Kussen uit Dussen!💋💋💋

14 april 2020 - Waalwijk, Nederland

Maandag 13 April

Op deze gure Tweede Paasdag parkeren we bij het kasteeltje van Dussen. Dit kasteeltje heeft een bijzondere geschiedenis. Vooral het verhaal van de vrouw met de zes slapers mag je eigenlijk niet missen. Als je nu nieuwsgierig wordt, dan kunnen jullie deze story lezen op een blog wat ik er ooit over heb geschreven. Ga naar de index van de verhalen en je vindt het op 26 november 2017. De vrouw met de zes slapers!

We vertrekken bij het kasteeltje en lopen een eindeloze polderweg op. Een koude noordenwind teistert onze oren. De bermen geel van een explosie van koolzaad. De schelle luidruchtige roep van de scholeksters klinkt over het grasland. En een kudde dartele koeien komt nieuwsgierig naar ons toe. De Noordeveldse molen staat te pronken in de verte.

In deze kale polder ligt het kleine natuurgebied de Kornse Boezem. Op de historische plaats van de Noordeveldse molen bevonden zich in 1537 zeven wipwatermolens. Alle zeven loosden ze hun water op de Kornse Boezem, die door een sluis afwaterde op de Biesbos. In het gehele Land van Heusden en Altena, zijn er van de 39 windwatermolens nog maar 6 over. Deze hebben geen functie meer, maar laten in een rondmaalcircuit hun water rondmalen en laten op deze wijze zien, hoe vroeger het water uit de polder werd gemalen.

Bij de molen aangekomen lopen we een grasdijk op. Ik sta nog even stil en kijk achterom naar dit typische Hollandse plaatje. De molen, koetjes in de wei, water en de prachtige bermen met fluitenkruid en koolzaad. We lopen de Kornse Boezem in, langs de oevers liggen de lege schelpen van de zoetwatermossels. Deze mossels, ook wel zwanenmossels genoemd tref je aan in allerlei sloten en plassen, waar ze zich ingraven in de modderige bodem. Veel dieren zijn gek op de zoetwatermossels, vooral ratten vullen hun maaltijd in de winter vaak aan met deze schelpdieren. Door de lage waterstand, speuren ze de waterlijn af. De opgeviste mossels worden naar de oever gebracht, waar ze worden opgegeten.

De waterplanten in de sloten en de planten op de oevers beginnen ook tot leven te komen. De eerste bladen van de witte waterlelie drijven op het water. Moeraszegge en dotterbloemen staan met hun voeten in het water. Wilgen voelen zich ook thuis in dit natte natuurgebied. De grote wilgen piepen en kraken in de wind. Verontrust kijk ik even naar boven......

We lopen de dijk op, we zijn uit gekomen in buurtschap Korn. Dit buurtschap ligt als een lint langs de Kornsedijk. Prachtige boerderijen, tot in de puntjes gerestaureerd, meestal door  kapitaalkrachtige yuppen uit de stad. Langs de dijk ook nog een ambachtelijke klompenmakerij, nog volop in bedrijf. Mooi.

Een meerkoet zit op haar kunstige nest, gemaakt van riet, takjes en bladeren. Even verderop zien we een buurvrouw met haar kuikens. Deze grappige punkies zijn mooi van lelijkheid met hun kale rode huid en een krans van oranjegele veertjes. Wat een mooie afsluiter van een wandeling rond dit prachtige dorp.

Kussen uit Dussen!💋💋💋

1. Ineke:
    Mooi verhaal weer hoor😘
  2. Petra Eleftheriadis:
    Kussen uit Waalwijk! 💋💋💋😆
  3. Loes Tjeerdema:
    14 april 2020
    Wat een heerlijke reportage van een prachtige voorjaarswandeling!
  4. Petra Eleftheriadis:
    14 april 2020
    Dank je Loes, leuk dat je me volgt. Maakt me nog enthousiaster om door te gaan. Als je je hebt aangemeld op de mailinglist, moet je hem nog een tweede keer bevestigen, anders werkt het niet. Groetjes Petra.
  5. Petra Eleftheriadis:
    15 april 2020
    Loes, de bevestigingsmail voor de maillijst kan ook soms in de ongewenste mail terecht komen. Groetjes Petra.
  6. Hannie Groen:
    14 april 2020
    Prachtige reportage met kussen uit Dussen💋💋💋
  7. ANGELIQUE:
    Mooie foto,s😘kus uit Meeuwen
  8. Wilma:
    15 april 2020
    Echt een Hollands plaatje met van alles molens eendjes polder,
    wat wil je nog meer. En inderdaad die kuikens zijn echt mooi van lelijkheid ik heb zulke nog nooit gezien,maar dat is bij jou foto,s toch met veel dingen die ik nog nooit heb gezien,dat maakt het zo leuk voor een leek 😄.
    Het was een mooi verhaal met prachtige foto,s Petra.💋