Herdenken is nadenken!

8 augustus 2017 - Gorinchem, Nederland

Dinsdag was het donker en somber weer dat ook wel past bij het bezoek wat we gaan brengen aan Kamp Vught. Mijn ouders gingen ook mee en rond half elf arriveerde we bij het moderne ontvangstgebouw van het herinneringscentrum. Deze bijzondere plek laat de verschrikkingen zien van wat er gebeurd is in het enige SS-concentratiekamp in Nederland.

Joden, politieke gevangenen, verzetsstrijders, Jehova's Getuigen, gijzelaars, studenten, zwervers en criminelen worden in Kamp Vught opgesloten. Voor het gros van de gevangenen is Vught een tussenstation. De 12.000 joodse gevangenen komen bijna allemaal om in de vernietigingskampen.

Nationaal Monument Kamp Vught geeft een beeld van het leven in het kamp.Bezoekers kunnen een barak bezoeken en ook enkele wachttorens zijn nagebouwd.Het voormalige crematorium is bewaard gebleven en te bezichtigen.

Helaas heeft de mensheid nog niks geleerd want in veel landen zijn gewapende conflicten aan de orde van de dag. Zoals Afghanistan, Syrie, Irak, Jemen, Somalie, Zuid-Soedan en Libie. En dan heb ik het nog niet over wat er nu afspeelt tussen Amerika en Noord-Korea en wat er in Venuzuela gebeurd.

Om er toch nog een beetje een leuk uitje van te maken zijn we nog gaan lunchen bij de molen in Nieuwkuijk wat erg gezellig was.

1. Hannie Groen:
    10 augustus 2017
    Een serieus onderwerp moet ook kunnen, goed in elkaar gezet.