Het kunstzinnige dorp Pyrgos!

5 oktober 2018 - Tínos, Griekenland

De God  van de Wind heeft het eiland in een stevige greep. Heel de nacht gierde de wind om ons tijdelijke verblijf. De wind is noord en zeker windkracht 6 of 7. De golven in de zee hebben witte koppen. We kleden ons warm aan en klimmen op ons racemonster. Het plan is om naar de andere kant van het eiland te gaan. Eerste stuk rijden we langs de zee, de wind is koud om onze oren. Daarna weer het binnenland in en passeren de enorme boulder aan de andere zijde, wat weer een bijzondere foto oplevert. Via Kampus gaan we richting het dorpje Kardiani.

De bromtol heeft het zwaar tegen de wind in,hij zwabbert van links naar rechts. De wind giert om ons hoofd. Kardiani is trapsgewijs gebouwd tegen een steile berghelling. Overal in het dorpje heb je een prachtig uitzicht over de baai van Kardiani. Een rode kater loopt gezellig met ons mee. Chrisje drinkt water uit een eeuwenoude marmeren bron onder een overdekt gewelf.

Dan is het kunstenaarsdorp Pyrgos aan de beurt om ontdekt te worden. Dit kunstzinnige dorp is de geboorteplaats van vele kunstenaars en schilders. Overal rond het dorp zijn ook werkplaatsen waar ze de mooiste marmeren voorwerpen maken. De architectuur van de huizen wordt gekenmerkt door het gebruik van marmer. Dat zit hier  overal in de grond, zowel wit en groen marmer. Het dorp lijkt op een openluchtmuseum. Prachtige kleine straatjes met traditionele huizen met marmeren deur en raamgevels. Er is ook een museum waar kunst is te zien van de lokale kunstenaars. We drinken een drankje op het pittoreske pleintje in het dorp. Rond een enorme plataan van 160 jaar oud bevinden zich enkele cafe’s. Erg leuke sfeer! Slenterend lopen we door de kleine straatjes heen met kunstzinnige winkeltjes en galeries.

Drie kilometer verderop ligt het vissersplaatsje Panormos. Het is ook op en top Grieks met zijn witte huisjes met blauwe accenten.Voor de ingang van de baai ligt het eilandje Planitis (planeet). In Taverne Marina worden we gastvrij ontvangen door Marina. Ze serveert ons een heerlijke lunch en het leuke uitzicht krijgen we cadeau. Aan de overkant van de baai loopt een weggetje. Je kan er alleen komen als we een stukje over het strand rijden, dus scheuren we door het zand. We belanden op een schitterend rotsplateau. We kunnen ons bijna niet staande houden door de wind. Maar wat een natuurelementen. Groots!

Het wordt later, tijd om terug te gaan. De zee is wild, de ferry’s hebben het zwaar. Wat een leuke dag weer. Ik hou van kunst dus ik vond het dorp Pyrgos een juweeltje. Maar we hebben allemaal iets van een kunstenaar in ons. Want de kunst van het leven is ook een kunst!

1. Hannie Groen:
    6 oktober 2018
    Mooi geschreven en wat een mooie foto's.
  2. Angelique:
    6 oktober 2018