar toe verplaatst.

Na de molen lopen we verder over de tiendweg en komen we uit op de Torenweg. Tijd voor een theetje, ik kijk in het rond en zie heel veel slakken op de stammen van de bomen.Weten jullie dat slakken drie jaar zonder eten kunnen en ze hebben meer tanden dan haaien. En ze hebben geen mannen nodig om baby's te maken. De tiendweg eindigt in het dorp Giessen-Oudekerk. We volgen de asfaltweg die langs de Giessen slingert. Mooie oude boerderijen en luxe huizen met een prachtig uitzicht op het lieflijke riviertje. Op de oude gevels van de statige oude boerderijen prijken namen zoals ' Adriana Hoeve '.

Ik loop langs een boerderij met in de tuin een aantal exotische pauwen. Een witte pauw, de zogenaamde bruidspauw, heeft een mooi kroontje op haar hoofd. En een groene pauw is een dame het hof aan het maken. Hij dribbelt in al zijn schoonheid om haar heen. Maar zij negeert hem volkomen. Hij loopt een blauwtje!

Mijn Griekse vogel is al vooruit gelopen, dus ik moet even rennen om hem weer in te halen. Het laatste stukje van de wandeling komen we nog langs Museum De Koperen Knop. Het was een leuke wandeling. Het weer was grijs en grauw maar we zijn weer heerlijk uitgewaaid. En mijn Griekse vogel? Die gaat de volgende keer gewoon weer mee!

1. Hannie Groen:
    6 april 2018
    Weer een vogelrijk verhaal vooral die griekse vogel is een appart soort, waar geen tweede van is te vinden, dus zuinig op zijn.
  2. Angelique:
    7 april 2018
    Weer heel wat vogels gezien , je bent een echte vogelaar geworden !!