Landgoed Mariënwaerdt!

24 augustus 2018 - Gorinchem, Nederland

Hij had er zin in, die Griekse Adonis van me. Hij wilde wel wandelen, het was mooi wandelweer, niet te koud en niet te warm. Dus gelijk erop uit. Ik wilde al heel lang een keer gaan wandelen op Landgoed Mariënwaerdt. Dus vrijdagochtend na een relaxt begin van de dag, beginnen we om een uur of elf te lopen. We lopen de Molenroute van 7,5 km. Er is ook een andere route van 12,5 maar dat zag meneertje niet zitten.

We starten bij een mooie stenen poort met wapenschilden van de familie die het landgoed al sinds 1734 in handen heeft. Het is een groot en veelzijdig landgoed aan de rand van het Betuwse dorp Beesd. Het landgoed bestaat uit akkers, weilanden, bossen, lanen en grienden. De akkerbouw en veeteelt op Mariënwaerdt gebeurt biologisch en de produkten worden verkocht in de landgoedwinkel.

Het eerste deel van de wandeling gaat vooral over rechte paden met bomenrijen. Ze zijn overal volop bezig met de appel en perenoogst. We moeten ons inhouden om niet een appeltje te plukken. In de verte een mooie kudde Lakenvelders. Aan onze rechterhand een kaal veld waar restanten van pompoenen zijn achtergebleven na de oogst. Dan komt er een saai stuk, maar Chrisje zet de Griekse muziek voluit en al dansend huppelen we verder door het oerhollandse landschap. De lucht trekt dicht en het begint te spetteren, even schuilen onder een boom. Ik zit bijna met mijn hoofd in een nest van de eikenprocessierups. Grote schrik, maar gelukkig zat er geen leven meer in die akelige beesten. Poeh! Dat was op het nippertje.

Nu komen we op een leuker stuk, langs een meidoornlaantje komen we uit op een veld met overal reusachtige verdroogde berenklauwen. Chrisje ziet altijd overal eten en komt met een paar peren te voorschijn. Ze waren verrukkelijk, ouderwets lekker. Tussen de berenklauwen stonden enkele oude verwaarloosde hoogstam perenbomen, met aan de takken nog enkele peren die er om vroegen om geplukt te worden.

We komen uit bij het riviertje de Linge en daar staat op een prachtige lokatie een oude  korenmolen uit 1913. Nog steeds is Molen de Vlinder in gebruik voor het malen van graan. Langs de Linge liggen volop grienden. Verderop wandelen we de Notendijk op. Aan beide zijden van de dijk staan notenbomen en daar zitten flinke exemplaren bij. Helaas is het nog geen tijd om te oogsten, anders had Chris de rugzak volgepropt.

De beroemde Notenlaan wacht op ons met zijn tweehonderd notenbomen en ons rondje zit erop. We komen uit bij de oude stenen poort en lopen naar de Landgoedwinkel waar we Suzi hadden geparkeerd. Volgende week mag mijn Griekse Adonis weer mee!

1. Angelique:
    Mooi!!
  2. Hannie Groen:
    26 augustus 2018
    De foto's zijn de moeite waard, mooi en weer een goed verhaal.
  3. Anja:
    26 augustus 2018
    Mooie wandeling en mooie foto's! :-) Weer genoten hoor!
  4. Corrie Kuis:
    27 augustus 2018
    Mooi verhaal. Prachtige foto's. Wij genieten er nog steeds van.