Lake Vistonida en de Nestos Delta!

23 augustus 2020 - Xánthi, Griekenland

Donderdag 20/ Vrijdag 21 Augustus

Mandras Beach is een bijzonder strand. Je moet zeker 200 meter de zee inlopen voordat je een duik in het zilte nat kan maken. Het ligt hier vol met zandbanken. Alle bootjes liggen ver in zee aan een paal. We brommen een stuk langs de kust, overal zien we mooie baaitjes met zandstranden. Het is een vrij rustig gebied met hoofdzakelijk vakantiehuizen van Grieken en enkele Bulgaren. Van piepkleine bouwels tot supergrote luxe villa’s.

Vrijdag besluiten we het Vistonida Lake een bezoekje te brengen. Het is het vierde grootste meer van Griekenland en één van de mooiste. Vistonida is vernoemd naar de Vistones, een Thracische stam die ooit in dit gebied woonde. Hun legendarische koning Diomedes stond bekend om zijn ‘manetende’ paarden. Het meer wordt van de zee gescheiden door een smalle zeestraat die is ontstaan uit slibafzettingen. Het meer wordt daarmee verbonden via kanalen, dit fenomeen komt nergens anders voor in Griekenland. Het noordelijke deel van het meer bevat zoet water als gevolg van instromende rivieren. En het zuidelijke deel bevat zout-en of brak water, afhankelijk van de hoeveelheid zeewater dat binnenkomt in het meer.

Direct na het dorp Lagos, ook wel Porto Lagos genoemd, liggen op twee eilandjes in een lagune twee kerkjes. Voordat we daar stoppen slaan we eerst rechtsaf een smal weggetje in  wat langs de lagune loopt. Een stopbord zien we even over het hoofd..... ⛔️ We zien de kerkjes nu aan de achterzijde. Flamingo’s zijn druk aan het foerageren, deze langbenige vogels kunnen wel 70 jaar oud worden. En ze zijn heel braaf want ze blijven hun hele leven lang bij dezelfde partner. Een deel van de lagune wordt als viskwekerij gebruikt. In een soort kooien worden ook krabben gekweekt. De arme beesten proberen zich wanhopig uit hun stalen gevangenis te bevrijden. In het water zwemmen grote scholen karpers. We worden nauwlettend in de gaten gehouden door een aantal reigers. Achter de haven van Porto Lagos ligt een pijnbomenbos waar drie soorten reigers nestelen.

Even later stoppen we dus bij het Agios Nikolaos klooster. Ik loop de smalle houten brug op die naar het eerste eilandje leidt. Het is nu nog rustig maar normaal is het hier een drukte van belang. Er is zelfs een cola en chips automaat......Ruim tien jaar geleden was dit klooster in een groot schandaal verwikkeld, het Vatopedi schandaal. De leiding van het grote Vatopedi klooster op Athos, waar dit kleine klooster deel van uit maakt, heeft grond van weinig waarde (Thracië) geruild tegen veel duurdere grond ( Athene/Thessaloniki ). De andere partij die betrokken was bij deze transactie was de staat. Die zou daarbij voor meer dan honderd miljoen euro het schip in zijn gegaan, maar vanzelfsprekend zijn politici en ambtenaren er wel rijker van geworden. Ik maak nog even een foto van het tweede eilandje met kerkje en dan laten we dit ‘vrome’ stukje van Griekenland achter ons.......

Onderweg terug naar de camping slaan we zomaar nog even een zijweggetje in. Even nog lekker hobbelen. We zien heel veel bijeneters en de prachtige hop. Maar je moet niet denken dat ik ze mooi op de foto krijg. Elke keer lig ik in stelling en pesterig vliegen ze weer weg. Ik geef het op......

Zaterdag 22 Augustus

Zoekend brommen we door de hete Nestos Delta. Hier ligt een cluster van dorpjes verbonden door een wirwar van weggetjes. Normaal kom je in Griekenland tientallen benzinestations tegen, maar als je er één nodig hebt........Net op tijd kunnen we de tank van het scheurijzer weer volgooien in Evialo. Even later brommen we het stoffige landbouwdorpje  weer uit. Alle dorpjes lijken hier op elkaar, wat vierkante simpele huizen, een supermarktje, een kerk en een café. Een eindeloze weg volgend langs mais en zonnebloemvelden, bereiken we wat later het dorp Neo Erasmio.

Een bord leidt ons richting de Nestosdelta. In de verte het silhouet van het eiland Thassos. In de vruchtbare delta wordt van alles verbouwd. Kiwi’s, tomaten, paprika’s, aubergines enz. Dwalend door de delta komen we terecht in een groene jungle van bomen. Overwoekerende populieren, berken, acacias en wilgen. In de verwurgende greep van de klimplanten vormen ze een ondoordringbaar woud van groen. We rijden ons vast. Griekse Adonis roept; Ik weet zeker dat de rivier vlakbij is.....Stukje lopen dus. Griekse Adonis loopt voorop en is zo uit het zicht verdwenen. Ik volg langzamer. Bloeddorstige muggen zien mij als een heerlijke onverwachte delicatesse uit het Noorden. Luid geritsel in de struiken..... Ik kijk angstig om me heen en zet het op lopen. Costa van de camping waarschuwde ons al voor wilde zwijnen in dit gebied. Er wonen hier ook nog wilde katten, jakhalzen en vossen. Het pad stopt bij een beek, we kunnen niet verder.

We gaan terug, de lucht is indringend blauw. Zweet sijpelt over mijn rug, het is meer dan dertig graden. Mijn humeur keldert met topsnelheid naar beneden. Verder gaan we weer over een stoffig zanderig pad langs vele bijenhuizen. Bijzonder is dat de bijen en hun kostbare honing goed in de gaten worden gehouden. Met camera en zelfs GPS...... Nog nooit gezien in Griekenland. Dat ze toilettassen stelen allé, maar een heel bijenvolk......

Laatste stop bij een verlaten visitorcentrum van de Nestos Delta. Jammer, had veel kunnen betekenen voor dit gebied. Griekse crisis, geen bezoekers genoeg, gedoemd te mislukken.

Even flink gas geven en we zijn zo weer op Camping Natura. Morgen rustig aan, geven 34 graden op. Maandag gaan we richting Paranesti......