Pippie, lid van de Blauwe Knoop!

22 augustus 2018 - Gorinchem, Nederland

Wat denken jullie? Wat is dat weer voor een vreemde titel. Het zit zo; ik ben weer een beetje een pechvogel. Ik heb namelijk een leuk souveniertje uit Griekenland meegenomen, toen we twee jaar geleden na een aantal stressvolle jaren weer in Nederland kwamen wonen. Namelijk maagvliesontsteking, die zo nu en dan de kop opsteekt. Dus weer aan de pillen, en mijn eigen keurig aan een dieet houden. Nu zit ik dus achter een biologisch appelsapje of een kopje groene thee, jaloers naar mijn Griekse Adonis te turen. Die zichtbaar geniet van zijn Belgisch biertje of een glaasje wijn.

Gelukkig zijn Moeder en Zusjelief niet te beroerd om voor wat afleiding te zorgen. We parkeren woensdagmorgen vlakbij de voormalige Isabella Kazerne aan de Reutsedijk in Vught. We lopen langs het afwateringskanaal over het fietspad onder forse eikenbomen. Aan alle kanten worden we gewaarschuwd voor de processierups en de broedende buizerds. Nou, nou het wordt steeds gevaarlijker om een wandelingetje te maken in Nederland. Aan alle kanten loert het gevaar.

De route volgend, staan we opeens voor een groot obstakel. We moeten een viaduct over om aan de andere kant van het kanaal te komen. De auto's razen over de ringweg van Den Bosch. Laverend tussen de vangrail en de brugleuning komen we veilig aan de overkant en dalen we weer af naar de oever van het kanaal. Vrolijk vervolgen we onze wandeling langs het wuivende riet aan de waterkant. Opeens zien we iets vreemds, zachtjes sluipen we dichterbij. Het is een vrijend paartje tussen het riet, die dachten hier een beetje ongestoord te kunnen vogelen. Hij was zeker 50 plus aan zijn grijze haardos te zien. Zijn partner was onzichtbaar want hij lag er bovenop. Stikkend van de lach lopen we verder en komen uit bij ons beginpunt.

Nu nog even over de Blauwe Knoop; Waar komt die uitdrukking toch vandaan? In de tweede helft van de negentiende en de eerste helft van de twintigste eeuw waren er verschillende verenigingen die het gebruik van alcohol wilden ontmoedigen. Drankmisbruik zorgde nl. voor vele sociale problemen, onder meer bij arbeiders. Leden van de verenigingen waren vaak te herkennen aan een blauwe knoop.

Maar jullie denken toch niet echt dat ik daar lid van ben hé. Ik ben veel te dol op een glaasje vino eind van de middag of een glaasje bubbels om het leven te vieren. Want je moet toch echt zelfs de slingers ophangen! Proost!

1. Angelique:
    24 augustus 2018
    Het was een vreemde wandeling met vele gevaren !!😜
  2. Corrie Kuis:
    24 augustus 2018
    Wat een avonturen weer. Het is maar goed dat je hier overal voor gewaarschuwd wordt. Mooie foto's. Beterschap met je maag. Groetjes
  3. Hannie Groen:
    24 augustus 2018
    Pippie van de blauwe knoop, je hebt er weer een mooi verhaal van gemaakt ook al stelde de wandeling niet zo veel voor, ga zo door.
  4. Yolanda Kuis:
    24 augustus 2018
    een Groen Kuisje met een Blauwe knoop, is ook een onmogelijke combinatie.
    Leuk stukje, en vogelen is een superleuke hobby 😀