Kapitein Manolis en op zoek naar het Heiligdom van Pana!

16 juli 2020 - Thásos, Griekenland

Maandag 13 Juli

Kapitein Manolis nodigde ons uit voor een cruise op zijn rondvaartboot. Nou, dat zagen wij wel zitten natuurlijk. Maar er was één klein probleempje, ik heb absoluut geen zeebenen meer sinds ik vreselijk zeeziek🤢ben geweest op de ferry van Italië naar Griekenland tijdens een flinke storm. Maar daar is wel een oplossing voor, we racen zondagavond nog even naar de apotheek in Panagia. Ook weer geregeld, alles ‘ Entáxei‘ (oké) voor morgenochtend.

Om 9 uur slik ik braaf mijn pilletje en gaan we aan boord van de ‘Zeus’ die al klaar ligt in het schilderachtige haventje van Golden Beach. Er worden nog wat visjes gekocht bij een lokale visserman en dan worden de trossen losgegooid en kiest het schip het ruime sop.

De prachtige pijnbomen groeien op de rotskust tot aan het turquoise water. Het is wat bewolkt vandaag, heerlijk even niet de felle zon. In het eerstvolgende baaitje wordt er gestopt voor een visstop. De toeristen doen hun best, maar meer dan één klein miezerig visje wordt er niet gevangen. Ondertussen gaat het vlees voor de lunch sissend op de gril. Even later laveert Kapitein Manolis de boot langs de ruwe kliffen de baai van Vathy binnen voor een zwemstop en later de lunch.

Ik voel me steeds relaxter en slomer, geen spoor van zeeziekte te bekennen. Maar wat heb ik toch een slaap........

We varen verder, een pluim van stof wijst ons de weg naar de marmermijnen. Wat bijzonder is, is dat op deze geïsoleerde, stoffige locatie, een commercieel succes is gerealiseerd. Want onder de nog werkende marmermijn liggen twee zeer populaire georganiseerde stranden. Marble Beach/ Saliara Beach, de toeristen zijn er gek op. Door het spierwitte zand en de emerald kleur van het water lijkt het dat je je aan een tropische kust bevindt.

Griekse Adonis vraagt; Wat ben je toch stil?  Ik kijk lodderig naar hem op, voel me zo stoned als een garnaal en heb moeite om mijn ogen open te houden. Nou, die pil werkt fantastisch!

Kapitein Manolis laat de scheepstoeter loeien en als iedereen weer aan boord is, geeft hij gas terug richting Golden Beach. Wat later bij de camper blijf ik constant in slaap vallen, met dat pilletje was zelfs een olifant knock-out gegaan. En Griekse Adonis die heeft een zeer rustig dagje gehad zonder mijn geklets aan zijn hoofd........😴😴

Dinsdag 14 Juli

Vanochtend ben ik weer helemaal het ‘vrouwtje‘. Ik ben weer ‘clean’. En vandaag is de ‘Meltemi’ gearriveerd. Wat een zaligheid. Deze Etesische wind, in het grieks dus Meltemi genoemd, is een sterke, droge wind die in de zomermaanden over de Egeïsche Zee waait. De wind komt uit het noorden en waaiert in het zuidelijk deel uit over tot een gebied tot aan de Peloponnesos, Kreta en de eilanden van de Dodekanesos. De Meltemi is aangenaam koel en zorgt voor helder weer met goed zicht. Meestal blijft deze wind ongeveer een maand.

Woensdag 15 Juli

We rolden vroeg uit ons camperbed. Om half 8 reden we Limenas al binnen. Limenas wordt ook wel Thassos-Stad genoemd en is de hoofdstad van dit groene eiland met ongeveer 14.000 inwoners. Thassos is een eiland dat sinds de prehistorische tijd bewoont wordt. Volgens oude geschriften van letterkundigen zouden tot in de 8e eeuw voor Chr. hier Thracïers en allerlei barbaren gewoond hebben. In de 7e eeuw v. Chr. kwamen kolonisten uit Paros zich hier vestigen. Hierdoor is het eiland zich economisch gaan ontwikkelen, de ‘Parianen’ waren immers handelsmensen en gingen handel voeren tot zelfs aan de Zwarte Zee. In de 7e eeuw werd het eiland aangevallen door diverse Slavische en Arabische volkeren. Thassos was immers altijd een interessant eiland voor veroveraars omdat het rijk was aan metalen, zoals goud, brons, lood en ijzer. En dan ook nog het marmer. Sinds 1913 hoort het eiland weer tot Griekenland.

Eerst een ontbijtje om energie op te doen. En dat doen we bij Sakis met zijn handgemaakte Bougatsa. Dat moet je niet te veel eten, anders groei je dicht, maar lekker!!! Dan beginnen we aan de lange klim richting de overgebleven archeologische restanten van het Antieke Thassos. Die liggen verspreid over drie groene heuvels, met werkelijk een schitterend uitzicht op Limenas en zijn havens. Alleen dat al is de klim waard. Op de eerste heuvels staan restanten van oude torens, let ook eens op de imposante muren als je door de poort loopt richting de tweede heuvel. Een eenzaam schaap kijkt ons verwonderd na.

Op de tweede heuvel ligt het heiligdom van Athena. Maar wij gaan door naar de derde heuvel, daar is het heiligdom van Pana. In een holte van een enorme rots is een mythische figuur uitgehouwen. Dit is Pana, als je goed kijkt, zie je dat hij een panfluit bespeelt. De betekenis van ‘Pana‘ is beschermer van de natuur en het leven. Bijzonder.

Langs kleine paadjes lopen we nu richting het theater, maar dat is afgesloten wegens restauratie. We komen uit op de landpunt achter de oude haven bij een klein kerkje. Op de uiterste punt is een Beachclub gerealiseerd met een waanzinnig mooie ligging. Jammer van de harde muziek. Het begint warm te worden, maar wat hebben we een mooie ochtend gehad. Nu is het tijd om terug te gaan naar ons ‘gouden’ strand om naar de muziek van de zee te luisteren........