Met ons hoofd in de wolken!

19 april 2018 - Rhodos, Griekenland

Na een stil nachtje, met het ruisen van de zee op de achtergrond was het heerlijk wakker worden. Het is bewolkt en met windkracht 5 was het een dagje om weer op ontdekking te gaan. We zakken een stukje de kust af naar beneden tot het plaatsje Gennádi en gaan daar het binnenland in. We stoppen nog even om water te tappen bij een klein kerkje.Verderop zijn hele gebieden verbrand door een grote bosbrand in 2016. Wij hebben dit zelf ook een aantal keren op Thassos meegemaakt en dit is zeer beangstigend. Heel je bestaan hangt dan aan een zijden draad en dan kan je wel verzekerd zijn maar probeer in Griekenland maar je recht te vinden. Wij hebben altijd het geluk gehad dat ze de branden in de omgeving van Golden Beach op tijd hebben kunnen stoppen.

We komen aan in het plaatsje Monólithos, het dorpje is omringd door hele grote rotsen die her en der in het landschap verspreid liggen. Het dorp is genoemd naar Kástro Monólithos die 3 kilometer ten westen van het dorpje op een rotspunt boven de kust staat. De vesting was een belangrijk seinstation van de johannieters, die via een keten van dergelijke bases met licht-en vuursignalen berichten naar hun burcht in het huidige Bodrum (Turkije) konden versturen. We klauteren de trap op en hebben een adembenemend zicht over de kust en de zee. Wat jammer dat het niet helder is, foto's lang niet zo mooi. Rijdend langs een bochtig weggetje gaan we ook even bij Kaap Foúrni kijken, maar op de stranden daar is nog weinig te beleven.

Een stukje voorbij Apolakkiá nemen we een off- road weggetje naar Mesanagrós en dat was het cadeautje van deze dag. De Fiat Panda moet er weer aan trekken want omhoog gaat het weer. Natuur wordt weer steeds ruiger en we komen geen Griekse kip tegen. Alleen een paar geiten hoog in de bergen die ons nieuwsgierig in de gaten houden. We waren al in de wolken vandaag omdat we weer zo'n leuk hotelletje hadden gevonden maar nu komen we echt in de wolken. Er is een smalle canyon waar   de wolken door de harde wind met kracht doorheen worden gestuwd. Prachtig gezicht, bekijk het videootje maar daar kunnen jullie het beter op zien dan met de foto's.

We dalen weer en komen op de asfaltweg richting de kust. Irini van het hotel had ons een aantal adressen gegeven waar je nog traditioneel kunt eten.  En dat deden we met lekkere inktvis, feta uit de oven, tomatensalade en een wijntje. Met uitzicht op de zee. We genieten en vandaag waren we met ons hoofd in de wolken.

1. Angelique:
    20 april 2018
    Inderdaad jammer dat het niet helder was maar ik kan me voorstellen met de zon erbij prachtig !!